• Gurkan

Slow cooker/crock pot någon som har?

Har tittat en del på slow cookies. Det verkar smidigt att kvällen innan förbereda grytan, ställa i kylen och på morgonen ta ut den och starta och sen när man kommer hem från jobbet är maten klar. Verkar som man kan laga det mesta i den från hel kyckling till köttfärssås. Allt tillagas på svag värme och ska bevara nyttigheterna i maten och göra köttet saftigt och mört. Är det någon som använder slow cooker i vardagen och har lust att dela med sig av sina erfarenheter? Är den så bra som den verkar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-12 07:42
    Länk till recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m71359697.html

• Svar på tråden Slow cooker/crock pot någon som har?
  • yndra

Kalops i crock pot ar toppen!! Ngn som vill dela med sig av ett gott gulash recept?

• MissKaos

Gurkans kyckling i pottan. La i lite kycklingfond med. Spännande.

Makens handling ja. Saknas ännu mer. *suck* inte konstigt det blev billigt... när man får komplettera för 500

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Gurkans recept på puled pork. Hiss! Alla blev lyckliga och mätta. Bästa på länge. Servrrades med tortilla bröd och yyp tacotillbehör och svarta bönor.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Mme

Jag måste bara testa pulled porc i helgen! Jag har aldrig ätit det, men det låter himmelskt gott. Jag gör egna tortilla-bröd med koriander i som blir kanon, det borde väl funka till?

• MissKaos

Ja det låter gott ihop!

Mme skrev 2013-10-16 19:28:51 följande:
    Jag måste bara testa pulled porc i helgen! Jag har aldrig ätit det, men det låter himmelskt gott. Jag gör egna tortilla-bröd med koriander i som blir kanon, det borde väl funka till?

• Gurkan
    MissKaos skrev 2013-10-16 18:44:42 följande:
    Gurkans recept på puled pork. Hiss! Alla blev lyckliga och mätta. Bästa på länge. Servrrades med tortilla bröd och yyp tacotillbehör och svarta bönor.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Vad glad jag blir att ni gillade den. Jag älskar verkligen det receptet på pulled pork, kan äta mig proppmätt ;)
  • Gurkan
    Mme skrev 2013-10-16 19:28:51 följande:

Visst funkar det! Du kan göra pulled taco pork och då tar du 1 kg kött i bit och gör en sås på 2 påsar tacokrydda, en burk salsa, en finhackad gul lök och ev några pressade vitlöksklyftor. Och så 8-10 timmar på low. Dra isär köttet med två gafflar och låt köttet suga upp saften 10 minuter.
  • Gurkan
    frappa skrev 2013-10-15 08:43:29 följande:
    Där har du missat nått gott. Ungarna åt bara kött och sås den gången(nästan). Måste säga det blev sjukt gott, och blev på den rätt korta tillagningstiden, en härligt fet rökring med fullt av smak. Då får la vänta tills gasolen då. Sen är grilla ofta långtids projekt. Har många ggr ställt klockan på lördag morgon, skickar på grillen fixar till revbenen eller karrén. Lägger den på grillen och hälsar sen på grillen ibland, sen är det mat sent på kvällen. Kanske inte revbenen som inte tar lika lång tid, ca4h.

Jo jag har tittat på indirekt grillning flera gånger men slow cookern är mer min melodi just nu. Den förenklar arbetet. Med en grill säte man springa och passa och fylla på kol. Se till att det inte blir för varmt osv. Något jag kanske skulle göra en sommardag om året.
  • frappa
    Gurkan skrev 2013-10-16 20:36:15 följande:

Jo jag har tittat på indirekt grillning flera gånger men slow cookern är mer min melodi just nu. Den förenklar arbetet. Med en grill säte man springa och passa och fylla på kol. Se till att det inte blir för varmt osv. Något jag kanske skulle göra en sommardag om året.
    Ser inte dessa två som konkurrerande ens, just pga den stora smakskillnaden på exakt samma maträtt.
    Men du har nått att se i fram emot, den dagen du inhandlar din gasolgrill.

Jag gillar min slow cooker, använder itne min slow cooker för att det är bekvämt som så.
    Även om det inte går att säga emot det är.
    Utan för att man kan få smaker i långa lång kok, som är underbara.
    Det går inte komma ifrån att en slow cooker är otroligt bekvämt, så säger emot mig själv lite.
    Men jag säger att huvudsyftet för inköpet var inte bekvämlighet.

Tror min är på 5,1L, den storleken funkar perfekt för mig.
  • MissKaos

Tror min mans exakta ord var det bästa han har ätit..

Gurkan skrev 2013-10-16 20:32:27 följande:
    Vad glad jag blir att ni gillade den. Jag älskar verkligen det receptet på pulled pork, kan äta mig proppmätt ;)

Svar på tråden Slow cooker/crock pot någon som har?