• CochEochmorsan

Börjar mjölken minska?

Hej.

Min bebis är 12 veckor och de senaste kvällarna har hon inte alls varit nöjd, jag ammar och ammar men det verkar inte som om hon blir mätt då hon vill äta med högst 1,5 timmes mellanrum och gnäller mellan måltiderna. Detta börjar typ vid middagstid och fortsätter tills vi går och lägger oss. Hon kan äta kl 17, 18:30, 20 och 21:30. Jag vet att mjölken blir tunnare på kvällarna och hon brukar äta oftare då men inte så här ofta. Under dagarna går det ca 2,5-3 timmar mellan hennes mål men då är hon nöjd mellan måltiderna.

Jag har ganska mycket och fet mjölk så har inte behövt oroa mig för att den inte ska räcka utan har fått pumpa ut och frysa för att det inte ska göra ont. Men nu de senaste dagarna är det inte lika fullt i brösten. Har hon en tillväxtperiod eller börjar mjölken minska? Ska jag amma på eller ge tillägg med flaska? Är det någon som varit med om liknande under ungefär samma tidsperiod?

• Svar på tråden Börjar mjölken minska?
  • Natulcien

Ja, det är en tillväxtperiod i den åldern.
    Vår son ammades oftast ca varannan timme, men i perioder ville han amma med 1-1,5 timmes mellanrum också. Helt normalt. Amma på du. Glad

• Hannathu

Nej mjölken minskar inte - bebisen vill öka produktionen

amma ofta  så ökar den snabbt

• pigglet

Vid 3 månader är det som sagt en tillväxtperiod.

Dessutom är det många bebisar som börjar strula vid matningen vid 3 månader. Gnäller, sliter, vänder sig bort, skriker, allmänt missnöjda.
    Ammande mammor tror att de har för lite mjölk och börjar ge ersättning. Flaskmatande mammor tror att bebisen lessnat på ersättning och börjar ge smakportioner. Helt i onödan. 

Sådana här perioder kommer och går. Amma på du.  

• CochEochmorsan

Tack snälla för era svar, det har lugnat ner sig nu så att hon verkar ha ökat produktionen så mycket som hon behövde. Däremot håller hon fortfarande på och bökar vid amningarna men det ger väl med sig så småningom.

Svar på tråden Börjar mjölken minska?