• Anonym (tjej 16)

Hur ska jag hitta min pappa?(Faderlös)

Hej!

Jag bor tillsammans med min mamma som är ensamstående, har inga syskon eller någon annan "låtsas pappa".
    Min pappa vet inte om jag finns, jag vet inte vem han är. Inte heller min mamma. Vi har knapphändiga uppgifter, var han heter i förnamn, vilket år han är född och vilken stad han bodde i för 17 årsedan(ingen jättestor stad).  

Jag har haft kontakt med socialen, skatteverket mm. Ingen verkar riktigt vilja "ta ansvar" och hjälpa mig att hitta MIN PAPPA. 

Jag har sökt en hel del själv, lyckats hitta 19 personer som stämmer in på de uppgifter jag har. Dessa personerna bor där idag, vilket de kanske inte gjort för förut, eller så har han flyttat. 
    Min bästa väns mamma har folkbokföringen 1995, där finns det FEM personer som stämmer in. Saken är ju den att jag inte kan göra allting själv. Jag har inte heller den rätten att göra det. 

Ringde igår till Familjerätten för första gången, blev hänvisad till deras chef. Ringde för någon timme sedan och hon var inte mycket till hjälp. Saken är den att det har gjorts en faderskapsutredning för många många årsedan, men den lades ner.

Lätt är det inte, men det går! Har ni tips på vad jag kan göra, eller vem jag mer skulle kunna kontakta? Tack på förhand.
    (Kan tillägga att jag bor i Göteborgs-området)

• Svar på tråden Hur ska jag hitta min pappa?(Faderlös)
  • Anonym (tjej 16)
    hellokill3r skrev 2013-01-16 12:35:09 följande:
    Ta kontakt med dessa fem personer som din väns mamma har i folkbokföringen?
    Jag har inte rätten att göra det. Och dessutom, vad ska jag säga? "Hej, mitt namn är Sanna och jag tror du kan vara min pappa".Flört
    Enligt en på Skatteverket som jag talat med så "kan det väcka anstöt hos personen". Vilket det säkert kan göra också. 

• hellokill3r
    Anonym (tjej 16) skrev 2013-01-16 12:38:07 följande:
    Jag har inte rätten att göra det. Och dessutom, vad ska jag säga? "Hej, mitt namn är Sanna och jag tror du kan vara min pappa".

Enligt en på Skatteverket som jag talat med så "kan det väcka anstöt hos personen". Vilket det säkert kan göra också. 

Vadå inte rätt? Det finns inte något som säger att du inte får kontakta personer ur folkbokföringen(offentliga uppgifter) sålänge du inte blivit dömd till besöks och kontaktförbud gentemot denne
  • TessaLove

Jo det kan nog väcka anstöt, men så länge det inte är förbjudet så kan du ju faktiskt kontakta...
    Eller vet du som fakta att det är förbjudet?

• Blazie

kontakta de 5 och dra en historia, hör om de möjligtvis känner den här personen (din mamma) du behöver inte ge nå detaljer, bara hör efter om de känt din mamma, utan att berätta att det är din mamma, det kan skapa misstänksamhet. det finns nog en del din mamma kan hjälpa dig med

• Anonym (tjej 16)
    TessaLove skrev 2013-01-16 12:43:49 följande:
    Jo det kan nog väcka anstöt, men så länge det inte är förbjudet så kan du ju faktiskt kontakta...
    Eller vet du som fakta att det är förbjudet?
    Förbjudet är det inte. Men de jag har talat med om detta, Skatteverket mm. säger att jag inte ska göra det själv.(antagligen eftersom jag är under 18)
  • Anonym (tjej 16)
    Blazie skrev 2013-01-16 12:48:16 följande:
    kontakta de 5 och dra en historia, hör om de möjligtvis känner den här personen (din mamma) du behöver inte ge nå detaljer, bara hör efter om de känt din mamma, utan att berätta att det är din mamma, det kan skapa misstänksamhet. det finns nog en del din mamma kan hjälpa dig med
    De träffades bara en gång... Min mamma har inga mer uppgifter, möjligtvis hur han såg ut på ett ungefär. 

Men ska absolut testa. Tack för tipset. 

• vampyria2

Jag skulle faktiskt göra det ändå, varför inte?
    Om någon tar kontakt om en sån sak så är man hjärtlös om man blir arg istället för att försöka hjälpa till att lösa problemet, tycker jag. 

• Anonym (g)

Dum fråga kanske men du har sökt dessa 5 på facebook? Kan ju finnas kort som din mamma kan känna igen? 

• Anonym (tjej 16)
    Anonym (g) skrev 2013-01-16 14:32:28 följande:
    Dum fråga kanske men du har sökt dessa 5 på facebook? Kan ju finnas kort som din mamma kan känna igen? 

Ja det har jag gjort, men endast hittat en Rynkar på näsan
  • Anonym (g)
    Anonym (tjej 16) skrev 2013-01-17 19:16:23 följande:
    Ja det har jag gjort, men endast hittat en Rynkar på näsan
    Deras ev. sambos/fruar då? De kan ju också ha öppna kort på sin familj? 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (tjej 16) skrev 2013-01-16 12:31:43 följande:
    Hej!

Jag bor tillsammans med min mamma som är ensamstående, har inga syskon eller någon annan "låtsas pappa".
    Min pappa vet inte om jag finns, jag vet inte vem han är. Inte heller min mamma. Vi har knapphändiga uppgifter, var han heter i förnamn, vilket år han är född och vilken stad han bodde i för 17 årsedan(ingen jättestor stad).  

Jag har haft kontakt med socialen, skatteverket mm. Ingen verkar riktigt vilja "ta ansvar" och hjälpa mig att hitta MIN PAPPA. 

Jag har sökt en hel del själv, lyckats hitta 19 personer som stämmer in på de uppgifter jag har. Dessa personerna bor där idag, vilket de kanske inte gjort för förut, eller så har han flyttat. 
    Min bästa väns mamma har folkbokföringen 1995, där finns det FEM personer som stämmer in. Saken är ju den att jag inte kan göra allting själv. Jag har inte heller den rätten att göra det. 

Ringde igår till Familjerätten för första gången, blev hänvisad till deras chef. Ringde för någon timme sedan och hon var inte mycket till hjälp. Saken är den att det har gjorts en faderskapsutredning för många många årsedan, men den lades ner.

Lätt är det inte, men det går! Har ni tips på vad jag kan göra, eller vem jag mer skulle kunna kontakta? Tack på förhand.
    (Kan tillägga att jag bor i Göteborgs-området)

En faderskapsutredning kan alltid öppnas igen om det kommer fram uppgifter som gör det möjligt att fasställa faderskapet! Ring familjerätten igen! Du kanske vet saker som inte din mamma berättade då den första utredningen gjordes ...
  • Anonym (tjej 16)
    Anonym (insatt) skrev 2013-01-17 23:52:11 följande:
    En faderskapsutredning kan alltid öppnas igen om det kommer fram uppgifter som gör det möjligt att fasställa faderskapet! Ring familjerätten igen! Du kanske vet saker som inte din mamma berättade då den första utredningen gjordes ...
    Min mamma är inte lika intresserad som jag är av att hitta min pappa, tyvärr.
    Det har inte kommit fram några nya uppgifter dessvärre. Förutom en sak då, listan på de fem personer som stämmer in med de uppgifter vi har och var folkbokförda i staden han bodde i för 17 årsedan (inte samma som jag bor i).
  • Anonym (insatt)
    Anonym (tjej 16) skrev 2013-01-18 00:26:56 följande:
    Min mamma är inte lika intresserad som jag är av att hitta min pappa, tyvärr.
    Det har inte kommit fram några nya uppgifter dessvärre. Förutom en sak då, listan på de fem personer som stämmer in med de uppgifter vi har och var folkbokförda i staden han bodde i för 17 årsedan (inte samma som jag bor i).
    Prata med din mamma, hon vet säkert! Och kontakta de som utreder faderskap igen .... Din mamma måste förstå att detta är viktigt för dig!
Svar på tråden Hur ska jag hitta min pappa?(Faderlös)