• Anonym

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

MaryArden skrev 2013-01-16 11:11:46 följande:
    Man säger avtalsbrott när någon brutit ett avtal. Det betyder inte att man menar att det skulle vara straffrättsligt, det hör fortfarande hemma inom civilrätten. 

Om vi avtalar om att jag ska leverera ett ton lök till dig och jag inte gör det så har jag inte begått ett brott, det är däremot ett avtalsbrott.  
    Oj, så du tror inte folk blir stämda för att de inte leverarerar det som är avtalat? Klart de blir, det är ju ett avtalsbrott.
    Dessutom så har inte TS ingått ett avtal när hon skaffade barn. Så därför kan det aldrig bli avtalsbrott i hennes fall.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-16 13:11:39 följande:

Vi diskuterade länge och väl om vi skulle skaffa barn och hur vi skulle göra. Vi planerade föräldraledighet, uppfostran, boende. "Pappan" lovade vitt och brett att inte bli som sin egen "pappa" och överge sitt barn och lämna mig själv med barnet. Jag ser det som ett bindande avtal mellan oss. "Pappan" lovade mig att bli en närvarande och bra pappa och ta sin del av ansvaret både för barnets skull men också för att jag inte skulle sacka efter i min karriär för mycket. Han har inte levererat det han lovade. Om man inte kan tolka det som ett avtalsbrott så heter jag Blåsta Bruden.
    Du får kalla det vad du vill, men ur en rättslig synvinkel så är det inget avtalsbrott. Men moraliskt, ja visst. Så du kommer inte att få mer än underhåll för din dotter.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-16 13:38:06 följande:

TS -
    all heder till dig i din vilja att kämpa för at pappan ska ta  halva ansvaret för sitt barn.
    Många föräldrar kämpar för att den andra inte ska få ha sitt barn lika myckte och många tvister om vv påbågr där den ena otsätter sig det.

DU däremot vill kämpa för att en motvillig pappa ska ha barnet lika mycket.
    Det är väldigt strongt gjort av dig.

Sluta inte kämpa för det, det är för barnets skull.

MEN om pappan inte vill så kan du inte tvinga  honom.

Det finns inget som säger att en förälder som inte bor med sitt barn måste ha umgänge mot sin vilja.
    Du kan inte heller bara lämna barnet till honom mot hans vilja.

Du kommer  inte få någon ersättning i form av ekonomisk kompensation.
    Du kommer knappast få högre underhåll heller före barnet nått skolåldern.

MEN

Du kommer få vara med barnets alla steg i utvecklingen!
    När barnet lär sig cykla, bokstäverna, siffor och upptäcker naturen.

DU kommer även få vara den barnet krarmar om när det är ledset och den som ser barnets tindrande glada ögon av glödje när det är glatt.
    Det kommer vara till dig som barnet springer med öppna armar glad över att du kom till och hämtade barnet på dagis som du gör varje dag.

Det är till dig barnet kommer säga "jag älskar dig"  och mena det.

Pappan kan ångra sej och vilja ha barnet hos sej och då får det bli så. Bara för att ett barn bor hos en är det inte säkert att barnet älskar en o säjer de.
  • Anonym
    elmadumle skrev 2013-01-16 15:25:18 följande:
    Ja du är tyvärr den Blåsta Bruden, ni hade inget som helst avtal som skulle hålla i rätten, hoppas verkligen inte att någon åklagare tar upp viktig tid på det här på beskostnad av ett riktigt brott. Lägg ner innan du gör dig ännu mer till åtlöje.
    Ingen åklagare är iblandad vid avtalsbrott. 

Hur var det med att göra sig till åtlöje?
  • Anonym
    belz skrev 2013-01-16 19:45:54 följande:
    Man kan frysa in mat. Man kan inte frysa in barn.

(eller kan kan man, men det är rätt elakt och antagligen straffbart)
    Visst men man kan adoptera bort barn om man ångrar sej. Hårt men sant.
  • Anonym

Efter att ha läst denna tråd var jag tvungen att diskutera med en nära släkting som arbetar som domare i HD..Han skrattade gott kan jag säga och svaret jag fick var: det kommer INTE gå att tvinga pappan att ha umgänge med sitt barn och underhåll/skadestånd kommer aldrig gå igenom, då du som oder hade även du ett val att skaffa barn. Att du var naiv och trodde på guld och gröna skogar är ditt problem. Ett barn håller längre än kärleken. Samt att om alla dumpade kvinnor som lever utan en far till sina barn hade fått skadestånd för att de sköter "hela barnet" hade det stått i media.. Det kommer som sagt inte gå ts att få ut något av det hela, utan som han sa, det enda är att du kommer förlora i rätten och betala en massa onödiga summor pengar som du istället kunnat lägga på ditt barn.

Man kan inte stämma någon i sverige för att denne "lovat" en gång att dela bördan med dig. Har ni ett skriftligt avtal om att han skulle göra allt detta innan du fick barn? Det enda du kan få är underhåll för barnet, men tvinga pappan att ha umgänge kan du glömma. Min släkting vet nog vad han talar om efter 30år i HD.. 

• Anonym
    TrendyFarsa skrev 2013-01-17 12:46:35 följande:
    Men det här har vi i nu 50 sidor försökt förklara för TS och några andra små människor som "tycker" annorlunda, men det går liksom... inte in. TS vill stämma för något som inte går att stämma för. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.

Aha! Såna som tror att alla lagar kan ändras hursom till deras fördel? Såna som sett för många amerikanska filmer?
  • Anonym
    Dantes matte skrev 2013-01-17 15:36:35 följande:
    Vad jag vet så har det aldrig testats i rätten?
    Hur vet man då att det inte fungerar?
    OM nu rätten anser att ett avtal har ingåtts där pappan förbundit sig att ta hand om "sin del av barnet", hur ska dom då ställa sig till skadeståndsfrågan måntro?

Det finns en anledning till att det aldrig har testats, för att folk som är insatta i juridiken vet att det inte går. Det finns inget lagrum för en sådan här stämmning. I Sverige betalar man underhåll om man inte vill vara med och ta ansvar för sitt barn.
  • Anonym
    Dantes matte skrev 2013-01-17 15:36:35 följande:
    Vad jag vet så har det aldrig testats i rätten?
    Hur vet man då att det inte fungerar?
    OM nu rätten anser att ett avtal har ingåtts där pappan förbundit sig att ta hand om "sin del av barnet", hur ska dom då ställa sig till skadeståndsfrågan måntro?

Så bara för att så vitt du vet att de aldrig testats i rätten så är det så? Vadå så  du vet precis varenda mål som någonsin gjorts i domstol? De har säkert testats av nått pucko vem vet? De har säkert testats många gånger men kanske inte stått i tidningar precis som så många andra mål man inte har en blekaste aning om att dem gjorts!

Att ni fortfarande orkar diskutera detta, låt ts göra som hon vill så kommer hon märka själv sen att de bara är hon som kommer gå med förlust i slutändan.

Som någon skrev här uppe vissa länder har dessa lagar ts söker, dock inte Sverige så mitt råd till nästa gång är att söka upp en kille från ett sådant land! 
  • Anonym
    Dantes matte skrev 2013-01-17 15:49:47 följande:
    Men säg nu att pga av tex videon som TS har, att det i rätten anses att ett avtal har ingåtts. Vad händer då? Om ett avtal har ingåtts kan man ju också göra ett avtalsbrott.
    Om nu ts har en video inspelad där pappan säger allt detta så kan jag meddela att de är faktiskt olagligt att spela in andra utan medtycke! Så den enda som kommer förlora på videon är ts!
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!