• Helena 083

måste man äta kolhydrater vid amning?

Jag har blivit glutenno mjölk intolerant under grav o de har fortsatt. Mitt immun försvann då jag jag kräktes , gick ner i vikt o mådde illa under grav. Så dyrt med gluten fri pasta sen har jag ingen aptit alls på det längre. Men hur farligt är det när man ammar heltid ? Vill ju inte skada mitt barn på nått sätt. Tips o råd tack :)

• Svar på tråden måste man äta kolhydrater vid amning?
  • Sweno

Ät frukt och grönt, det innehåller ju kolhydrater. Potatis likaså. 

Men nej man måste inte, kroppen producerar det blodscoker som behövs.  

• Niillis

Du kan få på recept och bara betala 140kr för hur mycket som helst

• skogsvitter

Jo man måste givetvis äta kolhydrater, alla måste äta kolhydrater. Även om de flesta nu för tiden äter mer än de borde så kan ingen leva helt utan kolhydrater. I synnerhet inte när man ammar.

Men jag hoppas du inser att kolhydrater finns i mycket mer än bara pasta?!
    Ris och potatis går alldeles utmärkt att äta. Frukt och grönsaker. Gröt på morgonen är ett jättebra sätt att få i sig kolhydraterna som behövs för frukosten. Eller vad menar du att du äter till frukost i dagsläget?

• Helena 083

Tack för svar. Gröt innehåller gluten. Så d går inte. Potatis innehåller tydligen gluten . Vad jag har hört. O läst.

• Mannen 58

Rådgör med Barnavårdscentralen och lämna inte den frågan till folk i det här forumet.
    I många fall så har vi idag i Sverige fått ett väldigt konstigt förhållande till mat.
    Många tror att vissa delar av maten är farlig för oss, t.ex kolhydrater och fett.

Vi måste få i oss allting, både fett och kolhydrater.
    Ett växande barn behöver mycket animaliskt fett.
    Amning är den perfekta födan för ett spädbarn.

Men prata med BVC så att det blir rätt! 

• skogsvitter
    Helena 083 skrev 2013-01-10 16:43:01 följande:
    Tack för svar. Gröt innehåller gluten. Så d går inte. Potatis innehåller tydligen gluten . Vad jag har hört. O läst.
    Nej all gröt innehåller inte gluten. Beror självklart på vad du gör gröten av?!
    Risgrynsgröt, bovetegröt och gröt på hirsflingor är bara några exempel på kolhydratsrik gröt som inte innehåller gluten.

Potatis innehåller inte gluten. Vem i hela friden påstår det?!
    Du behöver uppenbarligen prata med en dietist om vad du kan äta eftersom du tycks ha noll koll på detta själv. Jag har nära vänner med celiaki och brukar själv laga och baka glutenfritt så kan säga att jag har rätt bra koll på detta (även fast jag bara är "folk i det här forumet").
  • skogsvitter
    Mannen 58 skrev 2013-01-10 16:46:56 följande:
    Men prata med BVC så att det blir rätt! 
    Å andra sidan känns det rejält vanskligt att råda TS att prata med BVC som ju inte alls har någon speciell kunskap om kost vid allergier, i synnerhet inte till vuxna människor?! Ser man till studier så har de allra flesta inte ens koll på grundläggande kostfrågor till barn, då 72 av 73 tillfrågade BVC svarar fel på sådana frågor. Så det torde vara det sista stället man ska vända sig till om man har frågor om kost.

Däremot har TS antagligen redan kontakt med dietister och läkare i och med att hon ju uppenbarligen gjort utredningar för sina allergier och då är det bara att kontakta dem och be om råd och vägledning så att hon vet vad hon ska undvika och vad hon däremot kan äta.
Svar på tråden måste man äta kolhydrater vid amning?