Indianica skrev 2013-01-07 15:26:04 följande:
Insyn är ju en sak och insikt är en helt annan sak. Bara för att man befinner sig på en plats och pratar med folk innebär det inte att man per automatik kan göra en särskilt djuplodande analys av människan man träffar och dess behov eller beteende. När man träffar människor man arbetar med på olika sätt så har man alltid att göra med psykologi och antingen kan man göra det lätt för sig och låta folk bestämma spelreglerna (t ex) "jag ger dig pengar för sex, för jag vill ha sex" och så ställer man upp på det eller så möter man varje människa individuellt och agerar beroende på varje specifik individs behov (vilka grundar sig i erfarenheter, drömmar och flyktbeteenden).
Men när det gäller prostitution så är det en slags löpandebandverksamhet, det tycker jag inte man behöver förneka. Det finns inget intresse hos kund eller prostituerad att se "människan bakom masken" och gå utanför sina egna behov/intressen. En torsk kan säkert må dåligt när han mäter en hora, men enligt spelreglerna ska horan inte börja agera psykolog och hon har inte heller den kompetensen. Det är den kompetensen torsken så att säga "betalar bort".
Det är verkligen jättebra att du vet hur det går till, vad människor känner och tänker. Människor du inte känner eller vet något om. Askalas verkligen!
Jag hoppas jag kan bli så allvetande en vacker dag.
Har en viss känsla av att du och jag har diskuterat detta tidigare...