• Anonym (blä)

lvill inte överlåta dagar, kommer inte nyttja dem själv

..och om några månader fyller barnet 8 och det blir för sent att ta ut de dagar som finns kvar.

Föräldern som struntar i att föra över dagar träffar (totalt självvalt) barnet sällan och har alltså inte möjlighet att ta ut alla de dagar som är kvar.

Jag som är boendeföräldern skulle gärna utnyttja dagarna till de lov som är kvar (den andre föräldern vill inte ha barnet på loven).

Vi är inga fiender eller något sådant, men varför gör man så?

• Svar på tråden lvill inte överlåta dagar, kommer inte nyttja dem själv
  • Anonym

Men en del dagar FÅR han inte lämna över. De måste han ta ut själv. Tror det är 60 dagar.

• Anonym

vad säger hen när du frågar?

• Anonym (blä)

Det är lägstanivådagar

• Anonym

Kontakta familjerätten för samarbetssamtal? Har han använt sina SGIdagar?

• Queenie70

För att man inte bryr sig om sina barns bästa.

• Orangica

Hur många dagar rör det sig om för alla dagar får inte lämnas över.

• Lilia
    Anonym (blä) skrev 2013-01-05 14:06:58 följande:
    Det är lägstanivådagar

Jag tror inte att man får lämna över de dagarna.
  • Queenie70
    Lilia skrev 2013-01-05 14:15:22 följande:

Jodå
  • MajaVira
    Lilia skrev 2013-01-05 14:15:22 följande:

Om man inte vet är det lika bra att inte skriva. Det är 60 dagar på SGI nivå som inte kan skrivas över, allt annat kan man överföra till den andra föräldern.
  • Anonym (blä)

Dagarna går att föra över ja.

• Anonym
    Anonym (blä) skrev 2013-01-05 19:16:32 följande:
    Dagarna går att föra över ja.
    Varför behöver du dagarna?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-05 19:28:36 följande:
    Varför behöver du dagarna?
    det skrev ju ts, lov till exempel.
  • Anonym (blä)

Hur ser familjerätten på sånt här? Är det värt att ringa o få det noterat? Även om det är hans dagar - som han kommer låta förfalla - är det ju mycket lättare att vara ledig med barnet på loven med hjälp av att ta föräldradagar som man har laglig rätt att ta ut, än att ta tjänstledigt. Alltså försvårar han ju för mig att vara hemma med vårt barn och själv tar han inte hand om barnet. Och nej, jag vill förstås inte ta ut alla semesterdagar så det knappt blir några kvar till sommaren.

Men jag gissar - tyvärr - att familjerätten bara kan konstatera detsamma som några av er o jag redan gjort - att det är ett hemskt trist beteende, men inget att göra åt.

• Anonym
    Anonym (blä) skrev 2013-01-05 23:27:35 följande:
    Hur ser familjerätten på sånt här? Är det värt att ringa o få det noterat? Även om det är hans dagar - som han kommer låta förfalla - är det ju mycket lättare att vara ledig med barnet på loven med hjälp av att ta föräldradagar som man har laglig rätt att ta ut, än att ta tjänstledigt. Alltså försvårar han ju för mig att vara hemma med vårt barn och själv tar han inte hand om barnet. Och nej, jag vill förstås inte ta ut alla semesterdagar så det knappt blir några kvar till sommaren.

Men jag gissar - tyvärr - att familjerätten bara kan konstatera detsamma som några av er o jag redan gjort - att det är ett hemskt trist beteende, men inget att göra åt.
    Har den andra föräldern gemensam vårdnad men aldrig umgänge med barnet?

Pappans dagar kan du inte tvinga till dig. Du kan stämma honom interimistiskt för enskild vårdnad och hoppas på en snabb muntlig förberedelse innan sportlovet och att du där får igenom ensam vårdnad och med det resterande dagar.
  • Anonym (blä)

Det var det jag funderade på, om det kan räknas som "sabotage", eller sätta käppar i hjulet. Men att stämma och hålla på känns inte värt det.

Jag vill inte ge några exakta detaljer - men ja, han träffar barnet i vad som räknas sällan och vi har gemensam vårdnad eftersom vi var ihop när barnet föddes.

• pegga

Det enda som kan leda till att den andre förälderns dagar överförs till dig är om du får ensam vårdnad, vilket såklart kräver att du inleder en vårdnadsprocess.

Chansen/risken för att du skulle få ensam vårdnad enbart pga av din önskan att få överta dagarna är lika med noll.

Även om det skulle finnas andra faktorer som skulle leda till att fick ensam vårdnad lär du knappast få igenom det på några månader, så snabbt går det inte.

Sen är det också så att även om du mot all förmodan skulle få ensam vårdnad väldigt snabbt så skulle det ändå bli en förlustaffär, eftersom du skulle få betala dina egna kostnader för advokat etc.

Med andra ord, du har i princip lika liten chans att få dagarna mot pappans vilja som en snöboll har i helvetet.

Alltså återstår att du lyckas få pappan att frivilligt överföra dagarna, och sånt gör man bäst genom att vara vänlig och erbjuda något annat i gengäld.

Går inte heller det, ja då är det bara att lägga ner och inte gråta över spilld mjölk 

• Anonym
    Anonym (blä) skrev 2013-01-06 14:55:25 följande:
    Det var det jag funderade på, om det kan räknas som "sabotage", eller sätta käppar i hjulet. Men att stämma och hålla på känns inte värt det.

Jag vill inte ge några exakta detaljer - men ja, han träffar barnet i vad som räknas sällan och vi har gemensam vårdnad eftersom vi var ihop när barnet föddes.
    Nej det kan det inte räknas som.

Varför träffar han sitt barn så sällan?
  • Anonym

Kan du inte få tjänstledigt utan lön då?

Svar på tråden lvill inte överlåta dagar, kommer inte nyttja dem själv