• Lilia

Smärtlindring vid medicinsk abort

För det första vill jag be om ursäkt till alla som ska göra en abort snart, det är inte meningen att skrämma någon. Alla upplever garanterat inte situationen som mig. Jag undrar bara vad ni som har gjort en medicinsk abort fick för smärtlindring? Själv fick jag endast en ipren (receptfri) och det var bland det smärtsamaste jag har varit med om i hela mitt liv. Jag grät av smärta och jag klarade knappt av att åka hem då jag blev utskriven efter fyra timmar för det gjorde så otroligt ont. Det gjorde ont en hel vecka efteråt, dock inte så ont som de första tolv timmarna. Det kändes som att någon högg mig i magen med en kniv och slet ut inälvorna.

• Svar på tråden Smärtlindring vid medicinsk abort
  • Kjellgren

Vad jag minns fick jag ingen smärtlindring men det kan vara för att jag inte efterfrågade det.

För min del var det som en kraftigare mensvärk (och en mild västanfläkt om man jämför med förlossningar).

Det KAN, men jag hoppas inte, finns något av "det ska inte vara för lindrigt!" som ligger bakom den uteblivna smärtlindringen för vilket medicinskt skäl skulle det finnas? 

• Phobias

Jag fick bara rek att ta en panodil och Ipren vid min MA som skulle ut med hjälp av cytotec. Tredje dagen med smärtor som var outhärdliga slutade på akuten med en spruta i skinkan. Var mkt kritisk till dålig info på återbesöket.

• Anonym

Låter märkligt tycker jag. Jag gjorde abort för 15 år sedan och då sövdes jag. Dock räknade dom nog fel på dosen för jag sov i två dygn efteråt.

• annelius

När jag gjorde min abort i mars så fick jag med värktabletter och ett tablettschema där det stod hur jag skulle ta dem för bästa effekt. Kommer inte ihåg vilka sorter jag fick men de var bra. Jag fick även med en "dunder"tablett om det skulle behövts.

• MiieRO

Jag fick Ipren och Alvedon. Och någon sup jag skulle ta vid extrem smärta.. Minns inte riktigt vilken det var.. Men fick med rek hur ofta jag skulle ta tabletter och så.. Gjorde min abort för en vecka sen...

• Aileen Allannah

När jag fick mitt ma konstaterat så gjordes en missfallsbehandling, på samma sätt som vid en medicinsk abort. Jag valde att vara hemma, och fick med mig en påse hem med tabletter, både Citodon och Diklofenak och en del annat, och de var noga med att påpeka att om det inte räckte så skulle jag komma in.

• Anonym

Jag fick citodon och diklofenak (stavning?). Gjorde ont, men var hanterbart. Jag hade dock påtalat att jag ville ha ordentlig smärtlindring då jag var så rädd för att det skulle göra ont.

• sanna 90

Ajaj för att få enbart en Ipren som lindring! När det började göra riktigt ont under min abort fick jag morfinspruta i skinkan och det behövdes!

• Madieee

Okj mkt olika till olika person verkar de som:) jag tog själv en tablett igår på sjukhuset som skulle sätta igång allt. Imorgon bitti ska jag köra upp fyra tabletter i underlivet och sen fick jag fyra panodil och två diklofenak som jag ska svälja direkt efter jag kört upp dom fyra tabletterna. Tycker de verkar lite mkt men kanske bara jag som tror så mkt hehe. Va tror ni?

Svar på tråden Smärtlindring vid medicinsk abort