• Rataxes

    Mekarskryt!

    Rabarbapuppa skrev 2017-12-22 11:16:28 följande:
    Jaha, god jul på er alla gör-det-självare!

    Jag avslutar året med att knappen/spärren på handbromsspaken i Jeepen flög all världens väg och inte med lätthet kan återmonteras. Så det blir väl handbromsbyte i julhgelgen om jag kan få tag på en.

    /Puppa  
    Hur har det gått?

    Själv så blev jag med en bil till...

    Köpte en 80-tals Camaro Z28 av ett dödsbo. Bilen har varit avställd mååånga år, tyvärr hade den även stått ute de sista åren med allt vad det innebär. Priset blev dock därefter. Det viktigaste: F97B i registreringsbeviset!

    Än så länge har jag bara tagit ur den mögliga inredningen (som är hel för övrigt) och kapat ur rost i golvet.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-01-09 09:25:15 följande:
    Nja, tipset var tvåkomponentsklister.
    Att trä på fjäder och sen trycka fast knappen igen över denna och stången till spärren som ju löper genom handtaget. Sagt och gjort, valde en kraftig och giftig historia från Bauhaus. Blandade lim o härdare, smetade i hålet i knappen och tryckte fast och fixerade sedan det hela med silvertejp. Fick stå o härda i nästan fyra dagar, men direkt jag lossade tejpen så.... pjong! Flög knappen igen. Det fäster liksom inte. 

    Fick tag på en kille som sålde mig en komplett begagnad spak med fungerande knapp för 200 spänn, så det blir till att krypa under o lossa vajrar och sen ta loss mittkonsoll och byta hela spaken. Mera tid i garaget m.a.o, håhåjaja. 

    Kul med Camaron!! Grattis!!

    /Puppa 
    Ja det där är något som är bökigt! En del plaster är helt omöjliga att få lim att fästa på.

    Jo, det är kul, fast blir nog en hel del jobb och en hel del pengar innan den är som jag planerat. Motorn verkar slut, fast den går att dra runt på startmotorn. Bankar i lagren när den väl tänder. Fast jag har ju en annan motor att ta delar från. Har öppnat den och kollat, 4-bultat truckblock, ser ganska nyborrat ut, överdimension till 355", inga vändkanter. Med en 400" vevaxel har jag plötsligt 388" att leka med.

    Nästan 6,4 L istället för 5,7. Ganska lätt att komma över 300 HK. Får väl räkna på vad det skulle kosta... Viktigast är att först få bukt med all rost i alla fall. Tur att det finns ekonomiplåt. Beställt plåt för ca 10 000 redan...
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-01-10 09:44:07 följande:
    Härligt! Du verkar ju med andra ord ha kommit igång redan, och detta ganska snabbt?! Vilken årsmodell exakt är det? 83, 84 eller nåt sånt?

    /puppa
    '87. 350 med TPI. Hade väl en förhoppning att ha den ute till sommaren men det blir nog nästa sommar... Bäst att vara realist.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    Har inte hänt så värst mycket i garaget. Fick hem en låda från Summit Racing med strokervev och tillbehör. Bytt alla lager i motorn, ny vassare kam och lite annat smått. Svetsat i nytt golv och börjat bygga en ny kabelstam. Gjort rent det som går spara av inredningen. Myyycket jobb kvar innan den rullar igen.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    Dålig aktivitet i tråden?

    Nåja, jag är dålig på att logga in också.

    Köpte på mig ännu en bil tidigare i våras/vintras som nu ska in på bes. En Caprice, den downsizade versionen från slutet av 70-talet.
    Precis som om jag inte hade nog med bilar... Fast jag blev lite less på camaron, insåg ju snabbt att det inte skulle bli något åka i sommar så jag hittade denna, utan drivlina, men jag visste om en 350 TBI+lockuplåda som jag bytte till mig mot en Saab 900.
    Efter ganska många kvällar i garaget har jag fått det att funka, och har varit ute och provkört. Ville ha en tyst och bekväm åkbil att även åka till jobbet med så det blev 2 dämpare på var sida och Feltemas stora katalysatorer.
    Har smygkört sådär 50 mil och den går perfekt. Under en liter/mil på landsväg.
    Skattebefriat så klart, och billig försäkring.
    Inte så vacker men inte jätteful heller. Får se om jag orkar garagelacka den. Inget innertak heller. Hittar inget till bilar nyare än '76. Får väl övertala sambon att hitta lämpligt material och använda symaskinen. Hon ska ju också använda bilen, inte riktigt förtjust i pickupen tyvärr.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    Aj aj aj!
    Otrolig tur att ingen blev skadad! De som gnäller på att de får anmärkning på bromsrör/slangar borde få en automatisk pungspark.
    Det var bra tänkt att byta bromsslangar också. Problem med kärvande ok kan ibland bero på att slangarna svällt inuti och fungerar som backventiler.
    Bytte kablarna till parkeringsbromsen på GMC'n, en rök av när jag skulle justera den.
    Nu när soppan kostar 16 spänn och E85 runt en tia är det återigen intressant att blandtanka. Eller ett chip för etanol. Får se hur jag gör, ska prova med att blandtanka i alla fall. Sommartid brukar det gå med 50/50 utan att det går orent.
    Sen ska jag provtrycka och fylla AC'n också. Känner en kyltekniker som är skyldig mig en gentjänst.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-05-31 10:12:35 följande:

    Jahopp. Tillbaka från besiktning av Cherokeen, med en 2'a på spindelledsbussning vä. fram övre och undre.

    Det är inga konstigheter men behöver en speciell avdragare och själva jobbet är piss eftersom det ofta sitter fast som djävulen själv. 

    Ringde runt lite, fått ett par offerter. En Sthlms-firma som officiellt servar Chrysler, Jeep, Fiat återkom med vad som gav mig både chock och skratt. Total summa om 7300. Då visar det sig att man tar hela 2300 för reservdelen - ex moms. 
    Man gapar. 

    Beställde från Tyskland, från firma som många Jeepers använder. Ett kit, övre o undre, fraktat och klart hem till dörren, 643:- 

    Bokat tid nästa vecka med en kompis som har verkstad. 

    Under tiden har jag vårdat trösklar. Slipat rent från ytrost och smuts, lagt på rostskyddsfärg och sen underredsbehandlingsmedel. Nu ska själva trösklarnas yttersidor få lite snygg svart tröskelfärg också. 
    Hittat lite kosmetisk rost på dragkroksanordningen som jag behandlade för två år sen, så den ska få en liten påmålning också. 

    Så ska jag tömma och spola kylsystemet och byta vätska där med om det hinns innan semestern.

    /Puppa 
     


    Bra jobbat! 

    Själv har jag bytt alla leder på Capricen och gjort hjulinställning, bytte även gummina till krängningshämmarna och AC'n levererar numera iskall luft. Är lite småsugen på att "låna" motorn som är tänkt för Camaron till Capricen... Men det blir nog att låna motorn från Roadmastern istället. 
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes

    Dåligt med verksamhet i garaget, på tok för varmt för att göra annat än bara oljebyte och glödlampsbyte. Som tur är fungerar bilparken oklanderligt.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-07-18 10:04:01 följande:
    Samma här, jag gjorde ett olje- och filterbyte före vår långresa i Europa som blev hela 600 mil så det var vettigt, men nu flämtar man ju bara. Kan knappt tvätta en bil innan eventuellt schampoo och vatten torkar in innan man ens hunnit spola av. Helt galet. Någon SEN kväll denna vecka, om solen lugnar sig lite, blir det påmålning på trösklar på Jeepen. Annars ingenting.

    /Puppa
    Det blir sena kvällar/tidiga mornar om man ska få något gjort. Annars får man lämna luftvärmepumpen i garaget på kyla hela tiden och få en elräkning utan dess like. Har hämtat 2 MB 190 som ska bli en. Får se om den behålls eller säljs till någon behövande.
    någon blev visst bajsnödig av ett citat från Leif GW Persson. Ja du vet själv vem du är
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2018-07-25 09:36:09 följande:

    Ja, jag har suttit ute på e.m och skrapat och slipat dragkroksanordningen samt trösklarna på Jeepen, och målat tröskelfärg och rostkyddsfärg och t-shirten har gått att vrida ur varje kväll. Men fint blev det. 
    Passade på att åka till en lika varm gör-det-själv och byta olja och filter också.
    Och igår tömde jag och spolade jag kylsystemet och värmepaketet. 
    Det är ju lite roligt det där när man ska lufta systemet och köra med full värme på för att få ut kylvätskan överallt där den ska vara, jag kan konstatera att jag INTE kommer frysa i vinter. Herregud vilken värme bilen producerar i kupén nu.
    Just rätta säsongen att testa detta.... 

    /Puppa


    Bra att få det testat innan behovet uppstår!
    Vi har varit ute ett par veckor med husvagnen och AC'n både i bilen och husvagnen har fått bekänna färg men funkat oklanderligt. Vi har till och med sovit i husvagnen flera nätter när vi varit hemma också, just för att den har AC.

    I garaget håller jag på att färdigställa ett innertak till Capricen. Fick fatt på en rulle med textilmaterial som tydligen SAAB använde förr. Inte samma färg som resten av inredningen, men bättre än ingenting. Limmat fast mer dämpmatta i taket, alltid gör det något. Ännu mer dämpmattor i golvet + en ny matta. Klädseln tvättad med skumtvätt så nu kommer den att kännas riktigt fräsch att åka i.


    Socialism är ondska - Krossa socialismen.
Svar på tråden Mekarskryt!