• Rataxes

    Mekarskryt!

    Rabarbapuppa skrev 2014-08-29 08:46:22 följande:
    Jovisst, men man får ändå fundera på var man får bästa pris per stift _inklusive_ frakt.

    BMW rekommenderar två typer av stift till min 316. Antingen ett Bosch, eller ett NGK. NGK'n är aningen dyrare, i detta fall ett platina-stift med fyra elektroder. Om jag koncetrerar mig på NGK't då, i min prisjämförelse, så ser allt jättebra ut på Sparkplugs.com ända tills man kommer till Checkout och ska betala. Fraktalternativen (tre stycken) kostar mellan drygt 36 dollar och 41 dollar. För ett varuvärde på 22-23 dollar betalar man alltså över 40 dollar i frakt. Det känns inte kul, men trots allt ger det ca 112-115 kronor per stift vilket ju är okej. Men - vi löper risken att hamna i svensk tull med paketet, en kostnad som vi inte vet om den tillkommer. 

    Om vi tittar på Mister-Auto istället, så är det såklart också generellt billigare. Vi betalar i SEK och skickar inom Sverige och frakten står i rimligare 89:-
    Men med priset på stiften från Mister-Auto blir den faktiska kostnaden 171:- per stift. Ingen jättedeal m.a.o. 

    Skulle vi gå in på Mekonomen och köpa samma stift, då ger vi 209:- stiftet, exklusive bilresan dit. 

    Sen har vi eBay, och vi köper helt enkelt inte märkesstift som skeppas från Hong Kong och liknande. Däremot finns det UK-baserade butiker som annonserar i eBay Stores, men när man bläddrar runt så ser man att snittpriset per stift inkl frakt ändå inte sticker ut nämnvärt jämfört vad vi kollat på hittills ändå.

    Besöker vi däremot Sparkplugs.co.uk, ja då är stiften aningen dyrare och listade i pund istf dollar, men i gengäld är vi inom EU och frakten blir dessutom lite rimligare när vi väl står där i Checkout.

    Således blev det det lite finare NGK-stiftet för mig, från Sparkplugs.co.uk och det landar då på 123:- stiftet inkl frakt. Och det gick perfekt att betala med PayPal.

    Så var det med det.

    /Puppa
    £109 för 8 stift inkl frakt = ca 1253:- mot $104 (inkl frakt) + 25%moms + postens ockeravgift 100:- =ca 1010:-  NGK-stift. Förre ägaren hade experimenterat med några billigare ersättningständstift men bilen gick tydligen inget vidare med dem.

    Det beror nog mycket på vilken bilmodell man har om man tjänar på att ta det via USA eller UK. 
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rataxes

    Jodå, bilarna går bra. Det är därför jag inte skrutit om mitt mekande på ett bra tag. Roadmastern står standby med vinterdäck på ifall GMC'n skulle krångla. Underhållsladdar batteriet då och då. Nya vinterdäck på GMC'n gör att man knappt märker av dåligt väglag. Farligt, då det tar lååång tid innan man får stopp på kolossen om det väl släpper.

    Förresten var det inga som helst problem med att få bilen reggad med drag. Nu får vi dra 3500 kg efter den, det blir till att hyra en rejäl husvagn till semestern.


    Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • Rataxes

    Vad fick du betala för pumpen? Jag beställde till mina i höstas, bara för att ha hemma. Tänkte byta när jag ändå ska byta drivremmar på dem så slipper man ev. problem senare. Till Buicken kostade den 250:- till GMC:n kostade den 450:-

    Jag är lite överkänslig när det gäller vattenpumpar till de där V8:orna, på Tahoen vi hade innan bytte jag också när jag bytte rem, om (när) de börjar läcka på LT1-motorerna rinner vattnet ner på Optispark fördelaren och så har man helt plötsligt mer jobb och en bil som inte startar...


    Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • Rataxes

    Börjat med lite effekthöjande åtgärder på Buicken, Det blir inga dramatiska grejer, Kamaxel som motsvarar polisbilarnas, spridare likaså, modifierar luftintaget. Tänker bygga ett dubbelt avgassystem också. Det är ungefär vad man kan göra utan att behöva chippa om databoxen. Jag har 185 HK original, polisbilarna är specade till 210 HK. Ingen dramatisk förändring men nånstans ska man ju börja.


    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2015-03-13 10:00:57 följande:
    Bra och kul åtgärder. Alltid kul att fixa lite själv med lagom budget, och någonstans få lite granna ut av det. Kommer du svetsa avgassystem själv eller? Annars antar jag att det kommer bli dyrt, för det brukar väl avgassystem vara?

    Jag tragglar på med mina BMW. På 330'n blev det ganska omfattande byten av slangar och kopplingar i kylsystemet. Det som började med trasigt expansionskärl växte och resulterade i byten av en hel mängd nya delar, kopplingar, ett par slangar, nya O-ringar, termostat till automatväxellådan, ny vattenpump etc. Men nu är systemet fyllt, luftat, och tätt. Bara för det så fick jag ett MMS av frugan igår, en bild på varningslampan för antispinn och ABS - garanterat givaren som börjar ge sig. Suck.  
    I övrigt är bromsskivor bak, inkl klossar och slitagevarnare beställt från Tyskland. 1067:- hem till dörrn.

    På min lilla 316 återstår flera åtgärder. Motorlampan är tänd och den varnar för trasig förvärmningskrets främre lambdasond. Har försökt få hjälp från Bosch med elschema men det gav ingenting. Vill mäta mig fram till om det är matningen till kretsen från bilen som är dålig, eller om det verkligen är tråden i lambdan som är paj. Har krupit till korset och beställt ny lambda. Surt. Hoppas få stil på det.

    Vidare måste den bilens framruta bytas, sprickor i synfältet och besiktning slutet av mars. Jag antar att jag även kommer få nedslag på framvagnsbussningar/länkarmar. Och så står den inför sin årliga service/stämpel i boken. Tusenlapparna flyger.

    /Puppa
     
    Det är nog bra att du bytte dessa delar, de var nog på upphällningen ändå som de verkar. Bättre att göra det hemma än att bli tvungen att låta akutlaga bilen 50 mil hemifrån.
    Det är inte gratis att ha bil...

    Hansen Racing vill ha 4800 för ett komplett dubbelt system som passar 94-96, jag behöver komplettera med 2 katar och en ny lambdasond+ värmesköldar. Nu sitter det ju ett enkelt system med en kat. på 91-93. Jag tror det kommer att funka med 2 katar också, det blir ju till att dra kabeln till datorn från den ena, som får styra bränsletillförseln. Den andra får verka i blindo. Eventuellt tar jag hem lösdelar från Mekonomen eller liknande och pusslar ihop. Det pilliga blir att modifiera växellådsbalken så ett avgasrör kan dras under förarsidan också.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Rataxes

    Länge sedan någon skrev.

    Har inte blivit något dubbelt system ännu. Tidsbrist...

    Däremot åkte jag på första anmärkningen på länge hos bilprovningen. ABS-systemet på GMC'n aktiveras i låga farter. Det gillade dom inte. På nätet hittade jag att GM återkallat tusentals PU & SUV med 4WD pga att korrosion påverkat ABS-givarna på framhjulen. Det måste ha trillat mellan stolarna...

    Antingen kunde jag tagit isär allting och gjort rent givare och ytorna på navet. ev behövt byta givarna. Det var enklare (och billigare) att beställa kompletta nav från USA. en tusenlapp för båda, inkl. frakt och moms. 4 timmar i garaget så var båda sidor bytta och allt funkar som det ska. Måste skaffa en högre garagedomkraft, bilen har ju 22 cm markfrigång så jag måste lägga något mellan domkraften och ramen för att kunna få loss hjulen... Bytte samtidigt de fula originalbakljusen till snyggare rökfärgade. Får se hur länge jag kan köra med röda bakblinkers innan någon vän av ordning klagar


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Rataxes

    Jag har också kikat lite på grejer till framvagnen, komplett med alla leder, bussningar och länkarmar landar det nog runt 2500:- inkl frakt och allt.
    Slutar aldrig förvånas över de låga priserna på delar till USA-bilar.
    Ebay's global shipping program har ju gjort det ännu smidigare att nätshoppa.

    Trist med vevhusventilationen, låter som ett jobb modell större för att komma åt allt det där.

    Buicken upplevs lite piggare med ny kam + det övriga. Ingen märkbar skillnad på soppaförbrukningen, ligger som vanligt på dryga litern på landsväg. Ibland under på längre sträckor. GMC'n drar ett par tre dl till.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Rataxes

    Jaha, fick konstaterat att man borde läsa hela texten när man beställer grejer. För nåt år sedan beställde jag billiga vattenpumpar från USA till mina bilar, "bra att ha liggande" och det var det ju, eftersom GMC'ns behagade börja gnissla och läcka vatten för ett tag sedan. Det jag missat att läsa var att det gamla termostathuset inte passar på de uppgraderade vattenpumparna... Nåja, 200 spänn och 2 veckors extra stillestånd blev det. Passade på att beställa serpentinrem och remspännare när jag ändå skulle ner där och rota.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2015-11-30 09:55:23 följande:
    Då var bilen ihopsatt igen.
    Gjort:

    * Vevhusventilation inkl separator
    * Tätning oljesticksrör
    * Ny vevaxelgivare
    * Nya O-ringar till bränslespridare
    * Nya insugspackningar
    * Ny ventilkåpspackning
    * Renoverad vacuumpump till ABS/broms

    Det var jobbigt.
    Och bilen drar fortfarande olja. Fa..........!!!

    Nu blir det komptest och se vad som är stekt på den, kolvringar eller ventiler.

    BMW - en slags placebopremium

    /Puppa
    Det där lät ju inget vidare Hur gick det med komptestet?
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Rataxes
    jfkdjd skrev 2015-12-31 21:54:08 följande:

    Är det den intervallen på det då eller 1500?


    Oljan i automatlådan byts inte så ofta. 6000-10000 mil brukar intervallen vara. Jag byter vartannat år iallafall. Även filtret ska bytas.
    själv lever du på nån annan - Rövtorkarens ord om anställda.
Svar på tråden Mekarskryt!