• OneWish

    Mekarskryt!

    Rabarbapuppa skrev 2014-04-15 23:25:24 följande:
    Nä. För mycket luft jämfört med vad datorn anser att det ska till bränsle brukar väl inte stegra tomgången? Den borde väl sjunka? 
    Men visst, det är ju primärt tjuvluft jag letar nu, för jag är medveten om att det kan vara väldigt många orsaker efter det.
    Det behöver nödvändigtvis inte höja tomgången, men oftast är resultatet att den går ojämt och en varm motor brukar oftast stegra i varvtal om den drar tjuvluft.

    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • OneWish
    Rabarbapuppa skrev 2014-04-15 23:41:22 följande:
    Okej. Ja, den sekundära effekten kanske är att om den inser att den får mer luft än den "tänkt" så kanske den kompenserar med mer bränsle, och därmed går varvet upp en aning också. Så kan det ju va. Det blir lite oroligt helt enkelt. 
    Ja och nej, (tillskillnad från vad man kan tro så är inte mer bränsle = högre varv),
    bränslet reagerar med syret i luften och om du får en högre luft/bränsleblanding kommer du få kraftigare explosioner vilket leder till ett högre varv.

    Det är en av grundprinciperna till turbos (det är inte andelen bränsle man höjer på en turbo bil utan mängden luft till bränsleblandningen).

    En bild med lambda sond (dvs alla med katalysator) kommer justera som galet hela tiden, en äldre bil kommer snarare få rusande tomgång, dvs att tomgången blir högre ju längre den står på tomgång.
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
  • OneWish
    Tom Araya skrev 2014-04-16 14:53:37 följande:
    Detta är väl en sanning med modifikation. Det är sant att det är just luft (med syre) som turbon skjutsar in, men det måste kompenseras med motsvarande bränsle, annars spikar den. Det är ju därför en turbomotor kan gå rätt snålt vid lugn körning, medan bränsleförbrukningen (och effekten) ökar i högre grad vid högre varvtal än för motsvarande sugmotor.
    Ja bränslet används för nedkylning också, men det är inte enbart för den högre syreblandningen utan för att man jobbar med övertryck som gör att blandningen antänder lättare och blir bränsleblandningen för tunn så får du fruktansvärd värmeutveckling som kan bidra till självantändning (spikning).

    Nej jag håller inte med om bränsleförbrukningen, en turbo motor drar lite bränsle när turbon jobbar som effektivast brukar röra sig runt 2.8-3.4 tusen varv är man utan för detta så är turbonsverkningsgrad lägre eller tom obefintlig (vid låga varv). 

    Vid riktigt låga varv är effektiviteten sämre än på en turbolös bil eftersom turbo motorer har lägre kompression (vilket turbon kompenserar för). 
    Silent crystalline tears I cry. For all must say their last goodbye - to paradise.
Svar på tråden Mekarskryt!