• Blivande SuperMorsa

Ni som undviker mjölkprodukter!

Finns det en sammanfattning av vilka ämnen i innehållsförteckningen jag ska undvika? Undviker ni vegetabiliskt fett? Finns det tex E-ämnen som kan innehålla mjölkprotein? Hur gör ni det enkelt för er?

• Svar på tråden Ni som undviker mjölkprodukter!
  • Annelie 76

Inga e-ämnen döljer mjölkprodukter, de är alltid utskrivna.

Rent vegetabiliskt fett innehåller aldrig mjölk då mjölk är animaliskt.  

• KLAJSHUH

Här är ord som jag läst att man ska undvika..
    Mjölk/Mjölkprodukter
    Fil/Filprodukter
    Grädde
    Margarin
    Messmör/Mesost
    Ost
    Mjukost
    Keso
    Kesella
    Smör
    Yoghurt
    Matlagningsyoghurt
    Creme fraiche
    Mjölkpulver
    Kärnmjölkspulver
    Skummjölkspulver
    Gräddpulver
    Torrmjölk
    Ostpulver
    Kvarg
    Vassle/Vasslepulver
    Vegetabiliskt margarin
    Animaliskfett
    * Laktos

• Blivande SuperMorsa

Ok, läste dock att vegetabiliskt fett kan innehålla mjölk fast att det inte ska det! Jag googlade innehållet. Vilka ämnen ska jag undvika då? Allt där ordet mjölk står förstås... Men tex så innehåller buljong mjölk och i en produkt kanske det står i innehållsförteckningen att den innehåller just buljong...och det måste ju finnas hur mkt som helst som då innehåller mjölk fast att det inte står det, man måste veta själv. Hur gör ni det enkelt för er!?

• KLAJSHUH

Jag har ätit vegetabiliskt fett utan att sonen reagerat. Men det kanske är du som är allergisk? Jag äter nog ganska tråkigt för tillfället.. Sånt jag vet funkar.. Kött, potatis, egna pannbiffar, lilla menyn på McDonalds, ärtsoppa.. Pomme, dock läser jag ändå på förpackningen. Här är en bra länk: www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/12/istallet_for_mjolk/

• KLAJSHUH

Sök på Istället för mjölk och välj första länken som kommer upp. :)

• KLAJSHUH

Kul om man kan hjälpa. : )

Svar på tråden Ni som undviker mjölkprodukter!