• rödnos

Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!

Soffipropp - eller hur! jag kör på samma linje som du.
    Är dock överkänslig/allergisk mot så mycket smärtlindring och annan medicin att jag inte vågar mig på någon annan form än lustgas. Funderar dock på akupunktur men vet inte riktigt vad jag ska tro om det?
    Blir nog som förra gången med bad eller dusch och lustgas.

• rödnos

Min förra förlossning bussade på ett snabbt öppningsskede. Gick från 4 cm till 10 på ca 30 min vilket var otroligt intensivt. Hade liksom noll paus mellan värkarna alls och sen kom fruktansvärt starka krystvärkar och dottern kom ut ganska fort. Hon satt dock fast en stund och var ganska medtagen så sambon fick aldrig klippa navelsträngen eller så eftersom de bar iväg henne bums. Hann bli lite rädd men samtidigt inte av någon anledning.
    Jag är astmatiker och fick panik på lustgasmasken som jag till slut slet av munstycket på och körde röret rakt i mun istället.
    Hade inte hunnit få epidural om jag velat och tydligen kan det ju gå än fortare denna gången så jag tänker bort allt annat än lustgas. Är som jag tidigare berättar allergisk mot så mycket smärtstillande att jag inte vill riskera att få någon reaktion heller samt att jag vill känna hela förloppet så att jag kan göra rätt etc.
    Min bm säger att jag inte får ligga hemma och profylaxa som sist utan åka vid första tecken på regelbundna värkar.
    Är lite nervös men övar på profylaxen och har väskan klar så det ska nog gå bra.
    Bm imorgon och lunchdate med mani-pedi. Hoppas dessa planer raseras dock och jag får in och träffa lillbebben istället! Haha!

• rödnos

MuM5 - jag bor lyckligtvis bara ca 5-10 min med bil från Östra,
    Är nog mest orolig att jag inte ska fatta att det satt igång.
    Har så mycket förvärkar och molvärk hela tiden...
    Har du långt till förlossningen?

• rödnos

Hör gick vattnet med besked förra gången. Mitt i natten så jag hoppas lite på samma nu så jag fattar liksom.
    Mina förvärkar är som sammandragningar som gör riktigt ont. Kan inte gå då och det känns liksom som om någon petar med en virknål eller nåt ut genom livmodertappen??!
    Gör riktigt ont.
    Molvärken är som kraftig mensvärk och går som bak i lågryggen oxå. Känns ofta som att jag behöver göra nummer två men icke.
    Ofta kombinerat med ett ordentligt tryck neråt i bäckenet.

Hittade en intressant uppsats om
    Svenska barnmorskors uppfattning gällande hinnsvepning. Kommer nog inte be min bm om det. Vet att hon inte tror på det iaf, hade samma bm med dottern. Var som sugen på att få igång allt nu men efter jag läst denna uppsatsen så är jag mer inne på att hålla ut. ska se om jag kan posta den här om ni andra vill läsa kanske.

Nu ska här sovas. hoppas jag iaf. Ligger o funderar på namn dock...
  • rödnos
    MuM5 skrev 2013-01-23 13:19:55 följande:
    Rödnos: Mitt "vatten" (eller en del av det) gick också på natten, helt utan förvarning. Hade inte haft värkar före som nu men gått med den där molande värken i magen 1-2 veckor. Jag hoppas också att det ska bli så nu. Då är det liksom bara att sätta sig i bilen och åka in utan tveksamheter. Ang värkarna så känns det för mig med som att jag måste göra nr 2 och springer på toa. Trodde den känslan skulle komma i ett senare skede men tydligen kan det göra det no också Jag minns inte hur det var de förgående gångerna riktigt. Men det verkar definitivt vara något på G för oss båda Hur långt gången är du nu? Jag har prick en veckas övertid nu. Ska på UL på måndag om det inte hänt något. Frågade bm om mina hugg/stickningar i underlivet som är väldigt obehagliga. Hon trodde det var tappen som håller på att mjukas upp och förberedas.
    Nej det var ju själve faen att man inte skrev upp hur det var liksom? Hade ju kanske underlättat lite. Har iaf kvar pappret där vi loggade värkarna. haha! 
    Eller hur, jag får som för mig ibland att jag missat att de värkar jag har varit regelbundna och att jag nu plötsligt ska "skita ut ett kylskåp". Tror kanske jag kommer fatta när de riktiga värkarna väl kommer men ändå du vet, man nojjar ju.
    Jag är i vecka 40 precis på dagen så jag har ju iaf en vecka tills jag officiellt "gått över" men när man fick förra barnet i vecka 38+2 så känns ju allt därefter som att man gått över.... lite segt...
    Jag har oxå mängder av hugg och ilningar och min bm sa samma sak plus att det är bebisens huvut som kommer åt tappen och skaver. Inte så skönt men det verkar ju hjälpa till med fixeringen. Min är nu helt fixerad iaf så det känns ju skönt. Eller vänta nu, DET för det ju verkligen inte men psykiskt är det ju skönt.

Jag var hos bm idag och hade blodtryck på 140/92 så jag ska på extrakoll igen på fredag och är det då fortfarande högt så blir det mer kontroller på sjukhuset med UL, CTG  och levervärden etc. Hoppas allt ser bättre ut då men hon sa oxå att en eventuell havandeskapsförgiftning så här sent i graviditeten inte kommer vara farligt ändå så det känns ju bra. Jag mår inte heller dåligt så det får väl ses som ett bra tecken.  
  • rödnos

Är det vatten kan du inte knipa, kan du knipa är det kiss.
    Och nej, inte en alldeles tossig fråga.

Svar på tråden Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!