• Charlotte45

Någon mer som funderar på att sluta hoppas?

Nu har jag provat akupunktur ett tag, men inte har jag blivit gravid. Det hade varit roligt med ett syskon till vår lilla 2åring, men det verkar inte gå. Nu har vi hållit på i över ett år. Kanske är mina ägg för gamla, jag är ju ändå 47. Fast jag blev gravid spontant med vår dotter när jag var nästan 45... men det hinner nog hända mycket med kroppen på två år. Och jag är så lyckligt över henne!

Men är det någon mer därute som också funderar på att ge upp av åldersskäl? Hur tänker ni? Jag känner en sådan sorg.

• Svar på tråden Någon mer som funderar på att sluta hoppas?
  • mowgli

Tack för tipsen Blingbling! Och stort grattis till din graviditet! Vad roligt!

Jag märkte som sagt också rejäl effekt av munkpeppardropparna, jag droppade i tevatten morgon, em (på jobbet) och kväll. Det gick bra och jag märkte ffa att jag blev varm, kåt (helt sanslöst stor skillnad) och mycket rikligare äl-sekret. Men jag tyckte att det var svårt att avgöra om/när ägget släppte. 

Hade du några sådana upplevelser?

Jag ska ta och testa dropparna igen nu nästa cykel, jag kan ju bara inte låta bli när du har lyckats så strålande!  

Samtidigt så blir man ju gråhårig(are) på att grubbla på varför det inte funkar. ??? Jag fyllde precis 42, som sagt, men tycker att jag åtminstone borde blivit gravid och fåttnågot mf med tanke på så länge som vi förskt. Jag fick ett supertidigt mf 2009, v 4 typ. Sedan dess nada. Fast vi har inte försökt oavbrutet, men det senaste 1,5 året har vi försökt oavbrutet.

Jag har helt regelbunden cykel och får utslag på äl-test (digitalt) varje månad som jag använder det. Äter d-vitamin och är mycket noga med kosten, dvs äter mycket baljväxter och gröna grönsaker etc för att jag vill inte så gärna ta kosttillskott men absolut tillgodose behoven av folsyra och magnesium/zink etc. 

Men ska köra ett? sista försök med munkpeppar...  

• Blingbling

Kul Mowgli att du testar Munkpeppar igen Jag tar ju alla de saker jag gör för att de har lite olika verkan; Munkpeppar och Rosenrot förstärker och stimulerar ju ägglossningen (Mp höjer visst AMH och sänker FSH), sedan är EPA-glandin till för att bygga upp och stärka livmoderslemhinnan för att den bättre ska kunna ta emot ett befruktat ägg (vilket vi lite äldre kan behöva hjälp med), B och D vitaminer är ju också något som boostar fertiliteten och Folsyra behövs som bekant också. Gällande "biverkningar" av munkpepparen som du beskriver Mowgli så märkte jag faktiskt inte alls något, det enda som hände för mig var att den dagen jag verkligen hade ägglossning så märkte jag av det så att det molde lite på höger sida i tjejmagen...och det är ju perfekt att veta så exakt när ägglossningen sker. Intressant att läsa att du blev mer kåt....de här dropparna gavs för längelängesedan till sjömännens fruar för att de skulle tappa sexlusten och inte slarva runt med andra medan männen var på sjön! Men det var då, det kanske är nya tider nu och om man vill skaffa barn är ju din biverkning hur bra som helst Jag har också helt regelbunden cykel,men har aldrig kollat på ngt äl-test. Kör på varannandags-sex istället. För mig hade det nästan känts lite väl uppstyrt att gå efter stickor och andra tester...men man kanske ska prova det, för jag fick MF igår så idag börjar jag med en ny kur Munkpeppar.

• Pippi70

Hej! Jag är snart 43 och jag har inte ännu gett upp hoppet om att bli gravid...
    har försökt aktivt i snart ett år,tog ut en hormonspriral  och trodde väl att snart skulle jag vara gravid...men icke:(
    Har haft hormonrubbning och fick vänta jättelänge på att mensen kom..sen har den kommit lite då och då,inget regelbundet alls...så det är jättesvårt att pricka in ÄL.
    Äter rosenrot sen några månader tillbaks,men munkpeppar har jag inte provat.
    Var köper man det? Och hur tar man det? bara fram till äl?

Fantastiskt Charlotte att du blev gravid vid 45!!  Det ger ju hopp
    Men förstår att att du känner sorg nu över att du måste ge upp..
    Livet innerhåller ju så mycket annat kul,och det tar sån energi det här med att försöka bli med barn!
    Funderar du något om äggdonation? Det blir alternativet för mig.

Beklagar ditt missfall blingbling:(   Kram! 

• Blingbling

Pippi70, tack för omtanken Kan ju nämna att jag brukar skicka efter flaskan med munkpeppar-dropparna på Bodystore: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/agnus-castus-ortteextrakt-50-ml Ser att de just nu tillfälligt är slut i lager, men om du Googlar på Agnus Castus (som är det latinska namnet) så finns flaskan nog också på fler ställen. Verkar till exempel som den finns här: www.naturlivs.se/product_info.php&products_id=242 Dessa droppar är tydligen perfekta för er som inte har en regelbunden cykel, då dropparna styr upp en mer regelbunden sådan. Jag har läst lite olika hur länge och när man tar dropparna i cykeln, men jag gick på vad den största majoriteten gör och det är från mens första dag till ägglossning (kanske tog dropparna till en dag efter ägglossning, bara för att vara helt säker). Agnus Castus finns även som tabletter, så man kan ju köra den varianten istället om man vill. Har läst att dropparna ska vara mer effektiva än tabletterna, men det vet jag inte om det ligger någon sanning bakom.

• Pippi70

Tack blingbling för ditt svar.

Ska gå in på nätet och beställa hem.

Hoppas du snart blir gravid igen????och att det funkar hela vägen!!

• Blingbling

Tack för lyckönskningen Pippi, skickar över en likadan önskan till dig och du får gärna höra av dig med rapport om hur det hela förlöper framöver

• Charlotte45

Vad kul pippi70 om jag kunde ge hopp! Kul också att läsa alla andras inlägg. Kanske ska jag prova munkpeppar. Jag provade Apiforce i somras och antingen blev jag gravid eller så var det ett ägg som inte ville släppa, för jag fick inte mens förrän dag 46 ungefär och hade massa konstiga "känningar" innan, men graviditetstestet visade negativt. Inte vet jag vad som hände.

Jag följer tråden "Sökes framgångshistorier trots lågt AMH, men skriver inte i den. Det känns som att jag inte riktigt har där att göra, eftersom mitt låga AMH beror på min ålder, men jag blir varm i hjärtat att följa kvinnorna som skriver där.

Jag tänker att antingen får vi ett barn till eller inte. Jag kan inte påverka så mycket själv, tror jag. Men äggdonation är inte aktuellt, bl.a. därför att jag hade högt blodtryck under graviditeten samt havandeskapsförgiftning. Blodtrycksförhöjningen har dessutom kvarstått efter graviditeten så jag medicinerar, Vad jag förstår kan äggdonation öka risken just för havandeskapsförgiftning och jag har ju redan en sådan ökad risk "i mig själv".     

• Blingbling

Charlotte45, sorry om det här nästan har blivit en Munkpeppartråd...men jag är så ivrig att så många som möjligt testar innan man ger upp! Jättekul om du själv också provar! Jag är så nyfiken på att höra om det bara är jag som haft "tur" (?) att bli gravid med de här örterna...

• Pippi70

Charlotte,jag följer oxå AMH tråden och skriver i den i bland.

Tycker det är en fin och varm tråd,Men känner igen mig i vad du skriver om att den mest är för lite yngre tjejer med lågt AMH.

Mitt låga värde beror oxå bara på min ålder och har inga problem med något annat för att kunna bli gravid. Det är äggen som är för få, och för skruttiga helt enkelt. Trist men sant.

Har ganska svårt att acceptera tanken att jag inte är fertil längre.. Hade lätt att bli gravid som ung.

Skriver gärna och berättar hur det går för mig, vill höra hur det går för er med!

Även om hoppet sviker och vi ibland vill ge upp, så finns det alltid en liten röst som säger att det kanske kan gå.. Nästa månad då kanske det händer..

Men nån gång måste man ju inse att det inte går längre och då är ju dkrivandet ett sätt att bearbeta sorgen som blir av ett sånt beslut att ge upp.

Tack för lyckoönskningen blingbling:)

Ibland slår önskningar in!

• mowgli

Oj, jag beklagar ditt missfall blingbling. Så trist. Vad skönt att du har ork att se framåt!

Efter mitt mycket tidiga missfall var jag helt knäckt i någon månad, inte psykiskt direkt men fysiskt, det var som att hormonerna kom i olag eller något!?

Ha ha, jo jag har också läst att munkpeppar gavs i kyskhetssyfte vilket ju verkar helt galet (om man frågar mig åtminstone). Sällan har jag varit så sugen,

jag har alltid känt av min ägglossning, haft värk i äggstocken och haft mycket äl-flytning. Så för min del blev det ingen skillnad, mer att jag upplevde att det "aldrig gick över" förrän jag slutade med dropparna. Ungefär som att äggstocken inte förmådde släppa blåsan förrän jag slutat med dropparna. men det kanske var inbillning?  Det var i vilket fall därför jag valde att inte ta dem fler månader. 

Jag känner mig konstig i kroppen och väntar på mens. Har haft en slags bisarr "mensvärk" nu av och till i en vecka. Det hade jag inte när jag blev gravid förra gången. Jag vågar knappt tro något, men konstigt är det.
    Men kommer mensen som väntat i morgon så kör jag ett försök till med munkpeppar. Våga och vinn heter det ju!

Svar på tråden Någon mer som funderar på att sluta hoppas?