Inlägg från: Thaleia |Visa alla inlägg
  • Thaleia

Spelmissbruk hos barn

Ärligt talat! Det ÄR ok att våga vara förälder och därmed sätta bestämda gränser när det är det som krävs! Ursäkta att jag säger det men utifrån dina inlägg så tycker jag du verkar vara lite "mesig" som förälder. Hade mitt barn hållit på som ditt gör med spelandet, så hade jag för längesen markerat vad som gäller! Och innebär det att datorn måste låsas in, en sladd dras ut, lösenordsskydda datorn m.m. så hade jag helt klart gjort det!

• Thaleia
    cilla1 skrev 2012-12-03 15:11:49 följande:
    Tack för ditt svar!

Ja, det är kanske så att jag är för mesig... Dock upplever jag mig själv inte så utan tvärtom! Däremot så vill jag visa respekt... men det är helt klart att jag gör något som är tokigt för honom!

Jag skriver ju här för att jag vill ha råd! :)
    Ursäkta om jag lät för hård!{#emotions_dlg.flower} Men ibland blir jag lite frustrerad när jag möter föräldrar som är så rädda för att våga vara det dom faktiskt är nämligen... föräldrar! De tror att dom kränker barnen om de är bestämda och markerar när barnet gör något som är fel. Som förälder kan man vara bestämd och sätta upp regler om det behövs och ändå respektera sitt barn. Ibland är det så att vissa saker bestämmer bara föräldrarna, vissa saker kan barnet bestämma självt och ytterligare några andra saker bestämmer barn och föräldrar tillsammans.

Jag anser att dessa föräldrar som är så rädda för att kränka och inte respektera sitt barn att dom istället blir "mesiga" och låter barnet diktera vad som gäller och inte gäller, inte inser vilken björntjänst dom egentligen gör sina barn!
  • Thaleia

För det första så tycker jag att det verkar uppenbart (efter händelsen med läxan) att han inte klarar av att sluta spela utan stöd och hjälp. Kan låta hemskt men jag tycker han beter sig ju precis som missbrukare gör dvs ljuger och manipulerar för att kunna få det dom vill och i hans fall är det spelandet.

Ska ni hjälpa honom att trappa ner på spelandet så kan han ju inte fortsätta att han datorn inne på sitt rum. Det säger ju sig självt att det inte går. Ni får helt enkelt flytta ut datorn till ett ställe där ni kan ha mer koll.

Du ska inte vela så mycket utan gör klart för honom att han har två timmars fri internet under dagen och en dag där han inte får surfa alls. Och JA det innebär ALLT han väljer att göra vare sig det är att surfa på blocket, kolla facebook eller spela spel. Och när han väl ha använt sina två timmar plus dagen som det ej ska surfas på , ja se till då att dra ut ngn sladd eller låsa in datorn (eller vad som krävs) så att han verkligen inte har möjlighet att börja spela.

• Thaleia
    cilla1 skrev 2012-12-04 09:25:05 följande:
    Det var det jag kom fram till. Jag sa exakt det igår att det är internetanvändandet som är 2 h sedan hur han använder det är ovesäntligt..

Ja enligt mig så har han väldigt starka drag till att vara missbrukare!

Datorn är nere i vår matsal sedan ett tag tillbaka men det har inte hjälpt alls... där av dessa två timmar.

Men då betyder det ju att ni måste ta det ett steg längre och dra ut en sladd, sätta lösenord på datorn låsa in datorn.  Och märker ni att det ej funkar så ner med internet bara!
    Det viktiga är att du inte bara kommer med en massa tomma hot som du sedan inte orkar fullfölja! För då vet han ju att vad du än hotar med så kommer det ju aldrig att ske.

Svar på tråden Spelmissbruk hos barn