• CT0310

Läcker mjölk! Hur ska jag sova eller med vad?

Jag fick första barnet för ca 1mån sen o har läckt mjölk sen innan förlossningen.
    Jag läcker mjölk om nätterna så sover just nu med ett linne och inlägg.
    Gör jag inte det så kommer linnet bli en pöl.

Ska man sova med linne o inlägg eller amningsbh o inlägg?
    Ska jag köpa en storlek större för sist jag sov med amningsbh så fick jag mjölkstockning vilket slutade i hög feber o frossa. Men köpte bhn innan förlossningen o har kanske blivit bredare, eller?

Tips, råd?

• Svar på tråden Läcker mjölk! Hur ska jag sova eller med vad?
  • Diny

Hej! Jag använde en mjuk "bh" från apoteket den var som en topp gjord av nät och tror den kostade runt 100 kr. Men den och inlägg så funkade det jättebra:) Lycka till!

• ogidin

Jag hade mjuka amningsbh:ar från HM och så inlägg på det. Inläggen fick bytas femtioelva gånger per natt. Dessutom var jag tvungen att sova på handdukar eftersom jag ändå läckte igenom. Även handdukarna fick ofta bytas någon gång per natt.

Det gick över efter 4-5 mån. Fördelen var att jag till skillnad från de flesta jag känner kunde helamma så länge jag och sonen ville. Man får försöka vara positiv. ;)

• Freja03

Samma sak har. Mjuk bh med inlagg. Lacker bara igenom det nagon gang per vecka. Du lacker mindre nar ni har en rytm. Da kommer mjolken in da det ar tid och lacker inte sa mycket i fortid. Om du har en rejal matning i slutet av natten kan du chansa pa att lufta och sova utan, om bebis atit upp det mesta.

• Nyfiken gul

köp en mjuk amningsbh är mitt tips också - gå i en affär och prova den, det är viktigt.  sen kan du ha amningsinlägg i den när du sover. 

mjölken brukar i regel stabilsera sig när ni hittat en fungerande amningsrytm 

jag hade två mjuka bh:ar som jag bytte med på natten.  Dom tvättade jag på morgonen så var båda torra tills på kvällen.

det viktiga med en bh du sover i är att det inte får vara en hård bygelbh. Det är då man får mjölkstockningar om den sitter åt för hårt i både knäppning och hårda kanter .

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Gweny

Jag hade också en mjuk amningssbh med inlägg på natten. Funka bra.

• bellenbus

Jag använde som flera andra nämnt en mjuk amningsbehå med inlägg eller lade dubbla handdukar under lakanet för att skydda madrassen. Sen var jag även tvungen att byta vilken sida jag låg på flera gånger under natten, annars fick jag mjölkstockning i det bröst som låg mot madrassen. Finns nackdelar med stora, mjölkstinna bröst... :)

• apelsin81

Precis som många andra här så sov jag med en mjuk amningsbh med inlägg. Fick byta inlägg flera gånger varje natt, men brukade iallafall vakna i en blöt pöl med mjölk eftersom inläggen inte gärna håller sig på plats när man rör sig i sömnen.

Det blir bättre...nu är dottern 5 månader och jag sover fortfarande med bh och inlägg, men behöver inte byta någon gång under natten.

Svar på tråden Läcker mjölk! Hur ska jag sova eller med vad?