• Anonym (TS)

Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?

Jag ska flytta ut på landet, kommer ha långt till närmaste grannar. Och jag kommer bo själv. Jag vill ha lite djur på gården. Hönor, och katt bland annat.

Jag vill ha en hund som jag kan känna mig trygg med och som är stor och avskräckande. Jag undrar vilka ni kan rekommendera och varför. Jag har haft Schäfer förut och tycker mycket om hundar och andra djur. Men jag har fullständig idétorka om vilken hund som kan vara passande.

Jag kommer ge hunden dagliga promenader, och jag kommer vara ute mycket på gården och pyssla, så hunden kommer inte vara själv mycket. Men jag vill inte ha en hund som kräver mycket aktivering med lydnadsträning och så.

Jag vill även att hunden ska klara av både kyla och värme. Kan kan även tänka mig att ha flera hundar, och jag kommer lägga mer eller mindre all min tid på djuren.

Ha ni några tips om hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-15 08:48
    Självklart kommer jag uppfostra hunden och ge den en grundläggande lydnadsträning, men jag vill inte lägga flera timmar om dagen till det hela tiden.

Och det gör inget om hunden är lite småfarlig så länge den inte är det mot mig, jag kommer ju vara själv därute. Missförstå mig rätt, jag vill inte ha en galen hund, men som sagt det är ju bara jag mitt ute i ingenstans typ.

Och jag skulle kunna tänka mig att ha 2-3 hundar men jag kommer inte skaffa alla samtidigt men då kanske man kan "kombinera" olika raser...

• Svar på tråden Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?
  • Boarder

Då ska du definitivt skaffa en pitbull/amstaff. Ovälkommet besök skulle skita på sig och hunden skulle göra ALLT för dig om. Också väldigt bra som familjehund, den är fin och försiktig med barn t.ex. Att hundviskaren/hundpsykologen Cesar Milan hade sin pitbull terrier Buddy som favorihund är ingen slump!

• Lillagris
    Boarder skrev 2012-11-15 17:01:35 följande:
    Då ska du definitivt skaffa en pitbull/amstaff. Ovälkommet besök skulle skita på sig och hunden skulle göra ALLT för dig om. Också väldigt bra som familjehund, den är fin och försiktig med barn t.ex. Att hundviskaren/hundpsykologen Cesar Milan hade sin pitbull terrier Buddy som favorihund är ingen slump!
    Dock kräver dom en himla mycket aktivering både psykiskt och fysikskt!!
  • figurehead
    Lillagris skrev 2012-11-15 17:10:40 följande:
    Dock kräver dom en himla mycket aktivering både psykiskt och fysikskt!!
    Plus att det är det inga vakthundar.
  • Apopan

Många skriver rottweiler, men de tål inte kyla så bra om du vill ha den ute mycket. Min ras jag har har avlats till samma jobb som rottisen men klarar kyla hundra ggr bättre. Sedan vet jag iofs inte riktigt vad jag tycker om att enbart skaffa hund för att ha något som vaktar och ser farlig ut. Om hunden skadas eller skadar någon under inbrott t.ex så är det alltid en som ägare som får stå som ansvarig på ett eller annat sätt. Skulle t.ex själv inte vilja sätta min kära hund i den farliga sitsen i onödan... men men.

Har en bouvier des flandres. Robust modig stor gårdshund/boskapsvaktare med mycket vakt. Fäller i princip inte (tjock sträv "pudelpäls")

• Apopan

En liten informativ video om rasen jag tipsade om, är ju inte sådär supervanlig, men det finns rätt många (och duktiga) uppfödare i Sverige. Är lugna och stabila, och inte alls lika svåra att ha att göra med som många andra liknande raser, trots att de kan vara lite speciella. Är en frisk ras också, har minimalt problem med höfter och lever länge.

• Lillagris
    Apopan skrev 2012-11-15 17:24:02 följande:
    Många skriver rottweiler, men de tål inte kyla så bra om du vill ha den ute mycket. Min ras jag har har avlats till samma jobb som rottisen men klarar kyla hundra ggr bättre. Sedan vet jag iofs inte riktigt vad jag tycker om att enbart skaffa hund för att ha något som vaktar och ser farlig ut. Om hunden skadas eller skadar någon under inbrott t.ex så är det alltid en som ägare som får stå som ansvarig på ett eller annat sätt. Skulle t.ex själv inte vilja sätta min kära hund i den farliga sitsen i onödan... men men.

Har en bouvier des flandres. Robust modig stor gårdshund/boskapsvaktare med mycket vakt. Fäller i princip inte (tjock sträv "pudelpäls")
    figurehead skrev 2012-11-15 17:12:54 följande:
    Plus att det är det inga vakthundar.

Fast det kan man ju träna! Daddy " pittbull " är ju före detta skyddshund så visst kan man träna en hund till att vakta!! Dock kanske dom inte ha det rent instinktivt.
  • wannaseeyoudisco
    Lillagris skrev 2012-11-15 17:45:03 följande:

Fast det kan man ju träna! Daddy " pittbull " är ju före detta skyddshund så visst kan man träna en hund till att vakta!! Dock kanske dom inte ha det rent instinktivt.
    Varför inte köpa en hund med naturlig vaktinstinkt då istället?
  • slutatsnusa
    Boarder skrev 2012-11-15 17:01:35 följande:

tänker att de är frusna av sig och ts verkar vare den typen som vill vara ute mycket och lansle även vintertid så en hund med ordentlig päls känns som ett måste

leonberger, berner sennen m fl
    tänker att en ovtjarka kräver en hundvan person
    betänk även att som hundägare har du totalt ansvar för vad din hund gör
Svar på tråden Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?