• Anonym (tips på umgänge)

Tips på umgänge till 2 åring

Vi är kallade till ett samarbetsmöte, vi diskuterar om vad vi ska ha för umgänge på vår dotter på 2 år, vi har hittills kört varannan helg men pappan vill ha mer dagar.
    Vi pratar istället om att ha varannan 5 nätter i rad hos pappa (10 nätter per månad), då jag har boendet och för åldern, 6-7 nätter när dottern är 2 och halvt- 3 år gammal.
    Vi har 20 mil mellan oss så när barnet börjar skolan så pratar vi om varannan helg hos pappa och dela på loven.
    Han är arbetslös och jag studerar, så jag använder barnomsorg, om han börjar med något på vardagarna pratar han om att hans föräldrar ska se efter barnet, för jag går inte med på dubbel barnomsorg, det tycker jag är ett väldigt dåligt alternativ.
    Jag har ensam vårdnad så jag kan väl säga nej till dubbel barnomsorg, kan jag även ha åsikter om att hans föräldrar passar barnet?
    Tips på hur vi formar de här varannan 5 nätterna? Han vill gärna ha helg.
    Kan familjerätten bestämma umgänge? Kan de ge tips? Eller är det upp till oss?

• Svar på tråden Tips på umgänge till 2 åring
  • Hjärta i norr

Det jag har fått höra är att det inte rekommenderas mer än tre dagar i rad för barn under 3 års ålder. 

Vad gäller familjerätten så fungerar de som rådgivare och stöd för att få till stånd ett fungerande samarbete mellan er som föräldrar.  

• Anonym (tips på umgänge)
    Hjärta i norr skrev 2012-11-13 21:10:22 följande:
    Det jag har fått höra är att det inte rekommenderas mer än tre dagar i rad för barn under 3 års ålder. 

Vad gäller familjerätten så fungerar de som rådgivare och stöd för att få till stånd ett fungerande samarbete mellan er som föräldrar.  
    Tack!
    Vi har provat rekommendationen, torsdag-söndag och en natt i veckan pappan inte har helg, det sönderstressade barnet, så då provade vi enbart varannan helg torsdag-söndag och det har fungerat utmärkt, men nu vill han ha fler dagar och jag ser inget fel i att prova det, går att ändra om barnet skulle må dåligt.
    Men nyfiken om det finns fler och vad det finns för tankar kring detta.
  • Hjärta i norr
    Anonym (tips på umgänge) skrev 2012-11-13 21:20:51 följande:
    Tack!
    Vi har provat rekommendationen, torsdag-söndag och en natt i veckan pappan inte har helg, det sönderstressade barnet, så då provade vi enbart varannan helg torsdag-söndag och det har fungerat utmärkt, men nu vill han ha fler dagar och jag ser inget fel i att prova det, går att ändra om barnet skulle må dåligt.
    Men nyfiken om det finns fler och vad det finns för tankar kring detta.
    Har tyvärr inte så stor erfarenhet på den fronten då det aldrig blev aktuellt med mer än några timmars umgänge mellan min son och hans pappa.. 

Med tanke på att du säger att barnet blev sönderstressat av den förra varianten kan jag nog ändå tycka att du har goda skäl att motsätta dig dubbel barnomsorg. Kan även tycka att pappan borde ha barnet då om det är så att han vill ha mer tid, istället för att lämna över barnet till farmor och farfar samtidigt som att farmor och farfar inte ska underskattas vad gäller deras del i barnets liv. Lite kluven på den fronten får jag säga. 
Svar på tråden Tips på umgänge till 2 åring