• Noran

Läsläxa för barn som kan läsa?

När slutar barnen få läsläxa? Mitt barn kan läsa och har därför tidigare inte haft läsläxor utan i stället skrivläxor där han tränar handstil, stavning osv. Nu har han börjat få läsförståelse läxor i stället. En enkel text med 6 enkla alternativfrågor till. Tar Max 2 min att göra. Ser inte att han kan lära sig nåt på det. Brukar det vara så? Vad har era barn som kan läsa för svenskaläxor?

• Svar på tråden Läsläxa för barn som kan läsa?
  • Duckan

Vi hade läsförståelseläxor av längre/svårare grad från 3:an-6:an.

• Busbellan

Men bara för att barnet redan kan läsa så slutar man ju inte med läsläxa. Barnet utvecklas mycket i förståelse och i språket av att läsa även om de redan kan själva läsningen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Eidi
    Busbellan skrev 2012-11-06 22:39:09 följande:
    Men bara för att barnet redan kan läsa så slutar man ju inte med läsläxa. Barnet utvecklas mycket i förståelse och i språket av att läsa även om de redan kan själva läsningen
    Jag håller med. Men TS, jag tycker absolut att du ska prata med läraren om att läsläxan är för lätt och att ditt barn behöver en mer utmanande läxa. 
  • MadHatter

Läsförståelse är ju jättebra att träna på. Däremot bör nig ditt barn ha svårare texter och frågor.

• Noran

Ok, men vad för typ av läsläxor? Han läser själv böcker han gillar på fritiden.

• Zazou

Mer komplicerade texter kanske. För att dra det hela lite långt: det är skillnad på en Kitty-bok och en rapport. Det finns alltid texter anpassade för alla :) som redan nämnt: prata med läraren om det! Alla barn måste utmanas utifrån deras egna nivå!

• Noran

Brukar det vara en bok och sen skriv en recension om den? Eller mer typ en faktatext att svara på frågor kring? Eller öppna frågor typ "Vad äter valar?" så får barnen själva leta information på internet. Hur brukar läsläxan vara utformad till era barn?

• Mrs Green

Min dotter ska läsa fyra sidor i läxboken och svara på några frågor där man ska skriva och rita svaren (inte kryssfrågor). Läseboken finns i tre nivåer så hon har den med mest text i, men det tar ju inte många minuter ändå.

Ärligt talat känns inte läxan så meningsfull, men hon tycker det är kul att svara på frågorna (däremot gillar hon inte att hon måste läsa läxan högt, men det är ju bra att öva på högläsning också) och det ger ju mycket tid över till att läsa andra böcker varje kväll, så jag tycker inte det spelar så stor roll att det är enkelt. De tränar ju mycket skrivning också på lektionerna, så de håller ju inte på att traggla bokstäver hela tiden.

• Noran
    Mrs Green skrev 2012-11-07 15:52:50 följande:
    Min dotter ska läsa fyra sidor i läxboken och svara på några frågor där man ska skriva och rita svaren (inte kryssfrågor). Läseboken finns i tre nivåer så hon har den med mest text i, men det tar ju inte många minuter ändå.

Ärligt talat känns inte läxan så meningsfull, men hon tycker det är kul att svara på frågorna (däremot gillar hon inte att hon måste läsa läxan högt, men det är ju bra att öva på högläsning också) och det ger ju mycket tid över till att läsa andra böcker varje kväll, så jag tycker inte det spelar så stor roll att det är enkelt. De tränar ju mycket skrivning också på lektionerna, så de håller ju inte på att traggla bokstäver hela tiden.
    Men är det svåra frågor? Typ Hur tror du Anna kände sig? Eller är det enkelt, typ Vad heter Annas syster?

Jag håller med, läsläxa är inte viktigt. Däremot vill jag att han får läxor som han lär sig något på. T.ex. skriva något. Om barnen som inte kan läsa spenderar en halvtimme i veckan på läsläxa tycker jag att dom som kan läsa borde ha något motsvarande. Alla borde förväntas lära sig något nytt.
  • Mrs Green
    Noran skrev 2012-11-07 17:16:49 följande:
    Men är det svåra frågor? Typ Hur tror du Anna kände sig? Eller är det enkelt, typ Vad heter Annas syster?

Jag håller med, läsläxa är inte viktigt. Däremot vill jag att han får läxor som han lär sig något på. T.ex. skriva något. Om barnen som inte kan läsa spenderar en halvtimme i veckan på läsläxa tycker jag att dom som kan läsa borde ha något motsvarande. Alla borde förväntas lära sig något nytt.
    Nja, frågorna brukar inte vara så svåra men jag brukar se till att dottern skriver svaret som en hel mening med stor bokstav och punkt, så det blir lite skrivträning också. Och träning i att formulera svaret med egna ord, inte bara kopiera ord från texten. 

Jag har också tänkt så, att hon borde få lära sig något nytt med läxan, om de nu ändå ska ha läxa. Men de har ju bara gått ett par månader ännu så det kan väl få vara lite mjukstart... nästa vecka har vi utvecklingssamtal och då ska jag höra hur de tänkt sig framöver. Det kändes lite tragiskt när vi igår svarade på lite frågor som förberedelse för utvecklingssamtalet och en fråga var vad dottern tycker att hon lärt sig sedan förra utvecklingssamtalet och det enda hon kände att hon blivit bättre på var att skriva med små bokstäver. Något mer kunde hon ju faktiskt hunnit lära sig på ett halvår. Samtidigt som jag tycker att 1:an fortfarande kan få vara lite lugn.
Svar på tråden Läsläxa för barn som kan läsa?