Noran skrev 2012-11-07 17:16:49 följande:
Men är det svåra frågor? Typ Hur tror du Anna kände sig? Eller är det enkelt, typ Vad heter Annas syster?
Jag håller med, läsläxa är inte viktigt. Däremot vill jag att han får läxor som han lär sig något på. T.ex. skriva något. Om barnen som inte kan läsa spenderar en halvtimme i veckan på läsläxa tycker jag att dom som kan läsa borde ha något motsvarande. Alla borde förväntas lära sig något nytt.
Nja, frågorna brukar inte vara så svåra men jag brukar se till att dottern skriver svaret som en hel mening med stor bokstav och punkt, så det blir lite skrivträning också. Och träning i att formulera svaret med egna ord, inte bara kopiera ord från texten.
Jag har också tänkt så, att hon borde få lära sig något nytt med läxan, om de nu ändå ska ha läxa. Men de har ju bara gått ett par månader ännu så det kan väl få vara lite mjukstart... nästa vecka har vi utvecklingssamtal och då ska jag höra hur de tänkt sig framöver. Det kändes lite tragiskt när vi igår svarade på lite frågor som förberedelse för utvecklingssamtalet och en fråga var vad dottern tycker att hon lärt sig sedan förra utvecklingssamtalet och det enda hon kände att hon blivit bättre på var att skriva med små bokstäver. Något mer kunde hon ju faktiskt hunnit lära sig på ett halvår. Samtidigt som jag tycker att 1:an fortfarande kan få vara lite lugn.