Bina86 skrev 2012-12-06 19:35:46 följande:
Jag känner precis som du TS. Min äldsta dotter är 2,5 år och hon har varit på detta vis mer eller mindre sen hon var runt 2 år. Hur gamla är dina pojkar? Det problemet vi har är att hon minst 50% av tiden är väldigt jobbig ärligt talat. Hon är en tjej med mycket energi och spring i benen. Hon blir lätt understimulerad. Hon blir precis som många andra bra väldigt trotsig och gör inte alls som jag säger när hon är trött, hungrig eller understimulerad. Problemet är att hon ofta är något av dessa så tiden utöver detta blir inte så många tillfällen. Självklart är hon en jättehärlig tjej emellanåt men just nu är det jobbigt med henne. Jag tappar ofta tålamodet och blir tyvärr lite för arg då ryter jag åt henne eller så blir jag lite hårdhänt tex (jag slår henne absolut inte eller så). Jag försöker verkligen att vara pedagogisk och förklara och/eller hota med att tex gå in om vi är ute som någon annan skrev. När detta inte fungerar tappar jag tillslut tålamodet. Jag känner mig hemsk som mamma ibland. Jag har även en snart 9 månaders liten tjej som fram till ganska nyligen sovit väldigt dåligt och jag har varit helt utmattad. Jag börjar komma tillbaka på banan men det är klart att det inte bara vänder på en gång. Sen har jag själv ett hett temprament och det är klart att barnen kan ärva det. Nu blev det ett långt inlägg men JAG VET PRECIS HUR DU KÄNNER DIG! Jag vill gärna och tips och tricks om hur man hanterar ett trotsigt barn som puttar andra barn, slår på mig, springer åt andra hållet osv.
Man punktmarkerar när de slår. Föregår, hindrar, undviker att i onödan sätta sitt barn i situationer man vet att han/hon har svårt att hantera och är ihärdig

. Inser att de ofta inte kommer att dela ens uppfattning om var gränser går och att det är ok. Är det något du inte vill att hon gör lyft ur henne ur situationen, plocka bort föremål etc. Hota inte. Ha mycket TID....till allt

.
Lästips:
Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn och sig själv
Jag har två pojkar. Den yngsta fyller 4 i vår och äldsta fyller snart 5.
Mina blir oregerliga vid tre situationer:
- Undertimulans
- Pga mig - jag beter mig som en trotsig 3-åring (ofta beroende på stress eller trötthet)
- Vissa tillfällen då de helt sonika jagar upp varandra och testar någon gräns tillsammans. Kan vara i samband med understimulans men måste inte vara det. Det ä r en väldans skillnad på en och två. De kan samspela sofistikerat

.