Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ang vaccinationer av huvusakligen barn

Sara73 skrev 2012-10-29 07:59:18 följande:
    ok..men det stod ju inte att man får t ex aids eller cancer av vaccin utan att immunförsvaret påverkas.
    tänker bara för det där är ju en välkänd sida/tidning..man kan väl inte sprida lögner?
    På vilket sätt menar du att det är en välkänd sida/tidning och att man inte kan sprida lögner på nätet? Vet du vem Joseph Mercola t.ex. är? Han tillhör exempelvis den mycket lilla grupp av AIDS-förnekare. Han anser alltså att HIV inte orsakar AIDS och att AIDS är en sjukdom som beror på psykisk stress. Han tjänar sitt levebröd på att sälja diverse alternativa preparat som kan bota "allt" - cancer, autoimmuna sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar etc etc. vilket han blivit hårt kritiserad för då han inte har något vetenskapligt stöd för detta.

Säger inte att du inte ska vara vaccinkritisk, utan bara att du ska källgranska.

• Flickan och kråkan
    Sara73 skrev 2012-10-29 08:45:14 följande:
    menar såklart inte att man inte kan ljuga på nätet, men deras sanning kan vara lika sann som vaccinförespråkare.
    Mercola kanske menar att man får aids av att hiv viruset stressar sönder immunförsvaret till kollaps ? är som ni märker inte påläst om honom.

jag tänker bara att om 50 år (!?) kanske vi upptäcker att dagens vaccinationer ger mer biverkningar än vi vet.
    vi vet ju heller inte mkt om cancer eller aids...och nu säger jag inte att det finns pga av vaccin. men de sjukdomarna ökar bland folket.
    Jag är helt okunnig i medicin. Jag är humanist och samhällsvetare. Jag tycker absolut att man ska ifrågasätta, men för mig är det rätt väsentligt med evidensbaserad vetenskap. Det är verkligen ingen garant för något slags objektiv sanning, men det är så vitt jag vet det minst dåliga alternativet.

Mercola anser att det inte finns någon koppling mellan HIV och AIDS överhuvudtaget.

Ja, vi kommer säkert att veta en massa mer om 50 år än idag. Samtidigt har ju vaccinationsprogrammet för barn funnits i över 50 år redan och vi vet trots allt en hel del.

Jag hade oavsett börjat med att läsa exempelvis SBU:s utvärderingar om vacciners skyddseffekter och biverkningar (vad gäller barn) och vänt mig till specialmottagningen för barnvaccinationer på Sachsska om jag haft funderingar, istället för att googla. Det finns mycket märkligheter på nätet.

• Flickan och kråkan
    Sara73 skrev 2012-10-29 11:52:06 följande:
    ja det är bra info..
    menar bara lite att människan har en förmåga att för det första lita blint på den "vetenskap" som hittills presenterats, vare sig det gäller denna dag eller för 500 år sedan. som ovan tycker jag det är bra att tänka efter lite, gäller vilket ämne som helst.

det är inte omöjligt att vaccin skapar cancer, precis som rökning isåfall ger lungcancer = främmande ämnen i kroppen. eftersom man genom vaccination sprutar ämnena (fler ämnen) rakt i blodet utsätts man inte på samma sätt som att man skulle smittas på vanligt sätt av den sjukdom man vaccinerar mot.

som sagt jag är varken för eller emot..jag tänker bara fram och tillbaks, och ibland kanske obegripligt..
    Det är aldrig bra att lite blint på något. Det är därför det är så viktigt att källgranska. 

Vaccin sprutas inte direkt in i blodet, utan det injiceras i en muskel. På vilket sätt spelar det någon roll tänker du om man får stelkrampssmitta injicerad i en muskel via en spruta eller genom att t.ex. kliva på en rostig spik?

Jag tycker också att vaccination av mina barn känns lite läskigt. Det är nog rätt normalt . Risken att de t.ex. reagerar allergiskt finns ju alltid. Det är ett läkemedel och inget läkemedel är någonsin 100% säkert/riskfritt. 

Nej, jag tror inte heller att det är omöjligt att vaccin kan vara cancerframkallande, men å andra sidan vad idag är inte det? Hela vår vardag är en enda gigantisk cancerogen zon. Vaccinprogrammet lär knappast ha någon avgörande roll med tanke på de ämnen vi dagligen omger oss med och med tanke på hur länge vaccinationsprogrammet funnits och risker utvärderats. Så tänker jag .

Svar på tråden Ang vaccinationer av huvusakligen barn