• Butterscotch

Ska jag betala för hennes bostadslån?

kvs skrev 2012-11-14 14:16:24 följande:
    Lånekostnader är fortfarande inte boendekostnader.
    Boendekostnad = en kostnad relaterad till boendet. Hur kan räntekostnader med bostaden som säkerhet inte vara en boendekostnad?

Om vi tar ett exempel istället då, för att jämföra rimligheten:

1) A bor i hyresrätt och betalar 1000 kronor i hyra
    2) A bor i en exakt likvärdig bostadsrätt och betalar 200 kronor i avgift och 800 kronor i räntekostnader

Varför är det rättvist och logiskt att B, som ska bli sambo med A, betalar 500 kronor i fallet 1) men bara 100 kronor i fallet 2).
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:25:56 följande:
    En investering är en investering oavsett om det blir vinst eller inte. När man satsar pengarna vet man ju inte om det blir vinst eller inte, hade man vetat att det skulle bli förlust hade man ju aldrig investerat.

Om de bor i en hyreslägenhet så delar de på hyran, oavsett vem som står på kontraktet.

Men vad folk hakar upp sig på möjligheten att göra vinst vid försäljning. En bostadsrätt är en form av boende i första hand, inte en investering i första hand.

Men du menar alltså att om man är så korkad att man väljer att bo i en stad där det i princip inte finns några hyresrätter att få tag på ens om man ville, så får man glatt subventionera en eventuell sambos boendekostnader eftersom det är orimligt att två personer som bor ihop delar på kostnaden för boendet?
  • Butterscotch
    kvs skrev 2012-11-14 14:32:32 följande:
    Då ser du heller inga hinder att TS får en del av vinsten när lägenheten säljs (om han nu är med och betalar räntekostnader)?

Om upplägget är att han även ska stå för halva förlusten om det skulle bli en sån så visst. I mitt tycke är det att krångla till saker och ting lite väl mycket dock, men alla gör ju de finansiella upplägg de vill.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:14:38 följande:

Hehehe okej ja då kan ju du betala av din makes bostadsrätts lån, ränta eftersom du blir så glad av att betala hans ränta och amortering....eftersom du ändå i slutändan får betala mindre i ränta! Bra tänkt där TS! Men mitt tips till dig är att, lägg du dom pengarna åt sidan för dig själv du vet aldrig när du kommer va i nöd!

Betala av någon annans lån skulle jag inte göra, utan att få del i ägandet. Men att dela på räntekostnaderna och avgiften skulle jag förstås inte ha något emot. Jag hade ju haft en kostnad ändå för boende (och förmodligen en högre sådan) om jag hade valt att bo ensam.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:34:35 följande:

vi andra som har lite mer vett vet också om att där är andra mycket bättre lösningar som skyddar bostadsrätten ifrån giriga människor! Ingen kan komma och hävda besittningsrätten ifall man gjort allt för att skydda SIN EGEN egendom!

Du menar ni andra som inte vill betala för er...?

Varför tar du upp besittningsrätt? Även om sambon skulle få rätt till nyttjandet av lägenheten vid en separation betyder inte det att han/hon får ta över den utan att betala ersättning till den verklige ägaren.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:39:51 följande:

Ja så är det för alla oavsett var man bor när man flyttar. Liksaå för din blivande sambo som får en mycket lägre hyra och driftkostnader. Men räntan är ändå hans och inget han bör påtvinga dig :).

Han skulle inte behöva påtvinga mig något, jag tar självklart ansvar för min del av kostnaderna
  • Butterscotch
    Lilje skrev 2012-11-14 19:19:59 följande:
    Ni som tycker han borde betala på räntan, tycker ni också, om nu lägenheten var nedbetald, att han borde betala en månadsavgift motsvarande vad hon betalade i ränta innan?  Annars bor han ju nästan gratis, medans hon har betalat mycket för samma förmåner. Han borde kanske skita i hela samboskapet och bli hyresgäst hos henne istället?

På din sista fråga svarar jag nog ja - kan man som sambo inte tänka sig att dela på kostnaderna kanske det är bättre att bli hyresgäst istället För att svara på den första frågan: Om vi ska krångla till det så finns det något som heter alternativkostnader, googla på det den som orkar.
    ica skrev 2012-11-14 18:54:47 följande:
    Lånet är hennes privata så länge enbart hon står på lägenheten.

Ja?
    1022 skrev 2012-11-14 19:07:36 följande:
    Jag tycker alltså att du ska betala hälften motsvarande vad en hyra i samma område skulle ligga på.

Det har jag också föreslagit. Problemet med det är förstås att hyresmarknaden är reglerad och inte speglar vad marknaden tycker om kostnadsnivåer för boende (i alla fall inte i storstäder), men det får man kanske leva med om man inte kan komma överens. Personligen hade jag dragit öronen åt mig om jag och min blivande sambo inte skulle kunna komma överens om en så simpel fråga, då hade jag undrat om det kunnat hålla någon längre tid.
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-15 09:31:26 följande:
    Nä, räntan är ingen boendekostnad för lägenheten. Det är en kostnad för det lån hon tagit.

Hade det varit en kostnad knuten till boendet så hade den kostnaden även funnit för de i huset som köpt sin lägenhet kontant - och det gör den inte.

De som köpt sin bostad kontant har antagligen ungefär samma alternativkostnad. En kostnad av något slag finns det hur som helst. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alternativkostnad
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-15 14:30:54 följande:
    För det första så köper folk inte sina lägenheter till samma pris och samma år, så nej, de flesta har inte samma alternativkostnad.  Kan skilja ganska mycket. Sedan gäller samma sak med alternativkostnaden som för räntan, att den tillhör den som gjort investeringen och ska då betalas av denne också. Tycker jag.

Nu tror jag att du missförstod begreppet, alternativt min poäng. Men att det finns en alternativkostnad är du med på i alla fall?
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-15 17:55:29 följande:
    Nej, räntan är kopplad till lånet.

... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden. Jag vet inte om jag kommer så mycket längre här, i mina försök att faktiskt förstå hur de som inte tycker att en inflyttande sambo ska betala hälften av vad som är rimligt för den typ av bostad han/hon flyttar in i tänker, men jag försöker en sista gång: Ni som tycker att räntekostnaderna inte ska fördelas mellan parterna, skulle ni tycka detsamma om bostadsrättsmarknaden - i likhet med hyresmarknaden - var reglerad och det var fasta priser per kvm, dvs en bostadsrätt betraktas då inte längre som en investering. Skillnaden mot en hyresrätt sett till total månadskostnad (hyra jmft med avgift + räntor) skulle i detta fiktiva scenario vara 0 kronor. Är det fortfarande fel att den inflyttande sambon betalar 50% av avgift + räntor?
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?