Lilje skrev 2012-11-14 19:19:59 följande:
Ni som tycker han borde betala på räntan, tycker ni också, om nu lägenheten var nedbetald, att han borde betala en månadsavgift motsvarande vad hon betalade i ränta innan? Annars bor han ju nästan gratis, medans hon har betalat mycket för samma förmåner. Han borde kanske skita i hela samboskapet och bli hyresgäst hos henne istället?
På din sista fråga svarar jag nog ja - kan man som sambo inte tänka sig att dela på kostnaderna kanske det är bättre att bli hyresgäst istället
För att svara på den första frågan: Om vi ska krångla till det så finns det något som heter alternativkostnader, googla på det den som orkar.
ica skrev 2012-11-14 18:54:47 följande:
Lånet är hennes privata så länge enbart hon står på lägenheten.
Ja?
1022 skrev 2012-11-14 19:07:36 följande:
Jag tycker alltså att du ska betala hälften motsvarande vad en hyra i samma område skulle ligga på.
Det har jag också föreslagit. Problemet med det är förstås att hyresmarknaden är reglerad och inte speglar vad marknaden tycker om kostnadsnivåer för boende (i alla fall inte i storstäder), men det får man kanske leva med om man inte kan komma överens. Personligen hade jag dragit öronen åt mig om jag och min blivande sambo inte skulle kunna komma överens om en så simpel fråga, då hade jag undrat om det kunnat hålla någon längre tid.