• Ronja 551

akut hjälp! fråga om chinchilla

Nu söker jag någon som är kunnig om chinchillor. Jag kan ingenting. Det är såhär att jag hittat en chinchilla i en bur, den står utomhus. Den befinner sig i Norrland, snön har kommit och temperaturen på dagen kanske är 0 grader men på nätterna blir det riktigt kallt nu. Kan den sitta där?! Tål de sådan kyla? Utomhus?! Jag har åkt och matat den med knäckebröd och gett den vatten, men det fryser ju på natten... Ska jag ta hem den och ta in den? Råd tack!

• Svar på tråden akut hjälp! fråga om chinchilla
  • Lonlely Wolf
    Ronja 551 skrev 2012-10-22 13:03:21 följande:
    Chillan är på min altan nu. Ska hämta hö i stallet o nu kan kan få vatten o mat dygnet om trevligt djur
    Se till att den inte har det kallt där. Hö är viktigt och sen ska den ha specilapellets för chillor. Chincilla som inte får nått att gnaga på får problem med tänderna som blir för långa och då kan den inte äta maten den ska ha.
  • DexX
    Ronja 551 skrev 2012-10-22 13:03:21 följande:
    Chillan är på min altan nu. Ska hämta hö i stallet o nu kan kan få vatten o mat dygnet om trevligt djur

• Ronja 551

Det är kallt på altan, men jag kan inte ta in han direkt från minusgrader till 18 plus, det kan inte vara bra för han. Har köpt sand o chilla mat o har hö o vattenvitaminer. Han får de bra

• Lonlely Wolf
    Ronja 551 skrev 2012-10-22 16:54:18 följande:
    Det är kallt på altan, men jag kan inte ta in han direkt från minusgrader till 18 plus, det kan inte vara bra för han. Har köpt sand o chilla mat o har hö o vattenvitaminer. Han får de bra
    Du är nog en räddande ängel för den stackaren som din granne lämnat vind för våg. Hoppas bara att den inte redan har blivit sjuk av att stå ute i kylan.

Min dotter har 14 chinchillor innomhus i stora burar så vanlig innomhus värme mår dem bra av, men frågan är om du nu ska börja vänja den lite i sänder för att ta den innomhus. Jag kan rådfråga min dotter för hon har koll på allt innom chinchilla.
  • Ronja 551

Ja! Fråga henne gärna! Alla tips är välkomna jo jag ska vänja han via garaget o ytterhallen lite sakta. Han fick sitt sandbad nu o gud vad han måste ha saknat de! Han rulla o bada o sprätte

• Lonlely Wolf
    Ronja 551 skrev 2012-10-22 18:31:39 följande:
    Ja! Fråga henne gärna! Alla tips är välkomna jo jag ska vänja han via garaget o ytterhallen lite sakta. Han fick sitt sandbad nu o gud vad han måste ha saknat de! Han rulla o bada o sprätte

Nu har jag pratat med min dotter och hon sa att ta in den så fort som möjligt.....Min dotter kommer in här så snart hon hinner så hon vill prata med dig om chincillan för hon har bra kunskap om dessa djur.
  • Ronja 551
    Lonlely Wolf skrev 2012-10-22 18:44:02 följande:
    Nu har jag pratat med min dotter och hon sa att ta in den så fort som möjligt.....Min dotter kommer in här så snart hon hinner så hon vill prata med dig om chincillan för hon har bra kunskap om dessa djur.

Ja! Men be henne svara här i forumet fortfarande rädd att han ska bli för varm om ja tar in han :-S
  • Lonlely Wolf
    Ronja 551 skrev 2012-10-22 19:01:56 följande:

Ja! Men be henne svara här i forumet fortfarande rädd att han ska bli för varm om ja tar in han :-S

Kan jag be henne inboxa dig eller vill du ha svaren här på tråden.
  • Ronja 551
    Lonlely Wolf skrev 2012-10-22 19:30:03 följande:
    Kan jag be henne inboxa dig eller vill du ha svaren här på tråden.

Skriv här ni, de begriper ja mig på iaf
Svar på tråden akut hjälp! fråga om chinchilla