Ronja 551 skrev 2012-10-21 21:01:34 följande:
Jag känner ägaren o är säker på att inte bli åtalad. Buren står intill huset. Men det jag undrar mest är om jag gör det VÄRRE om jag tar in dem pga värmeskillnaden. Ägaren säger att den är från Anderna och är skapt för kyla, men det har jag förstått nu att det inte stämmer med tamdjuren...
Våra tamchinchillor är säkert inte lika väl anpassade men de är ju ändå ett rejält påpälsat djur som säkert klarar kylanman har ju inte aktivt avlat bort pälsens värmeisolerande förmåga liksom. Det största problemet tror jag skulle vara fukt och drag, men har den någon form av isolerat hus och bomaterial så kan den väl klara sig bra. Jag hade däremot inte rekommenderat någon att hålla chinchillor ute.
Och ja, jag tror du kan göra mer skada än nytta genom att ta in den inomhus, ett frostfritt utrymme duger gott (garage eller förråd) om du tror att den far illa. Ser den frisk och kry ut och inte verkar vara våt och kall så hade jag nöjt mig med att se till att den har god tillgång på mat, vatten och bomöjlighter.
Förstod jag dig rätt att ägaren är bortrest? Sällskapsdjur ska normalt ges tillsyn minst en gång dagligen så har ägaren inte sett till detta så bryter hen mot djurskyddslagstiftningen och du kan göra en anmälan.