• ALLIEVERDO

HJÄLP? Du måste ange administratörsbehörighet för att kunna flytta till mappen. ?????

HEj,

Nu skojar min dator med mig.

Jag lägger som vanligt in mina bilder i datorn och ska sen rotera dom rätt och lägga i rätt mappar. När jag roterade bilderna så kom det upp en extra fil bredvid som tex stod så här :
    IMG_560.JPG ~ R  Fa268931.TMP

Varför? aldrig gjort förut..vad betyder det?

Sen när jag skulle flytta bilderna till rätt mappar så går det inte. Då kommer detta upp :    

Du måste ange administratörsbehörighet för att kunna flytta till mappen.

• Svar på tråden HJÄLP? Du måste ange administratörsbehörighet för att kunna flytta till mappen. ?????
  • Fia 28

.tmp är en temporär fil som brukar försvinna när du stängt bilden.
    Har du flera login på din dator? Typ en privat och en allmän? Den allmänna brukar normalt inte ha admin rättigheter och då kan man inte göra allt.

• PASwe

Det låter som du har råkat logga in som gäst eller något. Provat klassikern omstart?

• ALLIEVERDO
    PASwe skrev 2012-10-17 12:44:50 följande:
    Det låter som du har råkat logga in som gäst eller något. Provat klassikern omstart?

Får nog testa detta.

Förra veckan blev den knäpp. Så det är säkert nåt skumt på G med datorn.
     När jag då startade den så var det svart med en blå ruta i mitten med massa vit text i och sen sökte den igenom datorn massa osv. trodde inte jag skulle komma in igen, men sen har jag kommit in och allt fungerat som vanligt.  
  • ALLIEVERDO

Hur är det man gör när man gör att datorn gör nåt så den går tillbaka till det läget som den fungerade bäst i sist?

• Fia 28

På min dator finns det under Start - Accessories - System Tools- System restore
    Du måste vara inloggad som administrator.

• Tealhawk

Windows 7 gillar att skoja till det. Ska man göra något utöver att spara och öppna så begär den admin-rättigheter (överdrift, men så det känns när man använder datorn.)

Om det kommer upp en ruta som säger typ "kör som administratör" (minns ej exakt), men det är iaf bara att klicka vidare och låtsas som att inget hänt. Det är bara där så att man inte ska råka flytta tex programfiler så datorn fuckar upp sig.

These are not the droids you're looking for
  • ALLIEVERDO
    Tealhawk skrev 2012-10-17 13:05:59 följande:
    Windows 7 gillar att skoja till det. Ska man göra något utöver att spara och öppna så begär den admin-rättigheter (överdrift, men så det känns när man använder datorn.)

Om det kommer upp en ruta som säger typ "kör som administratör" (minns ej exakt), men det är iaf bara att klicka vidare och låtsas som att inget hänt. Det är bara där så att man inte ska råka flytta tex programfiler så datorn fuckar upp sig.

Men jag akn inte flytta mina egna bilder..det stör mig. måste kunna byta mapp.
  • Tealhawk

Ja, då frågar jag samma som de andra. Har ni flera användare på datorn där en är administratör och de andra bara är vanliga användare (eller gäster)? Som gäst kan man inte göra så mycket, utan man måste gå in på administratörskontot (på vissa datorer kan man ange lösenordet för admin när man är inne på de andra kontona och komma åt behörighet den vägen.).
    Det är skitsvårt att komma på vad det är för fel när man inte kan se datorskärmen xD Men hoppas det hjälper lite grann iaf :)

These are not the droids you're looking for
  • slazh

Om man högerklickar på en mapp och väljer Egenskaper och sen fliken Säkerhet så ser du vilka användare som har rättighet att utföra olika saker i mappen. Till exempel läsa, skriva och så vidare. Du kan till exempel inte flytta dina bilder till en mapp som du inte har skrivrättigheter till. Antingen ändrar man rättigheterna för mappen för den användaren du är inloggad som eller så loggar du in som en annan användare som har rättighet till mapparna du vill ha åtkomst till.

• slazh

Det räcker inte heller med att användaren du är inloggad som har skrivrättigheter till den mappen du vill flytta till användaren måste även ha rättigheten att ta bort bilderna från mappen där dom finns nu eftersom en flytt innebär en borttagning också.

• Viveca

Jag har haft denna dator i 2 år och det har inte varit så förut. Windows Vista.

Men nu kan jag plötsligt inte göra något på skärmen (ex.lägga en bild i en mapp, göra ny mapp, döpa om en bild osv) utan att det kommer ett fönster, som säger att jag inte har administrationsbehörighet.
    Men det hade jag ju förut.
    Jag har alltid loggat in som "Viveca" och inte som admin. Så varför funkade det bra förut? 

Fönstret säger att jag nu måste ange admin.behör. OK
    Sedan ett nytt fönster med "Fortsätt" att klicka på.
    Så den spärren har ju ingen funktion annat än mot feltryckningar och små barn (som kanske kan tycka att det är skojigt att ta bort alla figurer på mammas datorskärm.

Jag högerklickade på en bild (+Egenskaper+Säkerhet + ändrade + Redigera + Fullständig behörighet)
    OK Nu kan jag byta namn på bilden utan att det sägs att jag inte har admin.behörighet.

Men...
    Det är i alla fall lika krångligt för det kommer ändå upp två fönster, som jag måste klicka på, så det blir ju liksom "samma sak". 
    1 = Du måste bekräfta den här åtgärden
    2 = Om du startade detta kan du fortsätta.

Hur som helst:
    Kan någon säga hur jag ska göra för att bli administratör på min egen dator????
    Vilka grejer ska jag klicka på ? 
    Att först klicka på att "byta användare" ger ingen förändring - det blir samma sak ändå.

Finns det någon som kan berätta exakt vilka ord jag ska klicka på + i rätt ordning, tack, och utan att hoppa över något?
    Obs att jag inte förstår tekniskt data-fackspråk!

Det kanske är möjligt att det inte finns någon administratör - att man måste "installera / skapa" en sådan???

• Viveca

NUUUU kan jag använda skrivbordet som jag vill igen!!!!
    Så här kan man tydligen göra:

Start
    Kontrollpanelen
    Användarkonto
    Aktivera eller inaktivera kontroll av användarkonto
    Tag bort markeringen för kontroll
    OMSTART
Svar på tråden HJÄLP? Du måste ange administratörsbehörighet för att kunna flytta till mappen. ?????