Jag har haft denna dator i 2 år och det har inte varit så förut. Windows Vista.
Men nu kan jag plötsligt inte göra något på skärmen (ex.lägga en bild i en mapp, göra ny mapp, döpa om en bild osv) utan att det kommer ett fönster, som säger att jag inte har administrationsbehörighet.
Men det hade jag ju förut.
Jag har alltid loggat in som "Viveca" och inte som admin. Så varför funkade det bra förut?
Fönstret säger att jag nu måste ange admin.behör. OK
Sedan ett nytt fönster med "Fortsätt" att klicka på.
Så den spärren har ju ingen funktion annat än mot feltryckningar och små barn (som kanske kan tycka att det är skojigt att ta bort alla figurer på mammas datorskärm.
Jag högerklickade på en bild (+Egenskaper+Säkerhet + ändrade + Redigera + Fullständig behörighet)
OK Nu kan jag byta namn på bilden utan att det sägs att jag inte har admin.behörighet.
Men...
Det är i alla fall lika krångligt för det kommer ändå upp två fönster, som jag måste klicka på, så det blir ju liksom "samma sak".
1 = Du måste bekräfta den här åtgärden
2 = Om du startade detta kan du fortsätta.
Hur som helst:
Kan någon säga hur jag ska göra för att bli administratör på min egen dator????
Vilka grejer ska jag klicka på ?
Att först klicka på att "byta användare" ger ingen förändring - det blir samma sak ändå.
Finns det någon som kan berätta exakt vilka ord jag ska klicka på + i rätt ordning, tack, och utan att hoppa över något?
Obs att jag inte förstår tekniskt data-fackspråk!
Det kanske är möjligt att det inte finns någon administratör - att man måste "installera / skapa" en sådan???