• L1nda

Husdjur till 5åring, mus, hamster,råtta gerbil?

Självklart ska jag ha huvudansvaret om djuret!  

Men jag är lite nyfiken på vilket små djur som kunde vara trevligast. Vi är lite inne på hamster, gerbil eller något sådant. Någon som har lite tips och råd?  

• Svar på tråden Husdjur till 5åring, mus, hamster,råtta gerbil?
  • Samama

Den enda erfarenhet jag har av småbarn som fått husdjur är att de är roliga i en vecka, sedan ligger dom i sin bur dygnet runt, får mat varje dag - om någon kommer ihåg att ge dem det... Osv... Rynkar på näsan

• Elaifiknow

Marsvin? Som givetvis ni vuxna sköter om, då femåringen tröttnat

• riboflavin

Riktigt små djur och små barn är ingen toppenkombination, hamstrar är ofta ganska tråkiga eftersom det krävs en hel del för att de inte ska sova dagtid och föra oväsen nattetid. Gerbiler har jag alltid upplevt som djur som passar bättre för den vana djurägaren, de kan vara ganska svåra att få handtama och vara lite lättskrämda och svårhanterade.

Är tanken att femåringen ska hantera djuren alls? I så fall hade jag inte valt ett mindre djur utan något med lite mer substans som man kan klappa och mata utan att lyfta upp. Marsvin är supertrevliga djur som passar även i en barnfamilj om man lär barnen vad som gäller.

Huvudsaken är ju att det är ett djur du gillar eftersom en 5-åring aldrig ska hantera djur på egen hand.
    Vilka preferenser har du?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dina08

Hamster eller dvärghamster, men då får man hålla på med den mycket så att den blir riktigt tam. Kolla så att den inte bits först. Dör efter 2 år vilket kan vara en fördel. Annars kan man skaffa mitt favoritdjur, marsvin. Tror att de ska vara minst två då de behöver sällskap ( hamstrar dödar varann). Vet inte hur länge marsvin lever, men de brukar vara väääldigt snälla. Oavsett vad ni väljer, lär henne att vara rädd om dem och var beredd på att städa buren själv.

• Tiger Fizz
    Dina08 skrev 2012-10-15 20:40:58 följande:
    Hamster eller dvärghamster, men då får man hålla på med den mycket så att den blir riktigt tam. Kolla så att den inte bits först. Dör efter 2 år vilket kan vara en fördel. Annars kan man skaffa mitt favoritdjur, marsvin. Tror att de ska vara minst två då de behöver sällskap ( hamstrar dödar varann). Vet inte hur länge marsvin lever, men de brukar vara väääldigt snälla. Oavsett vad ni väljer, lär henne att vara rädd om dem och var beredd på att städa buren själv.

Kolla först så att den inte biter?Det kan du garantera att de gör då de inte är tama!
    Det lär bitas,då de inte är vana att bli hanterade först,men det kommer försvinna.

Det första jag råkade ut för då jag hade sandekorre då jag var liten var att den bet sej fast i tummen!=P
    Efter det var det lugnt och han var hur tam som helst.
    Jag har betat mej igenom de flesta gnagare,utom marsvin,då de verkar döden tråkiga djur,som har mysko ljud för sej!Hamster är inte så roliga de heller.Jag kan däremot rek sandekorrar eller vanliga råttor!
    Even forever don´t seem like long enough
  • myway

Marsvin, men minst 2st.

jag säger bara vad jag tycker
  • carola78

Varför inte en kanin? Jag har ingen erfarenhet av något av dessa djur men rent spontant kan jag tycka att hela familjen får det trevligare och roligare med en kanin.

• Lia och bäbisen

JAg får väl slå ett slag för tamråttan då!

Jag har en 5-åring och en 2-åring och vi skaffade två råttor för ett par månader sedan. Jag har haft råtta innan och det var JAG som övertalade barnen till att vi skulle skaffa dem. Och även jag som tar ansvar för dem,

Men visst, redan nu har deras intresse svalnat en del, TYVÄRR: Men jag vill ju ha dem ;)

Råttorna trivs dessutom bättre med mig än med barnen också, vilket jag kan förstå ;) Men 5-åringen i sig är inget problem, lillayrran är nog värre då...

Men råttor är ju fantastiskt sociala och trevliga djur! Minst två stycken dock, och stor bur. 

• pralinen86

Marsvin är väldigt mysiga djur som vanligtvis är lätta att hantera. De är dessutom lätt"dresserade" och man kan ofta lära dem att komma på inkallning m.m. De brukar leva i ungefär 3-5 år om jag inte minns fel.

• QueenObscene

Skulle aldrig skaffa råttor till ett så litet barn, de är alldeles för intelligenta och kräver för mycket stimulans för att inte börja med fula ovanor för att de är understimulerade.
    Det är som att skaffa en liten hund. Eller flera, då man inte bör ha endast en. De behöver sällskap!
    Har haft råttor i många år, sammanlagt ca 10-12 st, men har inga längre. 

Till mindre barn skulle jag nog rekommendera gerbiler, marsvin eller kanin.     

Svar på tråden Husdjur till 5åring, mus, hamster,råtta gerbil?