• sommar barn

Lån för bostadsrätt som ensamstående 2-barnsförälder?

Hej!
    Jag har alldeles för länge bott i en lägenhet som jag bara känner att jag måste bort ifrån. För att på riktigt få börja om, och få en positiv nystart. Nu finns det en bostadsrätt till salu som intresserar mig. Problemet kan dock vara att jag som ensamstående inte får ta det lån som krävs. Bostadsrätten säljs för 250 000 vid snabb affär. Vilket betyder att jag behöver låna 212 500 (efter betald kontantinsats). Dock ser det enligt alla dessa fina schabloner ut att vara ett för stort lån för mig, när jag kollar via Swedbank, som är min bank. 

Finns det andra banker som har lättare att låna ut till ensamstående/ensamsökande? Till humana räntor, räntor som motsvarar de stora bankerna? 

(((((Personligen vet jag att jag skulle klara av att låna. Månadshyran till föreningen ligger på knappt 4000 och inklusive betalning av ett eventuellt lån i månaden så ligger den totala hyran inklusive lån på ca 5500 kronor, och det är 500 kronor mindre än jag idag betalar för en hyresrätt. Jag har också som ensamstående med två barn studerat på högskola med en nettoinkomst på knappa 12 000 (inklusive studielån, studiebidrag, barnbidrag och bostadsbidrag) Där halva den inkomsten gick till bostaden. Jag klarade av det för att jag var bestämd att det skulle gå. Jag ansåg mig inte ha något att välja på. Därför känns det nu väldigt frustrerande att få ett nekande på ett lån där jag kommer att ha många fler tusenlappar att röra mig med efter att bostad och övriga lån är betalda (studielån 600 kr/mån, medlemslån 1000 kr/månaden))))))

Men som sagt var detta bara en parantes som jag vet att inga banker tar någon hänsyn till, men som sagt finns det bra banker som även kan se oss ensamstående/ensamsökande? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 10:27
    Jag kanske ska tillägga att jag har en årsinkomst på ca 280 000 (brutto).

• Svar på tråden Lån för bostadsrätt som ensamstående 2-barnsförälder?
  • Trocca

hej

jag gick in på sbab. Där fanns en kalkyl där man kan lägga in uppgifter om lön etc. Nu vet jag inte dina uppgifter, men det som jag petade in sa att möjligt lånebelopp var 545 tkr.

Ring dem och prata sedan tycker jag att du ska boka in ngt personligt besök på en bank. Gör bara inte en massa låneansökningar på nätet.

Jag tror inte att det är några problem för dig att låna detta i en helt vanlig bank, under förutsättning att du har bra historik och inte har en massa andra lån     

• Happyfeet1980

har också reagerat på bankens krav gällande att låna ut till ensamstående. jag bor just nu i en hyresrätt där hyra och drift blir ca 11 000 kr tillsammans inkl tv och internet, annars ca 10500 kr/mån.
    Då skulle jag klara av att låna nästan 1 500 000 om man räknar med samma summa som betalar i nuläget men enligt banken får jag bara låna 600 000 kr, väldigt märkligt tycker jag!! De borde titta på hur mkt man klarar av att betala där man bor nu. jag har t o m utrymme att spara.

När jag var sambo och FICK lån på hus så hade vi INGA sparade pengar och vi betalade inte alls 11 000 kr för vårt hus inkl drift och ändå fick vi låna. Helt befängt tycker jag! 

• Alvea

Jag har själv precis sökt lån på banken för en lägenhet. Jag är ensam med 2 barn och har ungefär samma årsinkomst. Handelsbanken låter mig köpa en lägenhet för ca 300 000 varav ca 50 tusen i kontantinsats. Om jag haft en borgenär hade jag fått mer. Handelsbanken var även de enda som ville ge mig ett lån till lägenhet (65 000 när jag var student för några år sen, dock med min pappa som borgenär. Så prova hos dem.

• singelmamma75

Jag hade swedbank och med deras kalkylering hade jag inte fått lån. Jag gick till Handelsbanken och fick lån utan problem. Ensamstående med två små barn och hade nyligen bytt jobb och därmed provanställning. Jag fick låna till en bostadsrätt och fick låna upp till 500 000 då jag eventuellt planerade att köpa ett billigt litet hus innan jag hittade den bostadsrätt jag nu köpt.

Det är värt att höra runt på bankerna!

• lottizm

Intressant,är också ensamstående med två barn, ca 300000 i årsinkomst och skulle gärna vilja köpa lägenhet om det dök upp nåt. Det kanske är värt att kolla då om det kommer ut nån bra lägenhet.

• Hammarkullen424

Om du vill tjäna pengar så gör du business jag tjänar 10000/Månaden jag är 11 år jag och mina grabbar baxar grejer och säljer en gång jag baxa en cykel och säljde den för 2000 det är så man fixar cash i 424 Gbg så hade jag måste dra

• Stavros65
    Hammarkullen424 skrev 2017-06-06 03:08:51 följande:

Om du vill tjäna pengar så gör du business jag tjänar 10000/Månaden jag är 11 år jag och mina grabbar baxar grejer och säljer en gång jag baxa en cykel och säljde den för 2000 det är så man fixar cash i 424 Gbg så hade jag måste dra

???
  • Noname00

Dom vanliga bankerna, swedbank seb m.m verkar inte så sugna på att låna ut pengar till bostad, man undrar hur det blir i framtiden med stigaande priser.

Kolla med SBAB om du inte får låna ifrågasätt med motivering att det blir billigare än vad du betalar idag och det du sparar kan du ju använda till att extramortera.

Svar på tråden Lån för bostadsrätt som ensamstående 2-barnsförälder?