Lån för bostadsrätt som ensamstående 2-barnsförälder?
Hej!
Jag har alldeles för länge bott i en lägenhet som jag bara känner att jag måste bort ifrån. För att på riktigt få börja om, och få en positiv nystart. Nu finns det en bostadsrätt till salu som intresserar mig. Problemet kan dock vara att jag som ensamstående inte får ta det lån som krävs. Bostadsrätten säljs för 250 000 vid snabb affär. Vilket betyder att jag behöver låna 212 500 (efter betald kontantinsats). Dock ser det enligt alla dessa fina schabloner ut att vara ett för stort lån för mig, när jag kollar via Swedbank, som är min bank.
Finns det andra banker som har lättare att låna ut till ensamstående/ensamsökande? Till humana räntor, räntor som motsvarar de stora bankerna?
(((((Personligen vet jag att jag skulle klara av att låna. Månadshyran till föreningen ligger på knappt 4000 och inklusive betalning av ett eventuellt lån i månaden så ligger den totala hyran inklusive lån på ca 5500 kronor, och det är 500 kronor mindre än jag idag betalar för en hyresrätt. Jag har också som ensamstående med två barn studerat på högskola med en nettoinkomst på knappa 12 000 (inklusive studielån, studiebidrag, barnbidrag och bostadsbidrag) Där halva den inkomsten gick till bostaden. Jag klarade av det för att jag var bestämd att det skulle gå. Jag ansåg mig inte ha något att välja på. Därför känns det nu väldigt frustrerande att få ett nekande på ett lån där jag kommer att ha många fler tusenlappar att röra mig med efter att bostad och övriga lån är betalda (studielån 600 kr/mån, medlemslån 1000 kr/månaden))))))
Men som sagt var detta bara en parantes som jag vet att inga banker tar någon hänsyn till, men som sagt finns det bra banker som även kan se oss ensamstående/ensamsökande?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 10:27
Jag kanske ska tillägga att jag har en årsinkomst på ca 280 000 (brutto).