• Hypnotica

Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?

Ni går defintivit till fel frisörer.

När jag började gå till min nuvarande (efter ca 5 års klippuppehåll eftersom håret var på utväxt) så var det första hon sa när hon såg längden och kvalitén att hon hoppades att jag inte kommit för att klippa det kort. Visst, jag kunde tagit det som kritik, men när vi pratade om det så sa hon att hon naturligtvis kommer klippa mig kort om jag vill det, men hon föreslog starkt att klippa det kortare i etapper istället för ett stort klipp.

Samma frisör sitter gladeligen på golvet för att klippa mig (långt hår som sagt), delar med sig av sina huskurer, jag "utbildade" henne i henna.

Men det finns en poäng att hålla efter topparna eftersom annars så kan en kluven topp "resa" längst hårskaftet och du måste kapa mer hår för att få väck den.

• Hypnotica

På den tiden då jag fortfarande hade kort hår och gillade att byta frisyr ofta, gick jag till en annan frisör. Hon var helt fantastisk - jag brukade låta henne hitta på nått nytt varje gång i princip. Eller så hade jag nått önskemål gällande klippning och färg och då jobbade hon efter det.

Jag frågade henne en gång hur det är med olika hårfärg och hudton och om det fanns några regler och det hon sa var "Visst, vissa färger går bättre ihop med vissa hudtoner men den stora faktorn är kundens personlighet. Med rätt personlighet kan du ha vilken kombo som helst."

• Hypnotica
    Agaton Sax skrev 2012-10-04 15:17:28 följande:
    Tittade in i ditt bildgalleri, vilket underbart hår du har och färgen sen - fantastiskt! Blir grön av avundsjuka Drömmer
    Tack!
  • Hypnotica

Thaleya1 skrev 2012-10-04 16:06:01 följande:
    Jag har aldrig mött en frisör som gör något de själva inte tror blir snyggt.

Jag har tillexempel aldrig fått blondt hår (två har kompromissat och sagt att det kan slinga lite)
    Jag har aldrig fått klippa håret, de vill endast toppa mig för jag har ju så långt fint hår.
    Jag har aldrig fått svart hår, för de skulle göra mig aldelles för blek i ansiktet.
    De vägrar rakpermanenta mitt hår, för tat jag har ju så vackert självfall..

Vad finns de där för då? Om man som kund inte kan komma in och säga vad man vill. Visst meddela om riskera men det är väl mitt jävla beslut vad jag vill göra.

Jag blir så less på frisörer som aldrig gör som man vill, såvida det inte är vad de tycker att man passar bäst i.

Tacka vet jag Thailand, där kan man säga exakt vad man vill o0ch de gör det, SNYGGT dessutom, och håret mår bra efteråt. Hädanefter klipper och färgar jag mig bara själv vilket sliter ut, sen åker jag till thailand och de reparerar min hårkvalite :)
    Om du bor i näheten av Stockholm eller Södertälje, kan jag tipsa om en firsör till dig.

• Hypnotica
    kille95 skrev 2012-10-04 19:15:20 följande:
    Ja... Är väl enklare och tvätta håret hemma
    Inte på långa vägar samma sak.
  • Hypnotica

Jag tycker det är lite konstigt att inte fler frisörer verkar hört talas om balsamtvätt? Det har ju varit poppis ett tag. Jag har dock aldrig haft någon framgång med den eftersom min hårbotten blir galen.

• Hypnotica
    Green Witch skrev 2012-10-06 15:30:13 följande:
    Jag slutade gå till frisören för ca 7 år sedan. Det bästa beslut jag tagit när det gäller mitt hår. Jag testade flera olika frisörer men ALLA klippte mer än vad jag önskade samt försökte sedan kränga på mig dyra produkter fulla med sulfater och silokoner.

Inte förrän jag började klippa mig själv blev mitt hår äntligen långt, blankt och friskt. Solig
    Mitt hår avgudar sulfater och purrar av vissa silikoner.
Svar på tråden Varför är frisörer alltid så kritiska och kan inte hålla tyst om vad de tycker?