• CaCC

18 månader och sluta med blöja.

Vår andra dotter är 18 månader och hon har sedan en tid tillbaka inte varit så förtjust i blöja och ligger inte stilla på skötbordet. Vi har Up & Go och hon går och drar och grejjar med blöjan. Hon har fått gå utan blöja här hemma på dagarna och har satt sig på pottan eller velat sitta på toa och hon har bajsat där några gånger.
    Nu vill hon dock helst inte sitta på potta/toa utan blir stel som en pinne och blir sur så vi tvingar henne givetvis inte. 

Tänkte ni kunde hjälpa mig med lite tips.
    Är det bästa att gå med rumpan bar eller ska hon få ha trosor och byxor på sig? 
    Hur ska vi få henne att vilja sitta på potta/toa igen utan att tvinga henne? 
    Alla pratar om att barn är "redo" att sluta med blöja, men om hon inte är "redo" men ändå får gå utan så borde hon väl till slut koppla att det är bättre att sitta på potta/toa och kissa och bajsa, eller?

Dela med er av era tankar och era erfarenheter!

• Svar på tråden 18 månader och sluta med blöja.
  • MiniMillan2011

Våra tjejer har sprungit utan trosor i början för det har verkat som de tänkt mer på att de inte har blöja då när de inte haft nått på sej...

• CaCC

Konstigt att inte fler har tips och erfarenheter av detta på detta forum. Trist!

• miljarden

Alltså det är väl ingen idé att bli besviken över uteblivna råd, ibland tajmar ens trådar dåligt och det slumpar sig så att folk med erfarenhet är upptagna med annat än att svara på grejer på familjeliv.

Dessutom är svaret typ så här: Ni får pröva er fram! Det finns inga raka besked, för barn är olika och föräldrar är olika. För att få henne att vilja sitta på potta kan man locka henne med en bok eller någon leksak som hon gillar.

För övrigt tror jag inte att min unge har legat stilla på skötbord sedan han var ett par månader. Man kan även byta på andra sätt, typ stående osv. 

• Cloudyberry

Är ett barn inte redo så är det bättre att fortsätta med blöja ett tag till än att hon eller han ska vara tvungen att bajsa eller kissa ner sig i tid eller otid. När barnet kan hålla sig och säga till innan då är det dags att ta bort blöjan.

• Cloudyberry

Och eftersom hon blir stel när hon ska på toa och potta så är det ännu större anledning att fortsätta med blöja eftersom hon upplever det som något negativt. Testa igen efter nyår så kanske det går bättre. Och det där att hon tar av sig blöjan hör till den åldern och behöver inte betyda att hon är redo att sluta med den.

• Cloudyberry

Jag duschar av min 1½-åring och har gjort det sedan han kunnat stå (gjorde samma med de andra också) så gör det istället om hon inte längre vill ligga ner och bli bytt på. Mycket frächare och betydligt trevligare för barnet.

• CaCC

miljarden - Frågar man efter råd så är det väl klart att man, i alla fall jag, blir lite besviken om råd uteblir. Men alla är vi olika.

Och att det inte finns raka besked och att barn och föräldrar är olika vet jag mycket väl om. Men ska man se det så så är det ju ingen idé att fråga om råd alls, eller? Råden är ju till för att få lite nytänk och inspiration för att testa om det kan fungera. 

Det är vårt andra barn och vi märker stor skillnad i hur de har varit inställda till blöja och potta/toa. Stora tjejen var inte alls intresserad så som lilla är nu. Lilla tjejen vill ju göra som storasyster Hon har börjat tycka om att sitta på pottan eller toan nu efter att hon fick ett russin när hon satt där vid några tillfällen. Nu sitter hon gärna och tittar i en bok och skrattar.
    Att byta på henne stående är inte ett alternativ då hon inte står stilla, kissblöja är ju en sak, men har hon bajsat så är det värre, då finns ju duschen som alternativ som Cloudberry skrev.

Cloudberry - Det där med att vara redo eller inte köper jag inte riktigt. Jag tänker/tror att många barn blir "bekväma" på grund av blöjan och eftersom dagens blöjor är så torra känner de inte när de kissar. Genom att de går utan blöja så märker de ju vart kisset och bajset kommer ifrån och på så sätt lär sig att hålla sig efter hand och händer det en olycka så tar man dem till potta/toa och till slut så kopplar de ihop ett och ett. Så tänker jag.

Som jag skrev ovan så har hon börjat gilla att sitta på både potta och toa med hjälp av lite russin. Vi har låtit henne gå i trosor de senaste dagarna och det har resulterat i att hon kan bryta kissandet om det kommer i trosan och så går hon till toaletten och kissar färdigt där. Hon håller sig långa stunder och går till toaletten och "provar" kissa emellanåt. Så hon är superduktig.

Tack båda för era tankar   

• miljarden

Då känns det ju som ni är på rätt väg! Lite mutor för att få henne att sitta kvar på toan verkar funka och sedan handlar det om hur mycket tålamod ni har med olyckor hemma. Vi tog bort blöjan helt när vår kille var 1,5 år och i början hände det olyckor dagligen men nu händer det nästan aldrig. Eller jo, på förskolan ibland. Snart ryker nattblöjan också.

För oss var det ingen jättegrej med kissolyckorna. Men det är klart, han slutade bajsa i blöja när han var fyra månader och då blir det lite annorlunda. Hur funkar er dotter med bajs? Säger hon till/Håller sig osv?

• CaCC

Idag har varit emot att sitta på potta/toa. Vi har varit iväg i helgen och hon har då haft blöja hela tiden så det märktes att det backat lite. Kissolyckor är ju ingen katastrof. Lite jobbigare med bajsolyckor. Hon kan inte styra bajsandet ännu och säger inte alltid till, men det kommer väl det med. Hur lång tid tog det för er son innan olyckorna minskade? Satte ni honom på pottan med jämna mellanrum eller gick han dit själv?

• maj09

Vi har alltid suttit och läst med vår stora 3-åriga tjej då hon har bajsat på pottan - även om vi bara har hunnit med en Maxbok ibland. Detta gör att vår 17-månaders har velat gå på pottan under några månaders tid nu. Vi tycker att hon är för liten för att potträna men pottan är ett spännande ställe för henne eftersom det händer roliga saker där. Hon ska alltid ha med sig en bok. Hon har bara bajsat i blöjan en gång på ett par månader så vi inte kunde fixa en potta åt henne. Lite mer besvärligt är det med kissandet eftersom hon inte har lika bra kontroll där. Hon drar också i blöjan och vill inte ha den, så där känner jag igen mig. Försök att göra pottan till ett spännande ställe på något sätt. Hon kanske kan få pyssla med något, pussla eller likn. om hon inte gillar att läsa? Lycka till! 

• miljarden
    CaCC skrev 2012-10-08 22:11:53 följande:
    Idag har varit emot att sitta på potta/toa. Vi har varit iväg i helgen och hon har då haft blöja hela tiden så det märktes att det backat lite. Kissolyckor är ju ingen katastrof. Lite jobbigare med bajsolyckor. Hon kan inte styra bajsandet ännu och säger inte alltid till, men det kommer väl det med. Hur lång tid tog det för er son innan olyckorna minskade? Satte ni honom på pottan med jämna mellanrum eller gick han dit själv?
    Han sa till själv men långt ifrån alltid så vi fick lov att påminna. Det gör vi fortfarande, men mindre ofta.Vi plockade blöja dagtid i våras, och sedan slutet av sommaren är olyckorna riktigt få.Om jag minns rätt så var det kanske någon olycka om dagen i början, men nu är det bara sällan. Och bara hemma. Eller, ja, på förskolan har han lite halvsvårt att få till det också vilket resulterar i en och annan kissolycka.
    Men jag vet att i början av sommaren, eller kanske mitt i, när han fortfarande kissade i byxorna varje dag så kändes det ett tag som att han aldrig skulle sluta med det. Fast min mamma sa att det kommer att vända, och hon hade rätt. Nu har han ju inte blöja ens på natten och sedan vi slutade med det har det inte skett en enda olycka nattetid.
    Och jag är av den åsikten att det känns bekvämare för mig att tvätta ett par kalsonger och byxor extra varje dag än för honom att ha på sig blöja hela dagarna, vilket gjorde att jag trots dagliga olyckor envisades.
Svar på tråden 18 månader och sluta med blöja.