• Gladskit

Svårt att gå ner i vikt med lchf

Lavinen skrev 2012-09-26 10:06:50 följande:
    Jag sitter i samma situation som dej = har fått andra vinster som att tex inte behöva lida av halsbränna, känner att kläderna sitter lösare MEN att förlora vikt är det sämre med. Jag har inte gått ner i den takt som jag hade hoppats på. Stort steg att utesluta mjöl,ris,potatis,socker,pasta - som annars var en naturlig del på min matlista... Har pendlat +-0 kg ett tag. har ätit LCHF i ca 4 veckor. Vi får kämpa tillsammans! Glad
    Det är ju kalasbra att du märkt andra vinster. Du får helt enkelt glädjas över dem tills det lossnar viktmässigt.
    Med LCHF kan det ta tid innan kroppen ställer om. Ett sätt är tex. att köpa ketosticks för att mäta om man är i ketos = den process då kroppen börjar förbränna fett (enkelt förklarat).
    Under tiden får man dock se det som en total livsstilsförändring och försöka hitta motivation och sätta upp mål som har med annat än den rena vikten att göra som tex.
    Den här veckan ska jag motionera två gånger.
    Den här veckan ska jag testa minst ett nytt recept.

• Gladskit
    Lavinen skrev 2012-09-26 10:29:16 följande:
    Har läst lite trådar här och vissa pratar om att de äter MBT - vet du vad det är?! Obestämd 

MBT är samma som MBC som ego beskrev ovan fast i te-form
    Det kallas MB = Magic bullet pga en sorts mixer som säljs via tv-shop som man kan använda för att mixa.
    Men det går bra att använda vilken mixerstav eller mixer som helst.

Och ja, det handlar om att skapa mättnad genom att tillsätta fett i sitt te eller kaffe.
    Många som har svårt med tiden på morgonen tar en MBC eller MBT till frukost, sen kan man fylla på med mellis (avocado, skinka, ost, kesella m bär etc) på förmiddagen om man behöver eller så håller man sig till lunch.

Man ska tydligen ha 2msk kokosfett och 2msk smör egentligen men så mycket fixar inte jag.
    Utan jag tar 3dl kokt vatten och kanske 1msk av varje. Det räcker för att jag ska känna mig mer mätt än efter "bara" en kopp vanligt te. När man mixar det så blir det lite skummigt, supergott! Jag tycker att det smakar som en chai latte på Espresso House ungefär, fast utan allt socker.

Att dricka mer låter som en bra plan. Första dagarna när man börjar nolla kolhydraterna brukar man kissa ut mycket vätska som kroppen bundit.
Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf