Inlägg från: Madam X |Visa alla inlägg
  • Madam X

Varför fostrar man inte sin häst?

Samma sak har slagit mig också TS.
     Jag tror att den enkla förklaringen är att alla inte har kunskapen eller rättare sagt känslan. På många ridskolor idag får man lära sig rida och thats it. Ridskolehästar är tåligare än många privathästar, de måste ju klara även ovana ryttare etc.

Jag fick lära mig något som kallas SUNT BONDFÖRNUFT som barn, det var på 70talet. På 80talet dog alla gamla hästkarlar ut i princip. Hetare/bättre hästar började importeras. Folk skadade sig till höger och vänster och det fanns få proffesionella kvar. På 90talet kom det sunda förnuftet tillbaka, från USA, ompackat till NH.

Har man inte känslan, eller förmågan att läsa av en häst, på så sätt förhindra att farliga situationer uppstår, då blir det farligt. En tjej i vårt stall har haft hästar i 15 år o inte har hon koll för det.   Hon blir lika förvånad varenda gång en incident sker  och kommer på sikt att få en totalt livsfarlig häst. När jag leder den är den from som ett lamm, jag tar den sjäklvklara ledarens plats och är såpass dominant att jag sällan behöver nypatill hästarna. Men lägger inte fingrarna emellan om det behövs... Kort sakt, jag pratar hjästspråk med hästarna och anpassar mitt eget agerande efter varje individ. Detta sker automatiskt, sitter i ryggmärgen och är inget jag tänker på. Men jag har sett mång exempel på det motsatta och säger man till folk så blir de sura. Jag sköter mittt o skiter i andra. Men jag lider med hästarna.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Madam X
    Marina80 skrev 2012-11-06 12:01:15 följande:

Men folk som inte vet hur de skall hantera hästar skall inte hantera en treåring heller. De skall ha en äldre läromästare som de förhoppningsvis inte förstör för mycket. Kan man inte hästhantering så får man se till att omge sig med folk som kan det. Men idag tror folk dom kan allt bara för att man kan få hästen att gå på tygel. Men det var inte det tråden handlade om från början. De är inte de hästar som är uppfödda i flock men ohanterade som är förstörda eller ouppfostrade (de brukar gå väldigt fort att få ordning på). De är de hästar som är sönderhanterade till den grad att de tror de är knähundar. Det är de hästar som springer över en och som inte flyttar sig för tryck.

De som sitter i knä är inte sönderhanterade. De är ouppfostrade/FELhanterade. Hästar är som ungar, de lär sig skillnaden med vilka man måste lyda och inte.

Störst felet som jag ser det är brist på insikt/självkriktik/kunnighetsnivå hos människan.

Å andra sidan tycker jag att det är lite typiskt att vissa hästmänniskor är så socialt inkompetenta att de inte kan umgås med folk...    
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Madam X
    Marina80 skrev 2012-11-09 21:40:27 följande:

Jo de är sönderhanterade. De har tappat den naturliga skyggheten som en häst har. Det är de hästar som blir farliga och jobbiga att hantera. Inte de som är skygga. Dom kan möjligtvis vara svårare att hämta i hagen men en sådan häst kommer inte springa över dig. Det vågar den inte.

islandshästar har ett annat lynne än mer domesticerade hästar. Just för att de lever längre bort från människor.
  • Madam X
    anna1984 skrev 2012-11-16 22:11:44 följande:
    Trevlig tråd! Själv har jag alltid fått höra att jag är alldeles för hård mot den hästen jag har just nu men även mot hästar jag haft innan. I och med att jag har unghästar så gäller det ju att rannsaka sig själv och bestämma vad jag som ägare tycker är ok och inte ok att hästen gör! Har just nu ett halvblod/fullblod på 7 år, ca 175 och drygt 650 kg. Han är endast riden i ca 15 månader och tidigare gått på lösdrift. I och med sin storlek så är det jätteviktigt att han lyssnar i hanteringen.. Har varit mycket korrigering under resans gång (samt hjärnskakning och axel ur led) men har en häst som jag kan ta med precis överallt utan tvång genom ex kedja eller liknande! Han står mestadels lös på stallgången när jag fixar med saker runt om kring honom osv. Självklart myser jag med min häst men gulligullar inte tillräckligt enligt de andra i stallet.. Är rätt tröttsamt, jag älskar min häst men det är en häst jag har och inte en My little pony!
    Tuff och hård?
    Om man är lugn och konsekvent, brukar det kallas hårt av de som inte begriper bättre. Suck.
    Känner igen det där gulligull...    :-/ Det är inga bebisar, det är djur... HUR ska man gulligulla? och varför? För att andra ska bli nöjda? NEJ TACK
    Ena hästen fullkomligt HATAR att bli ryktad, gör bara det mest nödvändiga för att få på sadel o träns, numera är han pensionär men må tro jag har fått höra att jag borde ta bättre hand om min häst... Däremot blir han lyrisk när man pillar honom på mulen (sexuell signal, jag vet!) så det gör vi i stället för den där jäkla ryktborsten. 
    Den andre gillar att bli borstad, så han kommer typ aldrg att komma ut och bli riden, all tid kommer gå åt till rykt

Vi har en brud i stallet som har sin 6 åring, hon har väl åkt i backen typ 12 ggr helt i onödan (kan själv!, jamen vassego, här ska inte jag komma o leka besserwisser...)  Det enda hennes häst kan det är tigga :-/ 
    Många vill förändra världen - få är beredda att förändra sig själv.
  • Madam X
    Ronja 551 skrev 2012-11-23 19:40:54 följande:
    Har två väluppfostrade hästar. De är inga cirkusstjärnor men de kan uppföra sig! Håller avstånd, är uppmärksamma, respekterar mig till 99% (de är ändå djur) . De har inga olater, nyper inte, jag behöver aldrig bråka med dem.

Däremot med andra är det en helt annan sak de puffar o drar i markhanteringen, tågar iväg när andra leder dem o är inte alls så uppfostrade! Tips?!?!

Låt ingen annan hantera dem? Det är helt klart att de INTE respekterar de andra som ledare. De borde lära sig (människorna), alla kan tyvärr inte, de har inte förmågan!

Min gamling är idag 21, när han var typ 7-9 år och alltså väluppfostrad (haft honom sen har var 2, mkt väl grundfostrad när han kom) så kom hon som idag har 6åringen till stallet som ny hästägare.

(Våra hästar går in lösa i flock (3-5 hästar oftast homogen flock) Altså de GÅR in, men inte när den här tjejen släpper dem, då är det 50% av gångerna nåt tok som sker, har alltid gjort. Hon har alltså haft häst hela sin uppväxt men KAN ändå inte!   )

Återigen, gamlingen, som då var säg 9 år: VARENDA gång hon öppnade hagen för att släppa, slog han bakut mot henne, siktade, mot huvudet. Något han ALDRIG någonsin gjort innan eller mot någon annan, däremot i hagen, mot de lägre stående... Sa till henne att ta med en långpisk men NEJ DÅ. "man ska inte slå hästar...!" Nä, det är ju mkt bättre att bli sparkad i ansiktet... *suck!!!*

Som svar till TS, tror det är missriktad välvilja/okunskap. Folk förstår inte vilka hjältar våra ridskolehästar är...     

• Madam X
    Mallis92 skrev 2012-11-23 20:04:02 följande:
    TACK! Har också fått höra att jag är "för hård" mot mitt fullblod ibland. WTF?! Han är en stor HÄST, ingen bebis eller liten knähund. Någon måtta får det väl ändå lov att vara på fjantandet. Hur uppfostrar hästarna varandra? Jo med bett, sparkar och att ignorera varandra. Ska en liten fjantiga människa på 65 kilo smeka dem till lydnad då kanske?
    Larvigaste jag varit med om, det är inte som att hästen blir rädd för att jag snärtar till honom med handen om han inte flyttar på sig efter att jag försiktigt bett honom om det några gångr. Går en häst på en människa ska den minst ha en snärt med grimskaftet. Min pålle är ett ytterst lugnt och stabilt fullblod som lyssnar och är uppmärksam på människor och vad de vill, så länge ramarna uppehålls. Precis som människor testar de gränserna och måste sättas på plats, anpassat efter storlek och dumhet. Vad är det för konstigt med det? 
    Ähuuummm, 68 kg

Håller med.

Vore intressant om någon "från den andra sidan" svarade på varför. Annars blir det bara en massa antaganden.

(Gissar fortf på okunskap)        
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?