Inlägg från: Allvetaren |Visa alla inlägg
  • Allvetaren

Varför fostrar man inte sin häst?

Froststar skrev 2012-10-02 15:54:25 följande:
    Men, och det är ett stort MEN.... Om dina hästar aldrig skulle gå på en människa betyder det att du inte har några RBE hästar. För om en sådan får panik så ser den helt enkelt inte människan, den ska bara rakt fram. Så en sådan häst går inte på/över en människa av elakhet utan för att den helt enkelt är uppe i sin rädsla och bara vill framåt, bort från "faran". Visst kan man arbeta bort det mesta av ett sådant beteende och reducera den möjliga risken men hamnar man i en oväntad situation där hästens naturliga personlighet tar över så hjälper inte det den lärt sig just där och då.Jag vill bara poängtera det för folk har så lätt för att säga att en häst går på en människa av brist på respekt och det är långt ifrån alltid fallet.
    Men för en välhanterad/tränad häst så vad skulle generera i sådan panik att den ändå springer över sin människa (oavsett personlighetstyp), bombanfall?
  • Allvetaren

Generellt kan jag nog hålla med om att de flesta hästar i Sverige är lite "ouppfostrade". Dock brukar det inte vara något ägarna själva upplever som ett problem.
    Väldigt få är så pass besvärliga att det tar mer än 3 min än att få hästen att vid normal hantering att inte stå på mig samt flytta sig för tryck.  

• Allvetaren
    Majsan70 skrev 2012-09-24 11:53:11 följande:

Nje Gotlandsrussen går ju på lite annorlunda lösdrift i sina naturliga flockar och hanteras inte varje dag.
    Du menar speciellt på Lojsta? Annars kan jag inte se någon skillnad mellan hur Russ och andra hästar hålls.
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?