Inlägg från: Tant Herta |Visa alla inlägg
  • Tant Herta

Varför fostrar man inte sin häst?

Mina hästar skulle aldrig gå på en människa och de flyttar på sig om man petar på dom, jag har lärt dom att flytta undan från tryck i stället för tvärt om som är deras instinkt och som är det vanligaste beteendet när man träffar många hästar!

Varför lär ni inte era hästar att flytta på sig när man petar på dom eller trycker lite på dom och varför lär ni inte era hästar att gå förbi människor i stället för på och varför i  hela friden leder ni hästen med en handen under hakan på hästen när allt blir sååå mycket lättare om man!

- Lär hästen att flytta sig undan för ett lätt tryck

-Lär hästen att aldrig gå på en människa

-Lär hästen att gå fot så att man slipper risken att få hästen på sig när man försöker hålla fast huvudet på hästen!

Varför gör ni det inte lättare? Varför gör så många det så svårt?

Bara nyfiken, ni gör vad ni vill med era hästar, bara nyfiken! :) 

• Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?
  • Tant Herta

Många många hästar möter jag varje dag och de som är uppfostrade är lätt räknade tyvärr!

• Tant Herta
    isolande skrev 2012-09-24 10:07:28 följande:

Problemet är väl att många börjar fostra sina hästar när de är 4 och väger 600 kg istället för när de är fölungar och väger 60.... Om alla hanterade sina hästar enligt horsemanship från dag 1 och inte väntade skulle vi slippa massor med personskador. Vi människor är alldeles för klena för att säkert hantera hästar som ska vara "sina egna individer".
    Men då har man ju lärt hästen att det är ok att gå på människor och hålla på, sen helt plötsligt ska de lära om allting! Då kan det ju hända att de protesterar ordenligt!

• Tant Herta
    Majsan70 skrev 2012-09-24 10:43:13 följande:

Fast går hästarna på lösdrift är det svårt att börja fostra från dag 1. Hästen i vårt stall är ett Gotlandsruss o har levt flockliv hela sitt liv fram tills hon kom till den tjejen som har henne nu.
    Varför då? Även om hästarna går på lösdrift så kontollerar man dom ju varje dag! Bara för att de går på lösdrift är de ju inte vildhästar!

Det blir ju så mycket extra jobb som är direkt farligt om man inte lär dem respekt från början! 
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?