Inlägg från: Kaupa Jaur |Visa alla inlägg
  • Kaupa Jaur

Vad kostar en begravning?

En jordbegravning med träkista och enstaka stora blomsterarrangemang, präst och kyrka kostar ungefär 20 000-25 000.

Ledsen över din förlust, men "spartips" med saker man kan dra in på utan att det känns ovärdigt för den döda är att till exempel ordna sin egen kyrkomusiker. Alltid finns det någon som känner någon osv. Blir MYCKET billigare än en kantor. Ordna donationer istället för blommor. Ni i närmaste släkten kan ordna med kistdekorationer, övriga tänker på cancerfonden tex.

Är prästfru, därför jag låter en aning skadad, ej meningen att såra

• Kaupa Jaur
    Anonym (ledsen) skrev 2012-09-23 17:42:54 följande:
    Tack!! Är inte kantorn gratis?? Det trodde jag att den var precis som prästen väl är det?? Eller menar du någon som sjunger solo? DET hade jag inte tänkt på... tack för det tipset! 

Låter så hemskt att försöka hitta "spartips" i denna svåra stund, men eftersom det inte finns medel så är man ju illa tvungen.
    Jag menar om ni vill ha något extra, kantorn spelar normalt sett bara psalmerna om ni inte önskar något annat. Men oftast vill man ju som anhörig göra det där lilla extra, en sång som den som dött älskade tex. Och då kan det ibland vara lite byråkratiskt kring vemsom ska göra det osv. Fixar ni någon själv så går det smidigare och billigare.

Jag vet att det låter illa att "spara" på en begravning, men ibland har man inget val.Ett stort tips om ni vill ha fika/minnesstund efteråt. Ta ALDRIG hjälpa av begravningsbyrå på det! Även den billigaste blir SVINDYR i slutändan! Vet för jag hade nyss begravning för min farfar, vi tog en riktigt billig byrå, efteråt fixade de en pyttebit smörgåstårta och en gratis lokal. 400 kr per person för det lilla, helt vansinnigt! Nej,satsa på kakbuffé istället där alla som är med och ordnar bidrar med lite, många bäckar små blir riktigt bra till slut Om kyrkan har ett församlingshem är det gratis att låna också.

• Kaupa Jaur
    mammis76 skrev 2012-09-25 20:42:37 följande:
    Så här såg det ut i maj när vi begravde en släkting

Billigaste kistan med bårtäcke 4400 kr
    Omhändertagande av avliden 995 kr
    Representant vid begravning 1595 kr
    Begravningsbil 2020 kr
    Fonus arvode 4345 kr
    Dödsannons 3120 kr
    Tackannons 1137 kr
    Lokal 1900 kr med fika för 20 pers
    Sorgdekoration 1250 kr
    Handbuketter 8 st 390 kr

Sen tog vi in jurist som kostar en del o lite andra kostnader för lite extra blommor utöver det som är med här !
    Fast nu vill ju TS spara in på priserna. Det behöver ju inte vara en ovärdig begravning bara för att den äör enkel och billig. Det du skrivit upp är ju inte alls nödvändigt! Representant vid begravning är frivilligt, det är mest för diverse bekantas skull. Tackannons behövs inte. Lokalen blir gratis om man är i en kyrklig lokal. Sorgdekorationen kan man göra på egen hand och handbuketter likaså.

Man väljer ju själv vad man vill ha med på begravningen, som någon skrev är den ju till för de efterlevande. Att säga att "man inte kommer långt på" en viss summa känns ju inte så överdrivet intelligent, då det är helt individuellt beroende på vilken byra man anlitar (om man anlitar någon), var man bor, var begravningen hålls, hur många som kommer osv.

• Kaupa Jaur
    mammis76 skrev 2012-09-25 22:00:26 följande:
    Jag sa inte att det var nödvändiga saker heller men TS kan se på det hon vill ha hur mycket det kostar ca
    Oj....

Nej det är väl bra med alternativ. Fast mycket av det du radar upp ligger ju över genomsnittspriset hos lågbudgetbyråerna?
  • Kaupa Jaur
    Gabuski skrev 2012-09-25 22:19:18 följande:
    Vi fick 21 000 av socialen, sjukt att det är så olika? Trodde det var samma över hela landet.
    Man kan ju alltid söka ekonomiskt bidrag till en begravning om man inte har råd att fixa själv. Då får man visserligen bara det allra billigaste, men det är ju bättre än ingenting. Soc betalar en byrå åt dig isåfall, du behöver inte fixa själv utan de räknar med att det behövs en byrå.
Svar på tråden Vad kostar en begravning?