Anonym (ledsen) skrev 2012-09-23 17:42:54 följande:
Tack!! Är inte kantorn gratis?? Det trodde jag att den var precis som prästen väl är det?? Eller menar du någon som sjunger solo? DET hade jag inte tänkt på... tack för det tipset!
Låter så hemskt att försöka hitta "spartips" i denna svåra stund, men eftersom det inte finns medel så är man ju illa tvungen.
Jag menar om ni vill ha något extra, kantorn spelar normalt sett bara psalmerna om ni inte önskar något annat. Men oftast vill man ju som anhörig göra det där lilla extra, en sång som den som dött älskade tex. Och då kan det ibland vara lite byråkratiskt kring vemsom ska göra det osv. Fixar ni någon själv så går det smidigare och billigare.
Jag vet att det låter illa att "spara" på en begravning, men ibland har man inget val.Ett stort tips om ni vill ha fika/minnesstund efteråt. Ta ALDRIG hjälpa av begravningsbyrå på det! Även den billigaste blir SVINDYR i slutändan! Vet för jag hade nyss begravning för min farfar, vi tog en riktigt billig byrå, efteråt fixade de en pyttebit smörgåstårta och en gratis lokal. 400 kr per person för det lilla, helt vansinnigt! Nej,satsa på kakbuffé istället där alla som är med och ordnar bidrar med lite, många bäckar små blir riktigt bra till slut
Om kyrkan har ett församlingshem är det gratis att låna också.