Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Vad kostar en begravning?

Jag beklagar!

Ni får räkna med att det blir en ganska låg budget gällande kista och sten, men inom rimliga gränser kan ni få era önskemål tillgodosedda.

Så här skriver Socialstyrelsen.
    För begravning gäller att eventuella tillgångar i dödsboet i första hand ska användas för att betala begravningen. Begravningskostnaden går före andra kostnader som t.ex. obetald hyra, el, telefon eller liknande. Om socialtjänsten ger bistånd ska det räcka till en värdig begravning. Socialtjänsten ska ta hänsyn till den avlidnes och anhörigas önskemål inom rimliga gränser.

Hur mycket saker får kosta beror på den dödes kommun. Läs mer här: salaallehanda.com/nyheter/salaheby/1.1178246-viktigt-att-stoppa-alla-betalningar-vid-dodsfall

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-09-23 17:29:30 följande:
    Bra länk! Tack!!
    Varsågod!

Jag rekommenderar också den billigaste kistan och bårtäcke istället. Sen, kolla runt med mindre blomsterhandlare, kistdekorationen kan variera massor i pris beroende på om du går till de stora företagen (som Interflora) eller en liten privat. I dessa sammanhang (har varit alldeles för många) så har jag alltid lyckats få dekorationer, superfina, till närmare halva priset hos en liten privat blomsterhandel som finns i min stad.

Fika är en dryg utgift också om det är många som kommer. Församlingshemmet är gratis att låna Kolla om ni har någon restaurangutbildning i stan som kan ta på sig att fixa begravningsfika för en billig slant. Alternativt, fråga vänner och bekanta om de kan hjälpa dig baka. Sånt brukar lösa sig om man är ute i tid.

Stenen tycker jag är viktig, om det är någon man verkligen älskar. Se till att välja den med omsorg!

Lycka till och en stor tröstande kram.{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-09-23 17:46:45 följande:
    Tack!

Stenen finns redan sedan tidigare, så det är en kostnad mindre... Men den ska ju graveras och det kostar väl en slant också.

Blomsterhandel finns det bara en på vår lilla ort, men det är en privat så vi får hoppas att de inte skinnar oss. Ev så kanske vi ska överväga att ha ett bårtäcke...

Fika blir bara närmaste familjen och där tänkte jag fixa något och bjuda på själv. Tror inte vi blir mer än max 15 pers på det.
    Tyvärr kan kistdekorationen skena iväg prismässigt så kolla om ni har någon i närliggande stad att jämföra priser med. Begravningsentreprenören har givetvis avtal med den på orten, och ni kan fixa allt när ni besöker denne. Men som sagt, dyrare saker kan du välja att fixa själv.

Ang tidningsannons så kan du spara en del på att inte dra iväg med dikter osv i annonsen utan hålla den ganska liten och "privat".

Här ingår kantor men vill man ha specialmusik får man betala extra.

Handbuketter (rosor) fixar du själv genom att köpa ett par 10-pack med rosor i lämplig färg och förvara i en hink med vatten längst bak i kyrkan. Öppna upp och låt var och en av de närstående plocka en när det är dags att gå fram för att ta farväl.
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-09-23 17:20:53 följande:
    En nära anhörig dog i helgen och i veckan ska vi träffa begravningsentreprenören. Sitter nu här och funderar lite över vad det kostar med en jordbegravning? Det är ju inget man pratar om i vardagslag, utan alla säger bara att begravningar är hutlöst dyra. Ett stort problem är att denna anhörig inte har några pengar så vi blir beroende av att sociala går in och hjälper till här, någon som vet vad de kan bidra med? Personen i fråga var pensionär och det finns inga försäkringar som kan bidra. 

Så min undran är nu vad lite olika saker kostar och om det är något mer vi behöver tänka på?

Kista, vet att det finns en uppsjö av dessa men vad ska man välja? 
    Gravplats och sten finns sedan tidigare, men vad kostar det att gravera den?
    Blommor/dekoration till kistan?
    Annons i tidningen?
    Programkort till gästerna i kyrkan?
    Transport från bårhuset till kyrkan?
    Betalar man de som bär kistan från kyrkan till graven, om man inte har några anhöriga som kan bära själva? 
    Fikan efteråt blir bara för den närmaste familjen och den tänkte jag ordna med och bjuda på.

Något mer vi ska tänka på inför mötet med begravningsentreprenören? 

Fick tips om en bra länk 
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=659367
    men här får man inte någon uppfattning om vad saker och ting kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:07
    Tack för ert deltagande i vår sorg.

Vi kommer inte att ta hjälp med fikan, utan den fixar jag själv och bjuder på.
    Hej Beklagar sorgen min pappa dog för 2 årsean han hade heller inga pengar och vi 3 syskon kunde inte betala heller. Vi fick ekonomisk hjälp från socialen  alla kommuner har en egen gräns summa som man kan få hjälp med. I våran kommun skulle de hjälpa till med 22000 kr ta kontakt med eran kommun och fråga vad de kan hjälpa er med.
    Vi fick hjälp med hela begravningskostanaden. Ta kontakt med en begravningbyrå där får ni all hjälp ni behöver med kista blommor annons i tidningen mm angående kostnad på gravsten så måste ni fråga stenhuggaren om det priset.
    Vad allt kostar beror på vad man väljer våran pappas begravning gick på 20000 kr  vi hade också en gravsten innan farmor och farfars

• Anonym

Vi begravde min pappa idag så nu har jag full koll... grundpriset var 9000 kr. Då ingick enklaste kistan och lån av bårtäcke. Sen kostade transporten 2000 kr och balsamering 1000 kr. Jag valde blommor för 2600 kr (ett arrangemang ovanpå kistan och ett framför, sen hade ju andra personer skickat blommor också). Totalt alltså ca 15000 kr. Vi var i hans församlingskyrka och det blir kremering och nergrävning i minneslund. Fikat efteråt var hemma hos en släkting med hembakat.

Här betalar soc upp till 11000 kr + en annons för max 3000 kr + en gravsten. Vi ville inte ha annons eller gravsten och 11000 kr var exakt vad han hade kvar, så det blev inget bidrag utan jag fick betala de resterande 4000 kr själv.

Dessutom valde jag att skänka 2000 kr till välgörenhet istället för att betala 2000 kr extra för en finare kista (som en del tyckte att jag borde ha valt, men det är ju privilegiet man har som ensambarn att man får bestämma själv ) som man ändå bara tittar på i 30 minuter och sen eldar upp. Och det var jättefint med bårtäcke, så jag saknade inte en fin kista. 

• Anonym

Allt som allt gick pappas begravning och gravsten på över 30 000 och vi tog den näst billigaste kistan, mackor till kaffet och den billigaste underhållsfria stenen. Fast vi fick ju en del av hans försäkring som täckte. Tror det låg på 21000 nånstans.

Svar på tråden Vad kostar en begravning?