Luktärten skrev 2012-09-21 21:37:27 följande:
Nu känner jag mig lite lugnare, tack!
Antar att du får se många djur som far illa genom ditt yrke. När man talas om sådana saker som med kaninerna önskar man att ägarna fick smaka på egen medicin.
Oväntat lite, och de fel man upptäcker är i de flesta fall "skitsaker" som bara kräver lite information för att åtgärdas. Väldigt får djurägare jag stöter på under min yrkesutövning är medvetet elaka mot sina djur, vissa har bara inte rätt förutsättningar.
Då ser jag fler djur som "far illa" privat, men där man egentligen inte har någon laglig grund för en orosanmälan. Burminimimått, sociala djur som sitter ensamma p.g.a aggressivitet (fullt tillåtet), olika "gå fint"-lösningar för hund som bygger på smärta (*det är inte mitt fel att hunden får ont, om den slutar dra gör det inte ont* mm. Men där är mitt yrke en klar nackdel, en vanlig person som kommer med tips och råd kommer antagligen lyssnas på, jag är ju en sån där hysterisk djurfjant som överdriver.
Det sista du skriver är något jag har fått träna bort, ingenting blir bättre för djuret om jag är nedlåtande eller aggressiv mot djurägaren. Jag är där för att vi gemensamt ska hitta en så bra lösning för djuret som möjligt och att göra en dålig djurägare till en bra handlar bara om hur väl jag sköter mitt jobb, som är att hjälpa och rådgiva djurägaren, till en viss gräns såklart.