• sabina02

Daska till på fingrarna?

Vad tycker ni, om en förälder daskar till sitt barn på fingrarna för att barnet varit till exempel nära att bränna sig på spisen eller strykbrädan eller liknande? Alltså att den fysiska påföljen som hade blivit om barnet lutat sig liiite närmre, i stället ges av föräldern i förebyggande syfte?

Är det aga?
    Har/hade ni gjort nåt sånt i en liknande situation?

• Svar på tråden Daska till på fingrarna?
  • Lena

Det är aga och jag skulle aldrig göra det. Däremot kanske jag tar i för mycket när jag drar undan hen

• Flickan och kråkan

Ja, det är aga. Aga betyder att fostra med hjälp av fysisk bestraffning. Det skulle aldrig falla mig in att göra på det viset.

• Coyote

Det är aga och det är vidrigt.

• Winterfell

Vadå, menar du att slå till barnet för att förhindra att det bränner sig?

Isåfall ja, självklart. Man måste ju vara bra dum i huvudet om man hellre låter sitt barn bränna sig?

Om en unge är påväg över gatan och det kommer en bil så skulle jag slitit eller knuffat om jag inte kunde lyfta bort det. 
    Om jag ser en unge som drunknar i en pool så skulle jag utan tvekan kunna ta tag i håret och lyfta upp den.

Jag gör helt enkelt det nöden kräver. Det är väl självklart.

• Gevieve
    Winterfell skrev 2012-09-19 14:36:20 följande:

Isåfall ja, självklart. Man måste ju vara bra dum i huvudet om man hellre låter sitt barn bränna sig?

Om en unge är påväg över gatan och det kommer en bil så skulle jag slitit eller knuffat om jag inte kunde lyfta bort det. 
    Om jag ser en unge som drunknar i en pool så skulle jag utan tvekan kunna ta tag i håret och lyfta upp den.

Håller fullständigt med.
  • Coyote

Winterfell, så tolkar jag det inte, utan mer att ts slår till ungen för att det är bättre att få stryk än att bränna sig, typ.

• Liten elak och intelligent

Absolut inte i uppfostranssyfte men i syfte att avvärja akut fara gör man det nöden kräver som flera skrivit. Jag hindrade en gång ett litet barn från att bli påkörd av en bil. Han var på väg ut i gatan när det precis kom en bil och jag slet tag för allt vad jag kunde i hans jacka och ryckte honom hårt bakåt. Han ramlade och slog sig och skrapade sig på asfalten. Blev ledsen förstås och säkert rädd också. Men hans mamma var mig mycket tacksam kan jag säga.

• Flickan och kråkan
    Winterfell skrev 2012-09-19 14:36:20 följande:

Läser du TS, så inser du nog att det inte är det det handlar om. Fruktar man för sitt barns hälsa/liv så håller man inte på med finlir som daskningar och knäppningar. Man drar, knuffar undan etc. av impuls. TS skriver uttryckligen att föräldern medvetet utdelar den fysiska konsekvensen i förbyggande syfte. Det är något helt annat än att avvärja direkt fara hastigt och klumpigt/hårdhänt.
  • Mercurialis
    sabina02 skrev 2012-09-17 20:12:43 följande:
    Vad tycker ni, om en förälder daskar till sitt barn på fingrarna för att barnet varit till exempel nära att bränna sig på spisen eller strykbrädan eller liknande? Alltså att den fysiska påföljen som hade blivit om barnet lutat sig liiite närmre, i stället ges av föräldern i förebyggande syfte?

Är det aga?
    Har/hade ni gjort nåt sånt i en liknande situation?

I den situationen skulle jag lyfta bort barnet från spisen/strykbrädan. Ser ingen som helst anledning att slå (nåja, daska till) barnet då eller vid något annat tillfälle. Helt förkastligt!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Trollbarnet

Jag vill för det första börja med att säga, jag skulle aldrig någonsin slå ett barn för att göra barnet illa.

MEN det är väll oftast en reflex när ett barn sätter handen mot plattan att man drar undan handen på barnet eller daskar till barnet över händerna? Det behöver ju absolut inte vara hårt men så att man iaf eliminerar hotet och får bort handen från just plattan. Hellre det än att barnet bränner sig och tro mig, min syster brände sig över hela handen när hon var liten och hon ser ut som jag vet inte vad över handen idag.. En klasskompis till mig tyckte att det var en bra idé att hälla kokande vatten över sig när hon var liten, det var heller ingen bra idé..

Jag fick smisk när jag var liten, fick ligga över pappas knä och få dask i rumpan.. DET är aga... Det är INTE aga att på det sättet man reagerar ta bort ett barn från fara..

Hur gör ni andra egentligen för att avvärja en sån sak? 

Svar på tråden Daska till på fingrarna?