• Muslimah84

Jobba hemma med engelskan

Jag vill ha tips på böcker och hemsidor som min åttaåring kan jobba med här hemma. Han pratar engelska redan så undervisningen i skolan är på lite för låg nivå för honom.
    Hittills så har de fått sjunga två sånger på engelska så han är rätt besviken.

Skulle även vilja ha tips på extramaterial i matte och svenska.

• Svar på tråden Jobba hemma med engelskan
  • katalysator

När det gäller engelska så är mitt tips att du "skickar ut honom i verkligheten" på internet där han får kommunicera med riktiga människor, för det är vad som saknas mest i skolan. Det är väldigt mycket fokus på att läsa och lösa uppgifter, men väldigt lite praktisk talvana när det gäller att prata med andra än sina klasskamrater (som ofta ligger på samma eller lägre nivå än en själv). Det här kan ni göra på många olika sätt beroende på vad han själv är intresserad av. Gillar han datorspel så finns det många onlinespel som kräver samarbete och där människor som spelar ihop även talar väldigt mycket med varandra (i antingen text eller tal), och sen finns det ju diskussionssidor och chattrum för nästan alla specialintressen han kan tänkas ha.

• mamma201107
    www.amazon.co.uk har mycket böcker som ni kan skicka efter. Vet själv hur det är med engelska undervisningen i skolan. Iofs har jag bara gått en eller två gånger på skolans egna engelska undervisning under alla 9 år i grundskolan. Kan ni inte fixa hemspråk?
  • Muslimah84

Tack för svaren, ska kika igenom länkarna ordentligt när jag har vaknat till lite.

katalysator, det ska jag göra när han har lärt sig läsa lite bättre. Talvana har han här hemifrån och än är han inte rädd för att använda språket,

mamma201107 Nej, han får inte hemspråk då han egentligen inte har något band till engelskan. Han får inte heller hemspråk på hans pappas hemspråk då han inte kan det. Han har helt enkelt fastnat mellan två stolar. Riktigt synd då hans egentliga hemspråk är just engelska oavsett anknytning till det.

• Ruby
    Muslimah84 skrev 2012-09-14 07:37:00 följande:
    Nej, han får inte hemspråk då han egentligen inte har något band till engelskan. Han får inte heller hemspråk på hans pappas hemspråk då han inte kan det. Han har helt enkelt fastnat mellan två stolar. Riktigt synd då hans egentliga hemspråk är just engelska oavsett anknytning till det.

Ni har rätt till hemspråk i språk som talas i hemmet, även om ni inte är infödda talare. Se här.

"Elever som talar ett annat språk än svenska hemma kan få modersmålsundervisning i skolan."
  • Ruby

Våra barn (med modersmålsundervisning i engelska) får uppgifter från sidan jag länkade till ovan och så använder deras lärare Jolly Phonics, se här för exempel.

Svar på tråden Jobba hemma med engelskan