• Every rose

Någon som har testat lära-gå hjälmar?

Jag har en mkt livlig son här som håller på att lära sig att gå. Står vid möbler och går vid dem, men har inte än tagit sitt första egna steg. Det händer alltför ofta att han ramla och slår sig. Funderar starkt på att köpa en lära gå hjälm åt honom. Har hört talas om www.babyliam.se som syr hjälmar. Vill gärna höra om någon här i forumet har erfarenhet av lära gå hjälmar?

• Svar på tråden Någon som har testat lära-gå hjälmar?
  • Hoppfull84

vi hade det nån vecka på dottern när hon började ställa sig mot möblerna vid 5,5månad. det sparade några tårar så visst tyckte vi det var en bra grej. den användes ju ingen längre tid för hon blev snabbt stadig.
     hon såg ju för lustig ut i den men men, hon hade den bara hemma för jag tyckte det var lite pinsamt(fånigt jag vet)
    vi köpte våran för 50 spänn på blocket. tycker inte man ska slänga ut en massa pengar (vissa ungar sliter ju av den så fort de kan)men för typ en hundring kan det ju vara värt att prova.

• Makrame

Tror att det kan vara lätt att säga att det är överdrivet, tills man står där med en riktigt aktiv unge. Mitt första barn hade aldrig behövt en hjälm. Tanken slog mig inte ens.. Medan den andra troligtvis inte hade överlevt utan den! ;)

• viseversa

Makrame jag HAR en aktiv unge! Hon är i dag 4 år och mer vild än ram! Hon klättrade innan hon kunde gå! Hon var och är överallt! Hon hade ingen hjälm ändå! Och överlevde trots allt!!

• Makrame

Kanske det. Jag skulle aldrig riskera mitt barns hälsa pga dumdristighet, men för dig gick det som tur var bra! ;) Sen kanske du inte hade stengolv hemma heller.. Vi gör alla vad vi tror är bäst för våra barn, så där är vi överens iaf! :)

• Lilia

Jag tycker det känns lite väl tramsigt med hjälm. Ska ni rulla in honom i bubbelplast också? Det kommer gå bra ändå ska du se. =)

• viseversa
    Lilia skrev 2012-09-12 17:14:37 följande:
    Jag tycker det känns lite väl tramsigt med hjälm. Ska ni rulla in honom i bubbelplast också? Det kommer gå bra ändå ska du se. =)
    Håller med. Ungarna hur ungarna lärde sig gå förr innan dessa hjälmar fanns?? Eller dom kanske var hjärnskadade hela bunten av alla smällar dom råkat ut för!
  • Mammum

Trist att många ser det som tramsigt att man har hjälm på sitt lilla barn. Men det är okej att ha hjälm när barnen blir äldre, tex cyklehjälm, hockeyhjälm mm. Då är det ok (el är tom lag på att ha cykelhjälm) att skydda barnen men inte då de är mycket små o inte har balans o inte heller förstår att det tar ont om de ramlar. Visst är det mer farter inblandat i tex cykling men ett litet barn som håller på att lära sig gå kan ramla och slå sig rejält :( Men alla väljer det de tycker är bäst för sig och sitt barn. Finns inget rätt eller fel som tur är

• viseversa

Nej för jag skaffade ju tre barn för att kunna räkna med lite svinn!! (obs ironi) innan någon brusar upp allt för mycket!!

• pepitaz

Tycker oxå att det är tramsigt att alla så negativa, min dotter tex fick en hjärnblödning hon blev förlamad och fick lära sig att gå igen, då skaffade jag en liten lära gå hjälm...man har den inte på i all evighet utan i början när barnen är lite ostadiga....

• Every rose

Oj har inte hunnit varma in och läsa här men ser att det är många åsikter. Jätte kul att ni gett sympunkter! Av det jag läser så lutar det mer åt det positiva hållet så jag ska köpa en hjälm inom en snar framtid.

• Hanna2012

Jag sitter just nu med min 11månaders dotter på sjukhuset för hon slog bakhuvudet i golvet så hon kräktes. Förmodligen lättare hjärnskakning och inget allvarligt, men ska dom verkligen behöva slå sig så illa för att "lära" sig?!? Nä, här blir det hjälm tills hon lär sig ramla på rumpan först. Har läst att barns skallben är "designade" att klara en smäll från ett fall lika högt som de är långa, men vår tjej får bli beskonad från fler ev. hjärnskakningar och ha hjälm på sig även om det är att curla :)

• Dr Mupp

Våra barn har haft hjälm, men så har de varit 5 månader när de ställt sig mot möbler. Barn i den åldern saknar fallreflexen och kan alltså inte ta emot sig utan faller handlöst. Hjälmen var guld värd. Barn slår sig även med hjälm, men den skyddar en del mot de värsta smällarna. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • momomo

Efter tre blåmärken i pannan på två dagar skaffade jag en hjälm. Den användes ett par veckor när min son börjat dra sig upp mot saker men inte förstått att han kunde slå huvudet i saker om det var för låga, t.ex under stolar och soffbord. Var nog vid ungefär 7 månaders ålder den användes.
    Det fanns två varianter på Barnens hus när jag köpte den, en för 180 och en för 450 om jag minns rätt. Det blev den billigare 

Svar på tråden Någon som har testat lära-gå hjälmar?