• Every rose

Någon som har testat lära-gå hjälmar?

Jag har en mkt livlig son här som håller på att lära sig att gå. Står vid möbler och går vid dem, men har inte än tagit sitt första egna steg. Det händer alltför ofta att han ramla och slår sig. Funderar starkt på att köpa en lära gå hjälm åt honom. Har hört talas om www.babyliam.se som syr hjälmar. Vill gärna höra om någon här i forumet har erfarenhet av lära gå hjälmar?

• Svar på tråden Någon som har testat lära-gå hjälmar?
  • Philippa

tycker det är lite tramsigt.. barn har lärt sig gå i alla tider utan hjälm.....

• Lyrasmamma

Håller med ovanstående, vad ska det vara bra för? Barn är "gjorda" för att ramla gång på gång när de lär sej gå. Min dotter reste sej upp vid 7 månader och gick vid 10. Klart hon har ramlat en del, men har aldrig ens tänkt tanken på en hjälm.

• Butterscotch

En typisk produkt som tagits fram i syfte att lura av oroliga föräldrar lite pengar.

Blivande/Nyblivna föräldrar och brudpar kan man tjäna grova pengar på... endast det bästa är gott nog då.

• McStride

Barn klarar att slå sig, dom är ju gjorda för att hålla i 70-90 år ;)

• Lufsan

Håller med de övriga. 
    Så länge man inte har ett barn med något gravt handikapp så finns det ingen anledning att använda en sån. 

En dag i sänder.
  • Makrame

Oops. Jag har haft en på min vilda son. Vi har stenklinkers i hela köket och han har varit helt orädd när det kommer till att gå. Han gick aldrig längs möbler utan ställde sig bara upp och gick tills han föll. Enligt BVC är det inte bra om de ramlar typ 8-10 gånger (och slår i huvudet alltså) per dag fick jag höra. Och vår stjärna låg nog runt det antalet Hjälmen har varit ovärderlig för oss, men nu behöver han den inte längre. Kollade inte länken, men vi hade en enkel i skumgummi.

• Mammum

Jag har haft en i skumgummi till min dotter o tycker den också var super. Kollade länken o det är den typen av hjälmar som vi hade som säljs där tror att det kan ha varit där vi tom köpte den Pratade med en läkare som sa att just riktigt små barn inte bör slå sig alltför ofta o de är även för små för att förstå o lära sig ngt av fallet Det är ju dumt att de ska behöva slå sig bara för att "barn i alla tider har ramlat o slagit sig" Till mitt barn som föds i november kommer jag också att skaffa en hjälm om jag ser att det behövs. Hjälmarna är relativt billiga ändå o smällen blir inte lika kraftiig det hemskaste ljudet som finns är när ett barns huvud slår i golvet eller väggen :(

• Ståaldrigstill

Jag hade hjälm när sonen började gå när han var runt 9 månader. Han var galet ostadig och lika orädd. Hade den för att jag tyckte det var så otäckt när han trillade och huvudet slog i golvet med en duns, att jag aldrig lät honom trilla och då tänkte jag att då lär han sig ju heller inte att han KAN ramla. Satte på honom hjälmen och lät honom drutta omkull några gånger. Sen lärde han sig gå stadigare och då åkte den av. Son nummer två gick inte lika tidigt och slår i ganska ofta. Har dock blivit härdad och han har inte haft hjälm. Tror nu kanske den var mest för min skull.

Svar på tråden Någon som har testat lära-gå hjälmar?