• Anonym

har kursledare inom studieförbund ersättning???

Joual skrev 2012-09-07 22:24:27 följande:
    Jag jobbar på ett studieförbund - inte som lärare, utan på en administrativ tjänst. 

Våra cirkelledare har betalt. Hur mycket de får betalt är en förhandlingsfråga, helt enkelt. Vissa ledare som har väldigt populära kurser får mer betalt, eftersom kursavgiften är högre.

Studieförbunden i sig har inga vinstkrav på verksamheten. Vi ska - i den bästa av världar - gå jämnt upp. Det är alltså inte så att studieförbunden roffar åt sig av arvodet.  
    OJ,  är det  en förhandlingsfråga!   Det hade jag ingen aning  om.   Blev ombedd av kursdeltagare att ta över en cirkel i spanska när deras kursledare slutat.   Spanska var då ett mer udda språk.   För mig verkade det inte vara värt besväret att arbeta hela dagen (på två ställen),  hämta barn på förskola,   instruera extrainbokade barnvakten och ta ett extra arbetspass.   Var uppriktigt skrivet  ganska slutkörd i skallen de kvällarna.   Efter skatt blev det inte mycket.  Vill minnas att ett par kursdeltagare vägrade att betala -  jag var inte infödd som  den   föregående cikelledaren.   Aldrig mer.   (hade jag krånglat och bytt den för eleverna invanda kvällen i veckan kunde det nog ha gått bättre).

Väninnans son verkar eftertraktad idag med kurser i kinesiska,  flänger runt mellan två kommuner.

En bekant skapade en period egna kurser i att bygga jolle etc.
  • Anonym
    Vitamin skrev 2012-09-07 22:50:27 följande:
    Det finns cirkelledare som inte har betalt, de är det av eget intresse helt enkelt, eller man är ett gäng som bestämmer sig för att starta en cirkel inom något gemensamt intresse, och en person utses för att vara "ordningsman".
    Då brukar cirkeln inte ha någon deltagaravgift. Nollcirkel (ABF) Kamratcirkel (SV) Tas en avgift ut går den till att täcka upp för material eller lokalhyra om man behöver hålla till någon i annan lokal än den som studieförbundet tillhandahåller.

Cirklar som riktar sig till till allmänheten och som har en avgift har oftast en cirkelledare som får lön.
    I princip hela deltagaravgiften (från alla deltagare) går till ledarens arvode plus material/utrustning/lokalhyra. Det är sällan studieförbundet får något plus i kassan från deltagaravgifter. Studieförbunden lever på bidrag från stat, landsting och kommuner för att de bedriver folkbildningsverksamhet.

Ett vanligt cirkelledararvode ligger på 125-140 kr per klocktimme. (ingen semesterersättning)
    Välutbildade ledare inom populära ämnen kan givetvis ha mer, 185-200 kr per timme.
    En cirkeltinmme är 45 minuter, och varje cirkeltillfälle ska vara minst 3x45 minuter. Cirkelledaren har ca 45 min till förberedelse-/avslut vilket blir 3 klocktimmars betalning per tillfälle.

(Jag jobbar som verksamhetsutvecklare på ett av de större studieförbunden)
    Ingen nämnde något för mig om förberdelsetid/avslut än mindre om reseersättning...
  • Anonym
    Joual skrev 2012-09-07 23:05:54 följande:
    Jag vet såklart inte hur alla jobbar, men i arvodescirklar brukar man ta upp de frågorna med den tilltänkta ledaren. Sen finns det nollcirklar (som Vitamin nämnde), där ledaren inte har något arvode alls, men det var kanske inte en sådan du ledde?
    Arvodescirklar,  vad är det?

Jag ledde en vanlig studiecirkel i språk hos  Vuxenskolan,
Svar på tråden har kursledare inom studieförbund ersättning???