• Joual

har kursledare inom studieförbund ersättning???

Jag jobbar på ett studieförbund - inte som lärare, utan på en administrativ tjänst. 

Våra cirkelledare har betalt. Hur mycket de får betalt är en förhandlingsfråga, helt enkelt. Vissa ledare som har väldigt populära kurser får mer betalt, eftersom kursavgiften är högre.

Studieförbunden i sig har inga vinstkrav på verksamheten. Vi ska - i den bästa av världar - gå jämnt upp. Det är alltså inte så att studieförbunden roffar åt sig av arvodet.  

• Joual
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-07 22:22:17 följande:
    sen är det en sak till..de flesta studieförbund har sina fasta lärare och tar bara in nya om det är något nytt ämne, det är skitsvårt att komma intill...lite surt om man är sugen att testa på. Det tog ett bra tag innan jag fick en chans och då var det i en grannort med resor som påföljd då.
    Har för mig att man får ett par hundringar per kurstillfälle, tror jag fick 120 "på den tiden" och det är ju ett gäng år sedan.

Men ring dem och säg att du är intresserad att börja undervisa, nu är det ju helt fel tid för alla kurser har ju i stort sett startat upp- och de som inte har startat redan har ju iaf lärare men till vårterminen kanske du kan komma intill. Beror ju lite på vad du undervisar i men klassiska skolämnen vet jag är svårt. Jag hade ju engelska som "mitt ämne" men i den lilla ort där jag bodde fanns det kanske 10 st som undervisade i det bara på Medborgarskolan, många pensionärer leder kurser inom studieförbunden som lite extrajobb.

Har du idéer själv för ämnen att hålla kurser i så brukar det vara välkommet men som sagt så är ju programmet för denna termin redan klart och ute.. Lycka till
    Det finns ett riktmärke för arvoden som är 140 kr/studietimmen under 2012. Men man kan ha både mer och mindre. Jag vet ledare som får betydligt mer än så, kan jag säga. 

• Joual
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-07 22:32:41 följande:
     brukshundsklubben är ju inget studieförbund till att börja med.

Brukshundsklubbarna tillhör oftast Studiefrämjandet (men kan lokalt jobba ihop med annat studieförbund). Det är inte alls ovanligt att föreningar har ideella som ledare för sina grupper, och att de ideella inte får någon egen ersättning. Det är istället föreningen - i det här fallet brukshundsklubben - som får den. Ersättningen är då sällan pengar i handen. Det kan vara andra saker, t ex gratis böcker till cirklar, annonser i tidningar eller ersättning för lokalhyra. 
  • Joual
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-07 22:33:59 följande:
    oj.. då har det inte gått upp mycket.. för det var 120 när jag jobbade.. och det var före år 2000 ...eller så hade jag mycket ersättning vilket jag betvivlar då det var min första kurs. Jag hade iofs gedigen utbildning själv i grunden men att det skulle dra upp min ersättning så mycket....nää det finner jag otroligt
    Det tillkommer ju ofta bilersättning och annat. Sen finns det också ledare som förhandlar till sig ersättning för sin förberedelsetid (vilket jag tycker är är högst rimligt). Då blir ju timarvodet på papperet högre än 140 kr/tim. 
  • Joual
    Anonym skrev 2012-09-07 22:35:34 följande:
    OJ,  är det  en förhandlingsfråga!   Det hade jag ingen aning  om.   Blev ombedd av kursdeltagare att ta över en cirkel i spanska när deras kursledare slutat.   Spanska var då ett mer udda språk.   För mig verkade det inte vara värt besväret att arbeta hela dagen (på två ställen),  hämta barn på förskola,   instruera extrainbokade barnvakten och ta ett extra arbetspass.   Var uppriktigt skrivet  ganska slutkörd i skallen de kvällarna.   Efter skatt blev det inte mycket.  Vill minnas att ett par kursdeltagare vägrade att betala -  jag var inte infödd som  den   föregående cikelledaren.   Aldrig mer.   (hade jag krånglat och bytt den för eleverna invanda kvällen i veckan kunde det nog ha gått bättre).

Väninnans son verkar eftertraktad idag med kurser i kinesiska,  flänger runt mellan två kommuner.

En bekant skapade en period egna kurser i att bygga jolle etc.
    Jag tror att det är en förhandlingsfråga hos de allra flesta studieförbund. I staden där jag jobbar känner jag inte till att det finns något studieförbund som har samma arvode för alla ledare. 

Förstår att du inte tycker att det var värt pengarna, utifrån din beskrivning. Sådär ska det ju inte gå till. 

Och som du själv anat, kan man t ex vara ledare i kurser i kinesiska (som är jättepoppis) så kan man nog tjäna rätt bra med pengar på en kurs. Folk står ofta på kö i populära ämnen, och då kan man också ta högre avgifter och därmed ge ledaren ett högt arvode.  

• Joual
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-07 22:38:15 följande:
    tänk på att om du funderar på att leda en kurs i vår så är det läge att kontakta förbunden så snart som möjligt för programmen för våren kommer ju ut redan i november...iaf här i mina trakter..
    Stämmer bra. Hos oss har vi en deadline för att spika vårens kurser den 15 oktober. Sen ska ju allt finslipas och layoutas och tryckas, så att det är ute i tid före jul. Så det är klokt att höra av sig redan nu om man är intresserad av att leda en kurs under våren. 

Det kan också vara bra att veta att studieförbunden har olika profil. Beroende på vilket ämne du är intresserad av så finns det studieförbund som är mer och mindre intresserade av dina tjänster. Vissa är såklart poppis överallt, men det finns ofta profiler utifrån vilka medlemsorganisationer som står bakom studieförbunden. Folkuniversitetet har ofta språkutbildningar. Studiefrämjandet har brukshundskurser, jägar- och skepparexamen osv. 

Ursäkta ts om jag spammar din tråd, jag blir bara så fascinerad över att få nytta av mina yrkeskunskaper här på FL. Tror det är första gången  
  • Joual
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-07 22:41:15 följande:
    jag hade inga ersättningar för resor alls kollade precis och det var 1998 jag var kursledare till 120 kr i timman.. var kanske rätt bra då iaf eller?
    Det var ett riktigt bra arvode för 1998. Jag gissar att man då räknade in både bilersättning och förberedelsetid i ditt timarvode. Så gjorde man ofta förr. Idag skiljer man nästan alltid på arvode, materialersättning och reseersättning (av skattetekniska skäl). 

Ett hypotetiskt exempel: Om jag t ex har en ledare för en kurs i silversmide så kanske hon får 140 kr/tim i grundlön. Kursen är på 20 studietimmar. Hon förhandlar också till sig ersättning för 5 förberedelsetimmar, reseersättning (skattefritt ca 19 kr milen) samt ersättning för materialutlägg (mot kvitto). Då får hon rese- och materialersättningen separat. Hon får lön för 25 timmar x 140 kr = 3500 kr. Men eftersom 5 av dessa är förberedelsetid som inte kan redovisas på cirkellistan, så räknar jag istället upp hennes lön så att den blir 175 x 20 tim = 3500 kr. Låter kanske lite krångligt, men jag vet att många (dock inte alla) studieförbund gör så. 
  • Joual
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-07 22:46:37 följande:
    Det är ju superbra att det finns någon med väldigt bra och aktuella insider-fakta

Har lite funderingar på att börja undervisa på fritidsbasis igen men det får bli om några år när min bebis är född och lite större.
    Du kan ju ägna nån timme under föräldraledigheten åt att fundera på kursupplägg  

Det är många som hör av sig och vill bli cirkelledare. Generellt sett är det tre saker som gör att du är intressant som ledare:

1. Du har kompetens inom ett efterfrågat område (t ex kinesiska, silversmide eller ljudteknik).
    2. Du har tidigare undervisat inom omådet eller har en genomtänkt plan för kursen som du kan visa upp. Den sistnämnda punkten är ju perfekt att fila på under en föräldraledighet!
    3. Du känner personer på studieförbundet som vet att du är en bra person.

Våra ledare (och alla andras också, skulle jag tro) får en introduktion när de börjar hos oss. Den sköter ofta någon av våra verksamhetsutvecklare, alltså de som jobbar med cirklarna. Sen har de ofta möjlighet att gå ytterligare steg i ledarutbildningen och så småningom bli certifierade ledare. Och är du certifierad cirkelledare så har du ofta eftertraktad även som lärare inom t ex gymnasieskola, folkhögskola och Komvux.

• Joual
    Anonym skrev 2012-09-07 22:55:23 följande:
    Ingen nämnde något för mig om förberdelsetid/avslut än mindre om reseersättning...
    Jag vet såklart inte hur alla jobbar, men i arvodescirklar brukar man ta upp de frågorna med den tilltänkta ledaren. Sen finns det nollcirklar (som Vitamin nämnde), där ledaren inte har något arvode alls, men det var kanske inte en sådan du ledde?
  • Joual
    Anonym skrev 2012-09-07 23:15:06 följande:
    Arvodescirklar,  vad är det?

Jag ledde en vanlig studiecirkel i språk hos  Vuxenskolan,
    Det finns cirklar där man av olika skäl inte betalar ut något arvode till ledaren. Det kan t ex vara ett kompisgäng som vill starta en bokcirkel. Istället för att ledaren får arvode så sponsrar studieförbundet så att böckerna blir billigare. 

Sen finns det arvodescirklar. Det är cirklar där man har en ledare med arvode, och så får vem som helst anmäla sig till gruppen. Ledarens arvode är en förhandlingsfråga mellan ledaren och kontaktpersonen på studieförbundet. Man brukar göra en enkel kalkyl:

Ledarens lön + sociala avgifter + ev lokalhyra = kostnaden
    Deltagarintäkterna = inkomsten

Tanken är att de två ska gå jämnt upp, varken mer eller mindre. 
Svar på tråden har kursledare inom studieförbund ersättning???