• Anonym (TS)

Ursäkta mig?? Hur hantera?

Jag och mitt ex har en bebis tillsammans. Vår relation var turbulent och vi sårade båda varandra. Mitt ex vill inte ha någon som helst kontakt med mig. Han vill inte heller ha något umgänge med barnet. Misstänker att detta beror på att han inte vill träffa mig men säker kan jag inte vara eftersom han vägrar prata med mig. Han har också tackat nej till samarbetssamtal på familjerätten. Såklart är detta jobbigt för mig men jag hoppas fortfarande att han kommer att ändra sig och vilja ha umgänge när barnet blir lite större för då krävs det inte lika mycket kontakt mellan oss. Nu till saken. Vi sprang på varandra av en slump. Han sliter barnet ur barnvagnen och umgås med det under en kvart. Utan att ens titta på mig eller utbyta ens artighetsfraser. Sedan stoppar han tillbaks barnet och går sin väg. Minst sagt blev jag chockad. Har inte sett honom på månader. Såklart har han rätt till sitt barn precis som jag men det blir ju en jättekonstig situation. Och barnet som inte förstår mycket än blir ändå helt förvirrad. Känner väl på sig att situationen är konstig. Och hur blir det när barnet blir större och räddare för okända människor. Och när han börjar förstå mer. Hur ska man förklara för ett barn att pappa inte vill träffa det annars än om det sker av en slump?

• Svar på tråden Ursäkta mig?? Hur hantera?
  • Anonym

Var ärlig säg att det inte går att träffa pappa nu . Han kanske tycker att det är jobbigt att hantera hela situationen, eller så kanske han inte är redo att ta hand om ett barn och allt ansvar kring det . Du kanske ska klippa kontakten och fokusera mer på din relation till barnet , du kan inte tvinga han eller så .

• Anonym (TS)

Nu är ju barnet för litet för att förstå någonting. Men vad ska man säga till barnet när h*n blir lite äldre? Ska man säga att den okända farbrorn som vill kramas och prata är pappa eller ska man ljuga att det är typ mammas kompis?

• Anonym

Klart du ska tala om att det är pappa annars ljuger du och undanhåller information för barnet och sånt slår alltid tillbaka mot dig

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-09-06 16:26:53 följande:
    Klart du ska tala om att det är pappa annars ljuger du och undanhåller information för barnet och sånt slår alltid tillbaka mot dig

Nä, jag vet. Fattar väl bara inte hur jag ska kunna förklara för barnet varför pappa inte vill träffa henom. Tror jag ska säga att jag inte vet varför (vilket faktiskt är sant) och låta barnet själv söka upp sin förälder och fråga honom direkt när hen blir äldre. Det är väl bättre att pappan själv förklarar varför han gör som han gör.
  • Litet My
    Anonym (TS) skrev 2012-09-06 21:34:59 följande:

Nä, jag vet. Fattar väl bara inte hur jag ska kunna förklara för barnet varför pappa inte vill träffa henom. Tror jag ska säga att jag inte vet varför (vilket faktiskt är sant) och låta barnet själv söka upp sin förälder och fråga honom direkt när hen blir äldre. Det är väl bättre att pappan själv förklarar varför han gör som han gör.

Oj, att bara slita upp barnet så är inte okej.

Tycker du skall skicka ett sms eller dyl och säga att det var positivt att han umgivcks med barnet men att det får ske under mer kontrollerade former att att det bara är att ringa dig eller FR när han vill.

Nu verkar det vara mycket känslor och annat i omlopp och barnet är bara bebis ännu, han har många år att "sansa" sig på innan dagen kommer då barnet undrar.     
Svar på tråden Ursäkta mig?? Hur hantera?