• HallonS

Var ditt barn "rädd" innan dom första egna stegen togs?

Hej :)

Är lite nyfiken, våran dotter på snart 11 månader har suttit, rest sig upp själv sen hon var 6 och en halv månad. Sen hon var nio månader har hon gått längs möbler och nu är det en väldig fart runt bordet här hemma :) haha Hon står även själv jätte stadigt och även dansar å böjer benen. Lika så om hon får hålla i varsit finger, så går och springer fram jätte stadigt. Hon stödjer inte med hjälp av våra fingrar, utan bara ska hålla i, hon vänder även om vi ska gå åt något annat håll osv. Men så fort man släpper vill hon inte ta ett steg. Får hon hålla i ett finger går hon lite försiktigt och sätter sig sedan direkt å kryper vidare. Har en känsla av att hon är lite rädd att gå själv? Kommer det försvinna och att hon sen kommer traska iväg? :) känner någon igen sig? Det är så spännande och jag bara väntar på att hon ska gå själv :) Det känns ju som att hon kan gå bara att hon inte vill. :)

• Svar på tråden Var ditt barn "rädd" innan dom första egna stegen togs?
  • Veritaslux

Min dotter liknade din. Hon började resa sig mot möbler när hon var sju månader, strax innan hon började krypa. Sedan tränade och tränade och tränade hon läääänge. Alla sade "snart går hon" men jag var inte så säker. Hon verkade vilja bli väldigt stadig innan minst steg togs utan stöd.

Hon for från 8-9 månader runt med sin gåvagn i ett väldigt tempo, klarade till slut trösklar, att resa sig igen mitt i ett fall, ta emot sig på alla möjliga vis osv. Hon fick väldigt bra balans och ramlade i princip aldrig och slog sig, det hände bara alldeles i början när hon reste sig. Så det var ju skönt.

Vid 10 mån stod hon utan stöd långa stunder.
    Någon vecka senare tog hon något lite stapplande steg efter mycket lock och plock, innan hon mjukt satte sig ner.
    Vid 11 mån och en vecka gick hon, "äntligen". Och då kunde hon också resa sig direkt från golvet. Hon gick helt enkelt inte innan hon kunde det (som vissa andra barn som släpper taget och slänger sig mot nästa möbel). 
    Vid 12 mån sprang hon
    Nu, vid drygt 14 månader är hon väldigt motoriskt skicklig. Hon springer, klättrar, kan stå på ett ben (hon härmar alla rörelser man gör), dansa osv...

Så du ska se att det lossnar och förmodligen är hon väldigt stadig när det väl gör det.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • tulip79

Sonen gör samma sak. Han är lite mer än 10 månader. Har gått som en galning med läragåvagnen sen han var 9 månader. Kan resa sig själv utan hjälp o står länge utan stöd. Men att gå själv är naturligtvis svårare att prova på! Han bara sätter sig om vi släpper honom eller om han själv släpper vagnen eller någon möbel... Men det är väl bara att vänta och se när de är redo!

Svar på tråden Var ditt barn "rädd" innan dom första egna stegen togs?