Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

LinaP
    Okej, så då ska vi följa ALLA bestämmelser i Bibeln (NT)?

Om det är ok att jag svarar..så skulle jag säga att JA det ska vi

• Matillin

Om mina barn blev homosexuella skulle dom nog redan innan veta min syn på homosexuallitet inte homsexuella som personer.
    Enligt mig så skulle deras sätt att leva inte vara mycket värre än att dom levde ihop med någon dom inte var gift med.
    Och det finns väl föräldrar som inte är troende som tycker det är fel, betyder det att dom inte tycker att deras barn duger som dom är?

Men om du fick barn som var kriminella så skulle du väl inte acceptera att dom levde så Men du skulle väl ändå älska ditt barn..det är det viktigaste tycker jag.
    Mina barn skulle ju veta varför jag tycker dom lever på fel sätt... men dom skulle oxå veta att jag älskar dom vad som än händer.

• Matillin

Jag har aldrig jämnställt nekrofili eller pedofili med homosexuallitet? Och om man läste vad MRs L skrev så gjorde hon en jämförelse hon skrev att det inte är SAMMA sak.

Och jag menade inte att kriminallitet är samma sak, det var en jämförelse..kanske en dålig sådan.
    Jag tog oxå en jämförelse med sex innan äktenskapet men den tog du inte upp??
    Ibalnd vill man tydligen missuppfatta det andra skriver

Jag vet inte allt om dödahavsrullarna, men jag vet att det oxå hittades skrifter som kom från annat håll. Som inte profeter hade skrivit har jag för mig.
    Och att kyrkan tagit bort saker är väl inget nytt, dom har ju oxå plockat bort guds namn och översatt vissa ord fel i bibeln??

• Matillin

Dofilus.
    Du hänvisar till GT då det var ok att ha slavar, varför är jag inte insatt i men man var tvungen att behandla dom väl.

"Enligt Bibeln ska de som jobbar på söndagar stenas till döds, samma sak ska hända med kvinnor som bär kläder av mer än ett material åt gången. Hur många av de som fördömmer homosexualitet med hänvisning till Bibeln följer dessa andra två "lagar"?"

Jesus visade genom en liknelse att det var ok att utföra sysslor på söndagen..
    Han ingick "nya" förbund dom gamla gällde inte längre
    Med gamla menar jag dom i GT som tex detta med att vissa djur var orena.
    Och i Apg 15 står det om att det bara var vissa regler av dom gamla som vi var tvungna att följa avhålla oss från avgudadyrkan, blod, köttet från kvävda djur, otukt.

• Matillin

Pepparot.
    Jag använder mig inte av kyrkan bibel..

• Matillin

Skrev tidigare att jesus tog ett ex där han visade att vi fick utföra sysslor på vilodagen, var det ingen som läste det ??
    Lagen om detta kan man följa om man vill...men man MÅSTE inte göra det.. Lixom man kan välja att inte äta griskött, men det är inget man måste följa längre.
    Jesus ändrade lagen skulle man kunna säga..

• Matillin

Blåbärspappan
    Min personliga uppfattning är att Bibeln är Guds ord filtrerade genom människor och genom årtusenden. Liknelsen med viskleken är ganska bra tycker jag. Efter alla dessa år är det närmast omöjligt att avgöra vad som är Guds ord och vad som är människans.

Hur kommer det sig då att texterna inte ha ändrats?
    Liknelsen med viskleken i samband med bibeln är urrusel eftersom visklekens effekter inte påverkat bibeln!
    Och visst kyrkan har ändrat saker i skriften som vissa skrev härinne, bl.a plockat bort guds namn, men jag använder mig inte av deras bibeln.

blåbärspappanFör att förstå Bibeln måste man också ha viss förståelse för när texterna skrevs, vem som skrev och för vem man skrev. I Gamla Testamentet finns en rad olika lagar som ingen människa i dagens samhälle kan leva efter.

Nej exakt ingen idag kan leva efter dess regler, och visst är det då passande att dessa regler inte behövs följas längre.
    Sallisen skrev ovan ett inlägg om varför vi inte behöver följa dom gamla lagarna.

blåbärspappan
    Detsamma gäller även för många av de lagar och förordningar som finns i Nya Testamentet. Allt som står där är helt enkelt inte relevant i det samhälle vi lever i idag.

Jag håller inte med, men du får gärna ta ett ex förutom homosexuallitet som skulle vara svårt att leva efter?

Blåbärspappan:När Paulus levde fanns inte den homosexuella parrelation som vi talar om idag. Så att använda hans citat för att fördöma dagens homosexuella känns inte särskilt relevant.

Ehh..jo det fanns det visst.

Sen tycker jag inte att man kan jämföra homsexuallitet med nekrofili.
    trots att MrsL har skrivit att det var ett dumt exempel så har ungeför 10 st efter det kommenterat det..?

• Matillin

Jennie ie
    Du skrev till mig:
    Nämen hur var det nu fia? Guds ord hade ju inte alls ändrats... men Jesus ändrade på dem

det var detta som sallisen svarade på i sitt senaste inlägg

• Matillin

Heeso citat "men samtidigt står det att "alla är lika mkt värda" ...

Att alla är lika mycket värda betyder inte att vi har tillåtelse att synda..
    Och alla är lika mycket värda precis som du skrev.
    Gud älskar en syndare som det står, men inte hans gärningar.

"Fanatiska bokstavstolkare måste ju vara nåt av det värsta som finns och det är dom som i alla religioner orsaker mkt krig och elände."

Du har helt rätt i det..men enligt bibeln ska den som lyfter svärd gå under med svärd..
    Jesus sa oxå att vi skulle be för våran fiender, och älska våra fiender..vända andra kinden till du vet.
    Det går väl inte så bra ihop med att man håller på och krigar och dödar dom som man tycker är "dumma" gissar jag

• Matillin

Jennie ie.
    " vad har du själv för svar på det?"

Mitts svar är precis samma som sallisen skrev. Att jag inte svarade på det förut i dom orden var för att jag inte hade bibeln framför mig, jag kan inte bibeln utantill tyvärr

Du skriver om och om igen hur Guds ord inte ändrats, men skriver sedan att Jesus ändrade dem. Du ser inte motsägelsen i det?

Vart har jag skrivit "guds ord har inte ändrats"?
    Tror du har missuppfattat mig gravt i sådana fall
    Jag har tidigare skrivit vilka bud vi skulle "forstätta" att hålla..kolla apg 15
    Gamla bud i lagen behövde vi inte hålla förutom "vissa" som det står i apg 15..
    Jesus ändrade lagen som sallisen skrev om..

"Det går väl inte så bra ihop med att man håller på och krigar och dödar dom som man tycker är "dumma" gissar jag"
    varför inte, egentligen, om man ska följa Gud? Gud som dpäpte alla som inte fick plats på Noas ark för att de inte var snälla. Gud som jämnade Sodom med marken, förrutom Abrahams brorson, för att de som bodde där var dumma.När har jag skrivit att guds lag inte har ändrats??

Jesus ändrade lagen det som var gammalt skulle inte gälla längre!!!
    Jesus budskap var att vi skulle älska varandra älska våra fiender osv..

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln