Inlägg från: Dofilus |Visa alla inlägg
  • Dofilus

Homosexualitet vs Bibeln

fia: Återigen.
    1: Hur vet du hur lång tid jag har lagt ner på Bibeln?
    2: Nej, att göra nåt längre tid betyder inte automatiskt att man är bättre eller vet bättre än någon annan.

Exempel, jag skulle kunna ägna 100 h åt nån avancerad matematik utan att förstå medans nån annan fattar efter 5h. Men enligt din logik skulle jag kunna det bättre tack vare mer nedlagd tid.

• Dofilus

Skulle nog snarare än "vanligtvis" säga att det är ytterst ovanligt att det är just "nedlagd tid" som är det avgörande för graden av kunskap/insikt.

• Dofilus

Jag tycker Insider visade något skrämmande. Nämligen att folk med hänvisning till Bibeln ska tala om för andra vem de får och inte får älska. Och dessutom försöka "omvända" dem. Homosexualitet är medfött, inget man blir. Ungefär som om de homosexuella skulle försöka "bota" hetrosexuella.

Religion ska vara något privat och inget man försöker "pracka på" andra och tala om för dem att de lever fel.

Vi har religionsfrihet i Sverige och den innebär inte bara att man har rätt att utöva sin religion utan även att man har rätt att vara fri från andra religion.

• Dofilus

fia: "Du har rätt, visst betyder det inte "alltid" att någon som lagt mer tid på något är bättre på det...men oftast." Jag är av en annan åsikt. Om din tes stämmer så skulle alla barn i skolan ha exakt lika lätt för alla ämnen. Alla (som har lika många lektioner) skulle hinna med exakt lika många uppgifter, få lika bra resultat på prov (eftersom de skulle ha samma kunskap/insikt efter att ha lagt ner lika mycket tid) osv osv. Verkar det som en rimlig tes?

• Dofilus

fia: Jo vissa kan leva utan sin hetrosexualitet också. Och det borde väl vara emot bibeln det med eftersom vi väl är till för att föröka oss?

"Och att dom stod och sa att homosexuellitet skulle vara ett val tycker jag var helt flängt.
    I vissa fall menar man ju att miljö kan påverka någon att bli homosexuell, men jag skulle gissa att i 98% av fallen är det nog medfött." Hmm, men har du inte sagt tidigare att du tycker att det är fel och onaturligt och mot Bibeln? (Eller det kanske inte var du, ganska många inlägg nu ) Om det är medfött så borde det vara naturligt.

• Dofilus

fia: "tror du inte den som pluggar mest och lägger ner mest tid får bäst resultat?? Nej och åter nej. Ett exempel från verkligheten. När jag gick på högsskolan pluggade jag som en tok till en mattetenta. Gick det bra? Nej. En i klassen hade inte pluggat alls utan hade festat till 8 på morgonen (tentan började 9). Gick det sämre eller bättre för honom? Jo han skrev 5:a på tentan.

En annan gång (samma person) läste han in ett par kapitel på tentatillfället eftersom han hade missat föreläsningarna/lektionerna, jag hade varit på alla och dessutom pluggat hemma. Vem fick bäst resultat på tentan? Enligt dig borde det ha varit jag men tyvärr var inte verkligheten sådan.

För att ta ett annat exempel. Blir en person automatiskt bättre än nån annan inom en sport bara genom att träna mer? Nej, inte om personen tränar på fel sätt. Att träna mer på fel sätt borde betyda....ja vad? Jo att man blir bättre på att göra fel.

• Dofilus

fia: Vad har du för defintion av naturligt?

Är det naturligt att vara blåögd? (genen för brunögdhet är dominant)

Konstigt homosexualitet skulle finnas inom mer eller mindre alla djurarter om det inte var naturligt.

• Dofilus

fia: "Antar att du menar att vi tar lösryckta citat när vi hönvisar till dom styckena i bibeln som tar upp sexuella gärningar mellan 2 kön..eller?" Hmm, mellan 2 kön?

• Dofilus

fia: och var hittar du 2 barn med EXAKT samma förutsättningar. iInte ens enäggstvillingar som växt upp tillsammans har exakt samma förutsättningar. Och inte nog med det, du förutsätter flera saker.

1. Att du har lagt ner mer tid på Bibeln än vad jag har trots att du inte vet någonting om mig.
    2. Att vi har haft exakt samma förusättningar när det gäller att läsa den.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln