Inlägg från: AnneSophie |Visa alla inlägg
  • AnneSophie

Homosexualitet vs Bibeln

Parthenos;
    Greek-English Lexicon, Liddell & Scott, sidan 609:
    "A maid, maiden, virgin, girl ... as Adj. maiden, virgin, chaste... as masc. an unmarried man.".

Alma och Bethulah;
    Insight On The Scriptures, 1988, del II, sidan 1157-1158

Alma används i betydelsen av äktenskapsbryterska i följande bibelställe:
    Ord 30:19-20 örnens väg över himlen, ormens väg över klippan, skeppets väg över havet och mannens väg i kvinnan. Så gör äktenskapsbryterskan: äter, torkar sig om munnen och säger: Jag har inget ont gjort.

• AnneSophie

Den romerska kristendomen, om man definierar den som texten i evangeliet, skapades genom att man satte samman fragment från Philos nypythagoreiska hellenistisk-judiska filosofi, det gnostiska Thomasevangeliet och en judisk-kristen beskrivning av messias som en selot eller ivrare för den judiska lagen.
    Den judisk-kristna texten härstammade från en grupp som var Jahad, den grupp som vi ser i texterna från Dödahavsrullarna. Det här syddes ihop med en historia om Jesu liv som dels hämtades från profetian i Jesajas*1 bok där han var en nazaré och hade fötts av en jungfru som alla mytiska frälsargestalter, och dels från en påhittad historisk ram där han rannsakades och korsfästes under Pontius Pilatus tid som ståthållare i Judeen.

Anledningen till att den romerska versionen av Jesus stämde så perfekt med alla de profetior som judarna hade knutit till den frälsarkung som man väntade på, var att de romerska makthavarna ville bevisa på ett oomtvistligt sätt att Messias redan hade kommit och att han också redan hade rest tillbaka till det ställe som han kom från. Om man kunde visa att de judiska förväntningarna redan hade infriats, borde de judiska upproren som avsåg att jämna vägen för den kommande Messias förhoppningsvis upphöra.

(inte mina ord utan de av Åsa Kleveland)

*1 (detta är dock mina kommentarer)
    Sedan finns det ju många forskare som faktiskt ifrågasätter Jesaja 7:14 och menar att inget däri hänvisar till Jesus. Namnet Jesus nämns, så vitt jag vet aldrig, man nämner inte ordet oskuld i den bemärkelse som Matteus trodde, eftersom ordet då mest troligt är felöversatt.

Enligt Folbibelns referenslista hänvisar följande text i Matteusevangeliet till Jesaja 7:14:

Matt 1:22-25 Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: 23 Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). 24 När Josef vaknade, gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade. 25 Han rörde henne inte förrän hon hade fött en son. Och han gav honom namnet Jesus.

Jes 7:14 Därför skall Herren själv ge er ett tecken: Se, jungfrun skall bli havande och föda en son och hon skall ge honom namnet Immanuel.(Folkbibeln)

Vart kom Jesus ifrån? Jesaja skriver ju Immanuel.

Jes 7:14 kan därför INTE hänvisa till Jesus om man utgår från en översättning baserad på de Hebreiska ursprungstexterna.
    Texternas tillförlitlighet har bestyrkts av fyndena i dödahavsgrottorna (de såkallade dödahavsrullarna). Evangelieskrivarna kunde i regel inte Hebreiska. Därför använde de sig av en grekisk översättning av texterna man kallar Septuagian och kunde därför förvränga profetian till att gälla Jesus.

• AnneSophie

Fia;

Jag har massor av böcker... Studerat religion en gång i världen. Fast informationen finns att hämta på nätet också. Min bok ligger nedpackad sedan många år.

• AnneSophie

Fia;

Jag har sett bitar ur böckerna på nätet ja, men inte hela. Lite synd.

Dofilus;

Oh vad kul - nu ska jag kolla.

• AnneSophie

"Att starta en diskussion så här på internet där du skriver upprepade gånger att homosexualitet är fel och onaturligt är väl inte riktigt samma sak som att anse det helt privat."

Jag gissar, MrsL får dock bekräfta eller dementera, att "helt privat" egentligen borde ha skrivits "personligen". Hon kan personligen anse att...bla bla bla.
    Och att starta en tråd på ett forum om en personlig åsikt är så vitt jag vet helt ok.
    Så läste jag det, men jag kan så klart ha helt fel.

Sedan är det lika fritt fram för alla andra att yppa sina väldigt personliga åsikter så länge dom inte bryter mot forum-regler.

• AnneSophie

Hmmm jag jobbar också med webb och jag måste ju erkänna att jag haft ett par kunder -(förr i världen) som visat tydligt intresse för att sätta på andra saker än just datorn.
    Så vem vet...

• AnneSophie

--citat Mallan76--
    Accepterar ni månggifte?
    --/citat--

Nej, jag tycker personligen att det är rätt så fånigt. Om man inte kan hålla sig till en person så behöver man ju inte gifta sig alls.

• AnneSophie

Sara Helena;
    Vilket bra och intressant inlägg!

• AnneSophie

MyranH;

Alltså en av ursprungfrågorna är ju;
    "Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet?"
    Däri ligger väl på sätt och vis svaret på din fråga på"varför homosexuella handlingar skulle anses vara fel" av vissa av de troende som svarat här. Det är för dom något som "bryter" mot det som står i Bibeln.

• AnneSophie

-- citat --
    129 svenska homosexuella hotas till livet på en högerextrem kristen hemsida.
    Nu lägger åklagaren ner förundersökningen - med hänvisning till Åke Green-domen i Högsta domstolen.
    -Så länge hoten består av bibelcitat kan jag inget göra, säger åklagare Håkan Roswall.
    --/ citat --
    Källa: www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,771510,00.html

Vad intressant det hade varit att få diskutera lite med personerna bakom denna hemsida.
    Undrar vad dom hade tyckt om vår lilla debatt? En del personer i den här tråden, som då uttryckt åsikter i linje utifrån hur dom tolkar Bibeln, skulle nog framstå som rena liberalerna i jämförelse.
    Där ser man... Allt är relativt.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln