Inlägg från: Yiskah |Visa alla inlägg
  • Yiskah

Homosexualitet vs Bibeln

Kanske du bara har träffat fjolliga bögar för att de är de enda du lagt märke till, du lägger ju inte märke till de män som ser ut som Arnold, eller hur.

• Yiskah

Men ni skulle acceptera deras val och låta dem fortsätta vara med i familjen och inte stöta bort dem? I så fall, är jag nöjd och glad

• Yiskah

Jag förstår i och för sig Fias princip om att den stereotypa flatan skulle ha kort hår, skjorta och jeans, jag tänker själv tanken ibland om jag ser en sån, faktum är att många av dessa som jag tagit fel på för homosexuella har varit kristna. Japp nu är det jag som är fördomsfull, men jag tycker att många kristna män är väldigt mjuka, försynta och inte alls så mahaftiga och att många kristna kvinnor har kort hår. I alla fall så pratade jag och min flickvän om det för ett tag sen att det om man nu skall vara fördomsfull, kan var rätt svårt att se skillnad på en homosexuell och en kristen.

• Yiskah

isisis det kan jag svara på. Det är bara en attityd, det är ett spel bögarna emellan, visst är de kanske fjolliga i sig själva, men ofta spelar de över med flit för att det är så det skall vara, en form av grupptillhörighet så att säga.

• Yiskah

Japp en av mina gamla bästa kompisar är kille, fast den mest fjolliga kille ni nånsin kan tänka er och han tyckte om att ha långt hår, använda brunkräm och var sådär nästan överfeminin, många trodde t.o.m att han var en tjej och gissa vad. Han var så olyckligt kär.........i mig.

• Yiskah

Nu skall jag snart gå för jag har annat att göra idag men först vill jag bara lägga in nådastöten

Två män kan inte få barn = sant

men

(rent teoretiskt)

Två kvinnor kan faktiskt få barn....tror ni mig inte?

Jag kan berätta om det som heter haploidisation i så fall.

Inget personligt eller illa menat Blåbärspappan men rent hypotetiskt skulle män inte behövas, inte ens för fortplantnings skull.

• Yiskah

Hon kanske var otrogen helt enkelt, stackars JOsef som gick på att hon var junfrugravid

• Yiskah

Sen finns det ju de som tror att Jesus inte var helt mänsklig på ett helt annat sätt. Att han kom från himlen visst men att han var från yttre rymden. Det där är ju också en tolkning att det egentligen handlar om UFO och utomjordingar, det låter för MIG mer vettigt faktiskt än att han skulle vara Guds son. Dvs att han kom från en mer intelligent och andligt utvecklad civilisation på en annan plats i universum.

• Yiskah

MrsL: Det var just det där med fördömande och att alla har rätt till sin tro eller? Eller du kanske "vet" att just din tro är den enda rätta!? Det brukar ju vara så med bokstavstroende.

Vem har sagt att jag inte tror på Gud? Jag tror inte på den guden Du tror på, jag gillar inte den synen din gud har på människan, jag tycker han är ond!
    Jag tror på min egen gud och jag är eklektiker, det tycker jag är den sundaste tron man kan ha. Även blåbärspappan är kristen men hans syn är helt ok tycker jag, håller med honom till fullo och ser att fastän jag inte är kristen så är även han eklektiker.

Det jag sa var att jag inte tror att Jesus var guds son inte att jag inte tror på gud. Jag tror att Jesus var dåtidens Dalai Lama, en man som var väldigt andligt utvecklad, men han var bara en människa.

• Yiskah

Du verkar inte veta vad ironi är, du hoppar ju bara på eller så har du så dålig humor att ingen annan än du själv tycker det är kul.

• Yiskah

"Miljontals bokstavstroende" Nä nu talar ni för andra kristna igen. Ni kan inte veta att det är så. Det finns miljontals troende människor över hela världen. Jag är själv "troende". Men de som är bokstavstroende är en minoritet bland alla religiösa och för mig (och många andra) är de lika med religiösa fanatiker som bidrar till mer ondska än något annat; mobbning, utstötning, förföljelse, hot och krig.

Och jag håller helt med ovannämda om att de är helt "lurade", eller skall vi kanske säga hjärntvättade och indoktrinerade. Oftast vet de inte om det själva - fråga de som är med i t.ex Livets Ord och fråga sen de som lyckats ta sig ur sekterna. Dessa människor har begått misstaget att de inte längre "tror", för de menar att de "vet". De "vet" att de har rätt, att just deras inriktning är den enda sanna och rätta. Dessa finns inom både kristendomen och Islam och alla andra religioner, men alla kan ju inte ha rätt, ändå vet de att de har det.

Detta har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker att människor som är ateister eller inte tror på något andligt överhuvudtaget är lite trista och jag undrar hur man INTE kan tro, i alla fall på något högre väsen eller makt.
    Men vad värst är - Hur en helt frisk och sund människa kan välja att bli bokstavstroende? Hur kan man vara så godtrogen att man sväljer ett helt koncept? Utan att ens ifrågasätta delar som trots allt är motstridiga eller t.o.m onda och elaka i det? Jag tycker inte alls det är fel eller konstigt att folk tror på bibeln/Jesus och gud och väljer att leva efter det som en god människa. Men jag tycker det är onormalt att tro på allt utan att kritiskt öga. För om man gör det, är man ingen god människa, då så många far illa av denna tro och jag tror att deras gud skäms och känner sig misslyckad i sitt budskap till dessa.

*min version av onormal = mindre förekommande, avvikande från normen*

Sen för att svara på vad jag anser om månggifte. Japp varför skulle det vara fel, om alla älskar varann och ingen far illa så ser jag absolut inget hinder i detta.
    Finns väl kristna som har flera fruar, gör det inte? Rätta mig om jag har fel men mormoner gör väl så? (Vet faktiskt några som lever i 3-samhet och har gjort i 14 år nu och det funkar hur bra som helst.)

• Yiskah

"15 miljoner JV som går på möten" Ok, ja det är ju en hel del faktiskt *gulp*
    Av hela jordens befolkning blir det säkert ännu fler. Men faktum kvarstår att om ca 10% av jordens (vad är det) 6 miljarder(?) människor är homosexuella så är det en hel drös med människor fler än de som är JV. Och om det finns flera 100 miljoner homosexuella på vår jord så måste det ju ändå vara "naturligt/normalt".

Jag säger inte att ALLA bokstavstroende är på ett visst sätt, men till skillnad från dig så bygger jag min uppfattning om hur världen ser ut inte på att titta på BB och Top Model, utan på nyheterna bl a. och där visas tydligt, utan att det kan missförstås på nåt sätt att religions fanatiker ligger bakom det största hotet mot vår jord och mänskligheten genom bl a krig. Folk tar ju t.o.m livet av sig i form av självmordsbombningar och åsamkar oskyldiga människors liv och det "I guds namn".

Och du talar visst för andra, du talar ju för andra kristna när du säger "Jo det vet vi". Det var just det jag skrev innan att ni gör fel i att ni tror ni "vet" allt.
    Du har t.o.m suttit här och sagt vad andra skribenter i denna diskussion tycker om saker utan att de kunnat svara själva. Som "Men jag tror att X menar så här bla bla..."

(Ja jag vet jag talar inte om JV nu, utan om fanatikerna i allmänhet).

• Yiskah

Ett TV-tips till ALLA här inne på torsdag. Insider om "Hatar gud bögar?"

• Yiskah

Bibeln är en väldigt stor, "tung" (i dubbel bemärkelse) och tjock bok. Det står mycket bra saker där, det står också mycket skit. Det står mycket om saker som inte skulle funka att leva efter i vårt samhälle idag då tiderna har förändrats såpass mycket sen den skrevs. I vilket fall som helst om man nu väljer att tro på och följa bibeln så förstår jag inte hur man kan hänga upp sig i just något som endast nämns ett fåtal ggr och som dessutom är tvetydig tolkningsfråga. Av alla texter, av alla hundratusentals meningar däri så skall det alltid dras upp just det här med hur syndigt det är att vara homosexuell. Varför? Varför just det? Jag anser att det är kränkande och diskriminerande och faktiskt rasistiskt. Som ni själva säger så ogillar ni även andra syndare också, men hur ofta startas det upp trådar där det står:

"Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera skaldjursätare? Är friterade räkor "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att skaldjursätare ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt."

Byt ut ordet homosexuell med vilken "synd" du vill och hör hur sjukt det låter. Hade det här handlat om negrer eller judar hade det blivit ett himla liv, men vi homosexuella skall foga oss och stå ut med all skit vi har fått ta från religionen, eller?

• Yiskah

Varför fanns det bara profeter på Jesu tid? Vart är de nu? Är dagens synska och mediala vår tids profeter? Vad är det för skillnad på att vara synsk och profet? Jag anser nog att det är samma sak. Fast jag antar att de kristna tycker att medium är påverkade av djävulen och häxeri. Bara en undran jag har. Hur vet ni säkert att inte jag är en profet? Hur kan man göra skillnad på profet/medium eller psykotisk psykpatient? Egentligen, jag menar ärligt talat! Alla har ju förmågan att få upplevelser som anses övernaturliga, vem är det som bestämmer vem av dessa som är sann?

• Yiskah

Ja det har du rätt i, det är faktiskt en intressant tanke

• Yiskah

Räknar ner minuterna. Snart börjar den spännande dokumentären på Insider......

• Yiskah

Jag kan inte annat än tycka synd om dem! Att de inte förstår bättre - sorgligt! Blir inte arg, bara ledsen.

• Yiskah

Japp man väljer inte att bli homosexuell, det är något man är. Men man väljer att bli kristen, det är ett val man tar och det är framförallt en tro. Därför kan man ju inte säga att homosexualitet ÄR syndigt, då man ju inte "vet" det, man har tagit valet att "tro" att så skulle vara fallet. Så att vara religiös är inte naturligt, det finns inte bland djuren och det är inget man föds till, men det är homosexualitet.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln