Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

Det som står i bibeln om att mannen inte ska ha långt hår är ingen regel eller lag.
    Iofs tycker inte jag heller att det är snyggt när män har långt hår, tycker dom ser ut som kvinnor..och det är väl inte jag ensam om att tycka?
    Sen finns det ju kvinnor som tycker det är jättefint

Jag säger mig inte ha patent på sanningen.
    Jag säger bara vad det står i bibeln, jag hittar inte på en egen version eller gud, och tolkar bibeln bekvämt för att den ska passa in i min vardag.

I den här disskusionen förespråkas att man ska tänka "själv" bibeln är förlegad, gammal, , människor tankar på den tiden, skrevs för 2000 år sedan osv.
    jag håller inte med om det.
    Det står att "hela" skriften är inspirerad av gud och nyttig till undervisning, tuktan..osv.
    Det tror jag på, jag tror inte att "halva" bibeln är inspirerad av gud.

Jag undrar fortfarande om det är gud som ska anpassa sig efter människan eller ska människan anpassa sig efter gud?

Det är många som säger att deras gud är kärlek och tillåter allt, och visst får man tro på det om man vill, och gud är kärlek.
    Men om man tror på bibeln och vet vad som står i den så kan man inte "ärligt" säga att gud tillåter allting så länge man älskar varandra..för det är inte vad som står i bibeln.

Gud ställer krav på oss, är väl det som människor tycker är jobbigt, vi vill göra som vi själva vill..precis som adam och eva ville

• Matillin

polkagris
    Ville bara inflika att bibeln inte säger att det är fel att njuta av sex..inom äktenskapet.
    Du ska njuta av din ungdoms hustru..nått liknande står det.

Varför vi har fått budet att hålla oss till en partner är väl rätt så lätt att räkna ut tänker jag?
    Det leder inte till sjukdomar, oönskade graviditeter, aborter, otrohet, sprukna hjärtan m.m
    Och hur många av er tycker det är kul om partnern haft sex med massa folk innan, det vill man helst inte tänka på
    Det inkluderar mig, och mina vänner ialf
    Fördelen skulle va att man blir erfaren, men det blir man väl även om man lever med samma person?

• Matillin

: - ) =

Men det ska inte vara någon mellanslag emellan

• Matillin

Esau.
    Du skrev ner mina tankar precis
    Gud älskar oss alla även syndare..och visst skulle världen va en bättre plats om vi följde hans bud..mycket bättre.
    Tex budet med du ska älska din nästa som dig själv..tänk om alla levde efter det

Man ska aldrig fördömma någon precis som jesus sa, men gud har nedtecknat i bibeln vilka "gärningar" GUD fördömmer.
    Han hatar inte människan bakom gärningen lixom vi inte ska hata människan bakom den, däremot ska vi hatat onda gärningar som inte härstammar från gud.

• Matillin

Annsophie
    jag var inne tidigare och skrev att det står om i apg 15:19 tror jag men man måste läsa verserna innan för att förstå innebörden.
    Det står på flera ställen i bibeln om att jesus ingick ett nytt förbund, och att den mosaiska lagen inte längre skulle gälla just pga att männískorna inte klarade av att följa den.

Ska lägga mig om en stund, annars hade jag kunnat leta reda på mer.
    men kanske någon annan härinne som kan svara dig?

Så här står det i apg ialf..

Apg 15:4

Vid sin ankomst till Jerusalem togs de emot av församlingen och av apostlarna och de äldste, och de berättade om hur mycket Gud hade gjort genom dem.

Apg 15:5

Men några från fariseernas parti som hade kommit till tro steg upp och sade att man måste omskära hedningarna och ålägga dem att hålla Moses lag.

Apg 15:6

Apostlarna och de äldste kom då samman för att utreda frågan.

Apg 15:7
    N
    Efter en lång överläggning reste sig Petrus och sade: ?Mina bröder, ni vet att Gud i forna dagar valde ut mig bland er, så att hedningarna genom min mun skulle få höra evangeliets ord och komma till tro.

Apg 15:8
    P
    Gud, som känner allas hjärtan, har vittnat för dem genom att skänka den heliga anden åt dem likaväl som åt oss.

Apg 15:9

Han har inte gjort någon skillnad mellan oss och dem utan har renat deras hjärtan genom tron.

Apg 15:10
    P
    Varför vill ni då utmana Gud och lägga ett sådant ok på lärjungarnas axlar som varken våra fäder eller vi själva har orkat bära?

Apg 15:11
    P
    Nej, vi tror att det är genom vår herre Jesu nåd som vi blir frälsta och likaså de.?

Apg 15:12

Då teg alla, och man lyssnade på Barnabas och Paulus, som berättade om de många tecken och under Gud hade gjort bland hedningarna genom dem.

Apg 15:13
    N
    När de hade slutat tog Jakob till orda: ?Mina bröder, hör på.

Apg 15:14
    P
    Simon har berättat om att Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna.

Apg 15:15
    N
    Till detta passar profeternas ord, där det står:

Apg 15:16
    P
    Därefter skall jag vända tillbaka
    och bygga upp Davids fallna hydda.
    Ur dess spillror skall jag bygga upp den
    och resa den igen,

Apg 15:17

för att alla de andra människorna skall söka Herren,
    alla folk över vilka mitt namn har utropats.
    Så säger Herren, som har gjort detta

Apg 15:18

känt för länge sedan.

Apg 15:19

Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud

Apg 15:20
    P N
    utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod.

Sista 2 verserna är dom som är viktigast..

• Matillin

tess71
    ja visst tycker jag att gud är god..varför frågar du det?
    Och menar du att jag är mentalt störd för att jag tror på vad bibeln säger om homosexualitet.?

• Matillin

LinaP
    Långt hår är enligt bibeln ingen synd som jag skrev tidigare.
    Men om jag ska gå till vad jv säger så "rekommenderas" det inte att män har långt hår nej.
    Men det ses inte som en synd. Vilket tex sex innan äktenskapet är.

• Matillin

Rom 1:25
    De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen.

Rom 1:26
    Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt,

Rom 1:27
    likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

Detta står i NT..
    Och det står att både kvinnlig och manlig homosexuallitet är fel.

• Matillin

Är man trångsynt för att man tror att guds ord är lika aktuellt idag som det var för 2000 år sedan?

Vem är människan att välja vad som i bibeln som ska följas och vad som är omodernt?

Tycker symaskinens liknelse var väldigt bra.
    Det är precis så som förhållandet med gud fungerar, han liknar oss vid små barn och han är våran fader som tar hand om oss och sätter regler och gränser precis som man gör med sina egna barn.
    Reglerna är till för vårat "bästa"

• Matillin

LinaP
    Ja det finns massa regler i bibeln som vi måste följa..är det några speciella du syftra på?
    Skrifstället jag klistrade in är dom regler vi måste följa..
    Avhålla oss ifrån otukt, blod, avgudadyrkan, och köttet av kvävda djur
    Omskärelse tex som det skrifstället tog upp var inte längre "nödvändigt"

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln