Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

Homosexualitet vs Bibeln

Jag tror inte att Gud vill att vi blint ska följa allt som står i Bibeln. Jag tror att Gud vill ha en dialog med oss, dvs vi kan läsa Bibeln och ta till oss det vi tycker är vettigt och relevant och argumentera mot sånt som vi inte håller med om. Någon jämförde Guds relation till människorna med föräldrars relation till våra barn och det är ju samma sak där. Vi vill inte att våra barn ska lyda oss blint utan vi önskar att de växer upp till självständiga individer som visserligen "ärver" vissa av våra grundvärderingar men framförallt tänker själva och lever sina liv efter eget huvud.

• bbpop

fia sthlm:

Du har visserligen högtidligt proklamerat att du inte tänker delta i den här diskussionen längre eftersom alla andra "som tror på Bibeln" har lämnat tråden. Jag tar mig ändå friheten att rikta ett inlägg åt ditt håll och svara på några frågor som du ställde till mig för ett par sidor sedan. Beklagar min sena reaktion, men även jag hör till den exklusiva skara FL-användare som har ett liv utanför internet.

fia: "Hur kommer det sig då att texterna inte ha ändrats? Liknelsen med viskleken i samband med bibeln är urrusel eftersom visklekens effekter inte påverkat bibeln!"

Hur menar du att du har belägg för att texterna inte ändrats? För det första har de flesta av Bibelns texter muntliga källor och har i vissa fall cirkulerat både muntligt och skriftligt i olika versioner innan den "slutgiltiga" texten skrivits ned. Vi har idag (så vitt jag vet - rätta mig om jag har fel) inte tillgång till något orginalmanuskript till en enda Bibeltext. Därav jämförelsen med viskleken. För det andra så har de översatts ett stor antal gånger och, som någon påpekat, ord har olika betydelse på olika språk och i olika sammanhang.

fia: (angående lagarna i GT) "Nej exakt ingen idag kan leva efter dess regler, och visst är det då passande att dessa regler inte behövs följas längre. Sallisen skrev ovan ett inlägg om varför vi inte behöver följa dom gamla lagarna."

Nej, men dåså. Då behöver vi inte heller diskutera homosexualitet utefter något som står i GT. Och det gäller även för skapelseberättelserna, för där nämns inte homosexualitet med ett ord.

fia: (angående lagar och förordningar i NT) "du får gärna ta ett ex förutom homosexuallitet som skulle vara svårt att leva efter?"

Tja, kanske förbudet för män att ha långt hår? Eller Paulus syn på kvinnan som någon som ska "hålla sig tyst och stilla"? Eller hans åsikter om judar? Det finns ganska mycket som inte känns relevant i dagens samhälle.

Mitt påstående om att homosexuella kärleksrelationer inte förekom på Paulus tid på samma sätt som idag möttes med ett "Ehh..jo det fanns det visst." från din sida. Du får gärna utveckla lite. Vilka typer av homosexuella kärleksförhållanden känner du till från den tiden? Så vitt jag vet var det tämligen sällsynt med öppet homosexuell tvåsamhet och det som Paulus refererar till var snarare fråga om prostitution eller pedofili. Det var först under 1800-talet som man började tala om homosexualitet som en sexuell läggning, något man kunde födas till och inte något man kunde välja eller välja bort. Under Bibelns tid var det alltså aldrig tal om att fördöma homosexuell kärlek eftersom det inte fanns som begrepp.

fia: "trots att MrsL har skrivit att det var ett dumt exempel så har ungeför 10 st efter det kommenterat det..?"

Jag kommenterade exemplet med pedofili och djursex eftersom det är en av de vanligaste och farligaste fördomar som homosexuella måste tampas med. Kopplar man ihop homosexualitet med pedofili är det ju kanske inte så svårt att förstå varför så många tycker att det är ok att gå ut och "knacka bög". Därför är det oerhört viktigt att alltid protestera mot alla uttalanden som kan tänkas spä på dessa fördomar.

• bbpop

MrsL:
    "Nya Testamentet uttalar sig visst om homosexualitet. 1 Korinthierna 6:9, 10:"Varken otuktsmän eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare eller män som hålls för onaturliga syften eller män som ligger med män, eller tjuvar eller giriga eller drinkare eller utpressare skall ärva Guds kungarike.""

Fast det där är en tolkningsfråga. Begreppet homosexualitet introducerades först på 1800-talet. Det Paulus talar om i sina texter rör sig snarare om pedofili eller prostitution och allmän sexuell promiskuositet. Att använda dessa texter för att argumentera mot homosexuell tvåsamhet håller inte eftersom Paulus skriver om något helt annat.

• bbpop

Sallisen:
    ""män som ligger med män", på hur många sätt kan det tolkas? "

Ja, på ganska många uppenbarligen. Jag upprepar det jag sagt tidigare. Den homosexuella tvåsamhet vi känner till idag existerade inte som begrepp på Paulus tid. Det han syftar på med "män som ligger med män" är antagligen gifta män som har sexuella kontakter med andra, ofta yngre och ogifta, män. Eftersom det aldrig var tal om att leva som homosexuell i en kärleksfull och jämlik relation går det inte att använda citatet för att fördöma den typ av homosexuella relaioner de flesta av oss talar om idag.

• bbpop

MrsL:
    Det är väl klart att jag inte vet exakt hur Paulus tänkte! Vet du?

• bbpop

fia sthlm:

Nej, jag menar inte att homosexuell kärlek uppfanns på 1800-talet. Men Paulus säger ingenting om homosexuell kärlek. I den grekiska orginaltexten använder Paulus begreppet "arsenokoitai", som i den svenska översättningen blivit "män som ligger med män", men satt i rätt historisk kontext antagligen syftar på pedofili eller prostitution. Här finns en bra förklaring: web.telia.com/~u74402809/ma.htm#b

• bbpop

Rackarns, den där länken funkade inte alls. Sorry.

• bbpop

Kopiera texten och klistra in i webbläsaren så funkar det...

• bbpop

Det finns gott om motsägelser i Bibeln och det är ett av skälen till att jag anser att Gud vill ha en dialog snarare än en monolog. Hade Gud velat att vi skulle följa Bibeln blint hade texterna varit lite mer rakt på sak och de mest uppenbara motsägelserna hade redigerats bort. Att vara kristen innebär för mig att jag tror på Bibeln som helhet och inte plockar ut valda delar, som de bokstavstroende väljer att göra. Med helhet menar jag här inte varje detalj utan det övergripande kärleksbudskapet. Vi är skapta av Gud för att älska och respektera varandra och inte för att fördöma varandra eller moralisera över varandras liv.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln